1.
|
|
2.
|
|
3.
|
18 p, 801.2 KB |
Enseñar y aprender matemáticas en lengua indígena. La experiencia del proyecto T'arhexperakua en Michoacán, México
/
Márquez Escamilla, Betzabe (Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa (Mèxic))
El presente artículo analiza el proceso de enseñanza y aprendizaje de matemáticas en lengua indígena desde la experiencia del proyecto colaborativo de educación intercultural y bilingüe T'arhexperakua en Michoacán, México. [...] El present article analitza el procés d'ensenyament i aprenentatge de matemàtiques en llengua indígena des de l'experiència de el projecte col·laboració d'educació intercultural i bilingüe T'arhexperakua a Michoacán, Mèxic. [...] This article analyzes the process of teaching and learning mathematics in the indigenous language from the experience of the collaborative project of intercultural and bilingual education T'arhexperakua in Michoacán, Mexico. [...] Cet article analyse le processus d'enseignement et d'apprentissage des mathématiques dans la langue indigène à partir de l'expérience du projet collaboratif d'éducation interculturelle et bilingue T'arhexperakua à Michoacán, au Mexique. [...]
2022 - 10.5565/rev/jtl3.912
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 1 (2022) , p. e912 (Articles)
|
|
4.
|
6 p, 1.1 MB |
Història, matemàtiques i realitat
/
Figueiras Ocaña, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Deulofeu Piquet, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La matemàtica es una disciplina viva en la història dels pobles, al servei de les necessitats humanes i en estreta relació amb la cultura. D'on ve, doncs, la seva imatge popular en el sentit que és una ciència distant, que no té la calidesa que transmeten altres ciències humanes? Potser hi ha dues matemàtiques? Per què un llibre de text que a la seva introducció comença parlant d'homes i dones que mesuren un camp al pas dels bous continua immediatament amb abstraccions difícils de comprendre? Per a què serveixen, finalment, les matemàtiques que s'aprenen a l'escola?.
2007 - 10.17345/comeduc200718-23
Comunicació educativa, Núm. 20 (2007) , p. 18-23
|
|
5.
|
7 p, 1.2 MB |
Joc i matemàtiques : recerca i implicacions didàctiques
/
Edo, Mequè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La recerca de la millora de l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques escolars condueix a l'estudi de situacions didàctiques concretes que poden ser referents de bones pràctiques. Seguint Van Oers (1994, 2003), considerem que les bones pràctiques escolars són aquelles que cerquen un aprenentatge efectiu, és a dir, aquelles que tenen en consideració tant l'augment de les capacitats cognitives dels alumnes com la millora de les habilitats i capacitats de relació social per participar efectivament en la vida sociocultural de la comunitat. [...]
2008 - 10.17345/comeduc200864-70
Comunicació educativa, Núm. 21 (2008) , p. 64-70
|
|
6.
|
18 p, 737.3 KB |
El conocimiento de la modelación matemática desde la reflexión en la formación inicial de profesores de matemática
/
Huincahue Arcos, Jaime (Universidad Católica del Maule (Talca, Xile)) ;
Borromeo-Ferri, Rita (Universität de Kassel) ;
Mena-Lorca, Jaime Juan Fernando (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso)
La introducción de la modelación matemática en el currículo de enseñanza media chileno, hace ya una decena de años, ha relevado la necesidad de estudios relativos a las prácticas de su enseñanza en la formación inicial de profesores en el país. [...] Fa ja una dècada que la introducció de la modelació matemàtica en el currículum d'ensenyament mitjà xilè que ha revelat la necessitat d'estudis relatius a les pràctiques d'ensenyament a la formació inicial de mestres del país. [...] The introduction of mathematical modelling in the Chilean secondary education curriculum, some ten years ago, has highlighted the need for studies concerning the teaching practices on modelling in the initial training of teachers in the country. [...]
2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2277
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 99-115 (Investigaciones Didácticas)
|
|
7.
|
18 p, 657.2 KB |
La geometría analítica en España durante el siglo XIX : estudio de las soluciones negativas de una ecuación
/
Sánchez Sierra, Isabel M. (IES Vía de la Plata (Salamanca, Castella i Lleó)) ;
González, María Teresa (Universidad de Salamanca. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales)
Este artículo muestra el estudio e interpretación de las soluciones negativas de un problema geométrico presentes en los libros de texto de Geometría Analítica utilizados en España durante el siglo XIX. [...] Aquest article mostra l'estudi i interpretació de les solucions negatives d'un problema geomètric presents en els llibres de text de Geometria Analítica utilitzats a Espanya durant el segle XIX. Mitjançant l'anàlisi de contingut d'onze obres hem identificat tres interpretacions de les solucions negatives: indiquen un canvi de posició, assenyalen un error en les hipòtesis del problema o una possible modificació de l'enunciat que dóna lloc a un problema més general, o bé l'existència d'una quantitat inversa. This article shows the study and interpretation of the negative solutions of a geometric problem found in the textbooks of Analytical Geometry used in Spain during the nineteenth century. Through the content analysis of eleven books, we have identified three interpretations of negative solutions: they indicate a change of position; they point out an error in the hypotheses of the problem or a possible modification of the formulation that implies a more general problem, or the existence of an inverse quantity.
2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2348
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 89-106 (Investigaciones Didácticas)
|
|
8.
|
7 p, 263.5 KB |
Espai, context i creativitat : aprenentatge de les matemàtiques
/
Planella, Montserrat (Institut Castell d'Estela (Amer, Catalunya)) ;
Vilches, Santi (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya)) ;
Font González, Jordi (Institut Baix a Mar (Vilanova i la Geltrú, Catalunya)) ;
Grau, Roger (Institut Baix a Mar (Vilanova i la Geltrú, Catalunya)) ;
Gorriz, Maite (Institut Pla Marcell (Cardedeu, Catalunya))
L'ensenyament de les matemàtiques implica l'adquisició d'habilitats de planificació matemàtica i la capacitat d'identificar les matemàtiques en els contexts. En aquest sentit, l'Aprenentatge Basat en Projectes és una oportunitat perquè les matemàtiques recuperinaquest paper de motor. [...] Mathematics learning implies the development of planning skills and the ability to identify mathematics in Contexts. Project-Based Learning is an opportunity to give to Mathematics this role as a driving force. [...]
2017 - 10.5565/rev/ciencies.13
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 42-48 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)
|
|
9.
|
7 p, 409.7 KB |
La conjectura i la planificació : aprenentatge de les matemàtiques mitjançant projectes
/
Margelí, Sílvia (Institut de Sils (Girona, Catalunya)) ;
Perpinyà, Sílvia (Institut de Sils (Girona, Catalunya)) ;
Monsergas, Marisa (Institut Sant Pol de Mar (Barcelona, Catalunya)) ;
Sol, Manel (Institut Vilatzara (Vilassar de Mar, Catalunya)) ;
Chiva, Salvador (Institut Les Vinyes (Castellbisbal, Catalunya))
L'aprenentatge de les matemàtiques implica un doble viatge: des de la modelització matemàtica de fenòmens fins a l'aplicació dels models i eines matemàtiques a la resolució de problemes. Ambdues aproximacions impliquen la necessitat d'un context problemàtic com a lloc de partida o d'arribada. [...] Mathematics learning implies a double journey: from mathematic modeling of phenomena to the application of mathematic models and tools to problem solving. Both approaches need to propose a problematic context as a departure or arrival. [...]
2017 - 10.5565/rev/ciencies.12
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 35-41 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)
|
|
10.
|
22 p, 899.9 KB |
Descubrimiento de conocimiento matemático mediante la reformulación de conjeturas falsas en un ambiente de pruebas y refutaciones
/
Bustos Rubilar, Álvaro Sebastián (Instituto Politécnico Nacional (Mèxic). Departamento de Matemática Educativa Cinvestav) ;
Zubieta Badillo, Gonzalo (Instituto Politécnico Nacional (Mèxic). Departamento de Matemática Educativa Cinvestav)
Este trabajo expone los resultados obtenidos en un estudio llevado a cabo con futuros profesores de educación secundaria. Se presenta cómo descubrieron conocimiento matemático a partir de una conjetura falsa, la cual reformularon en un proceso de discusión basado en algunos elementos del método cuasiempírico de pruebas y refutaciones. [...] Aquest treball exposa els resultats obtinguts en un estudi dut a terme amb futurs professors d'educació secundària. Es presenta com van descobrir coneixement matemàtic a partir d'una conjectura falsa, la qual van reformular en un procés de discussió basat en alguns elements del mètode quasiempíric de proves i refutacions. [...] This paper exposes the results of a study carried out to future secondary school teachers. We present how the students discovered mathematical knowledge from a false conjecture, which was reformulated in a process of discussion based on some of the elements of the quasi-empirical method of proofs and refutations. [...]
2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1630
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 3 (2015) , p. 117-136 (Investigaciones Didácticas)
|
|