Results overview: Found 98 records in 0.01 seconds.
Articles, 73 records found
Books and collections, 4 records found
Research literature, 21 records found
Articles 73 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
22 p, 234.1 KB Programas de formación profesional de nivel 1 (PFI) : un estudio de caso desde la perspectiva docente / Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Salvà Mut, Francesca (Universitat de les Illes Balears) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Col·lectiu d'Investigació en Formació Ocupacional ; Universitat Autònoma de Barcelona. DIM-EDAINET: Entornos de aprendizaje, innovación educativa i tecnologías ; Universitat Autònoma de Barcelona. Inclusión Social y Discapacidad (SIDIS) ; Universitat Autònoma de Barcelona. CRiEDO Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu
En estos primeros años de desarrollo de la actual formación profesional de nivel 1 consideramos necesario conocer, desde la percepción de los docentes, en qué claves se está desarrollando esta formación imprescindible para disminuir las tasas de abandono educativo temprano (AET) y para la inserción sociolaboral de los estudiantes sin el Graduado de Educación Secundaria Obligatoria. [...]
Within these first years of development of these VET programmes, we consider that it is necessary to know, from the own teachers and students' perception, how this training is being developing. These programmes are crucial for tackling early school leaving and for the access of lots young people, who do not have the Compulsory Secondary Education Certificate, to educational, social and labour contexts. [...]

2017
Revista Qurriculum, Núm. 30 (Març 2017) , p. 103-124  
2.
22 p, 363.0 KB A neoliberal and uneven landscape : the challenges and coping strategies of geography departments in the US educational system / Saff, Grant (Hofstra University) ; Casellas, Antònia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Los departamentos de geografía de los Estados Unidos se enfrentan a tiempos difíciles. En este artículo abordamos una doble cuestión. Primero, exploramos las dificultades académicas que enfrentan las universidades estadounidenses e identificamos algunas de las estrategias que han adoptado para superar estos desafíos. [...]
Els departaments de geografia dels Estats Units s'enfronten a temps difícils. En aquest article abordem una doble qüestió. En primer lloc, explorem les dificultats acadèmiques que enfronten les universitats nordamericanes i identifiquem algunes de les estratègies que han adoptat per superar aquests reptes. [...]
Geography Departments in the US are facing challenging times. In this article we address a twofold question. First, we explore the academic difficulties facing US universities and identify some of the coping strategies they have adopted to overcome these challenges. [...]

2023 - 10.2436/20.3002.01.244
Treballs de la Societat Catalana de Geografia, Núm. 96 (2023) , p. 131-152  
3.
7 p, 440.7 KB Effectiveness of a parent-training program in Spain : reducing the Southern European evaluation gap Efectividad de un programa de educación parental en España: reducir la brecha en cuanto a evaluación en el sur de Europa / Vázquez, Noelia (Universitat de Barcelona) ; Molina, M.Cruz (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Ramos, Pilar (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Artazcoz, Lucía 1963- (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Universitat Autònoma de Barcelona
We implemented and evaluated the Parenting Skills Program for families in Spain 1) to examine differences in parenting skills, social support, children's behaviours and parental stress pre, immediately post and six months post intervention and 2) to identify mechanisms by which the intervention is related to changes in the four outcomes examined. [...]
2019 - 10.1016/j.gaceta.2017.06.005
Gaceta sanitaria, Vol. 33 Núm. 1 (enero 2019) , p. 10-16  
4.
16 p, 351.6 KB Representación curricular de la orientación y acción tutorial en el máster de Formación del Profesorado / Salmerón Vílchez, Purificación (Universidad de Granada) ; López-Fuentes, Rafael (Universidad de Granada) ; Martínez-Clares, Pilar (Universidad de Murcia) ; Martín Romera, Ana (Universidad de Granada)
El estudio de los planes curriculares de la formación inicial para el ejercicio de la docencia en Educación Secundaria, entendidos como artefactos histórico-culturales mediadores en la práctica docente, permite comprender qué profesionales se pretenden formar. [...]
L'estudi dels plans curriculars de la formació inicial per exercir la docència en Educació Secundària, entesos com a artefactes historicoculturals mediadors a la pràctica docent, permet comprendre quins professionals s'hi pretenen formar. [...]
This study of curriculum plans for basic teacher training for secondary education, understood as historical-cultural artefacts that mediate teaching practice, allows us to understand what professional educators aim to teach. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1752
Educar, Vol. 60 Núm. 1 (2024) , p. 103-118 (Monográfico)  
5.
3 p, 206.3 KB Mejorando el control del riesgo por alergias e intolerancias alimentarias en los comedores escolares : aportaciones cualitativas de los grupos focales / Londoño, Teresa (Barcelona Activa SAU SPM) ; Trabado, Verónica (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; García-Rodríguez, Alejo (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Balfagón, Pere (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Villalbí, Joan Ramón (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Universitat Autònoma de Barcelona
Este trabajo describe la aplicación de la técnica de grupos focales a la evaluación de los programas de control de riesgos por alergias e intolerancias alimentarias (AIA) en los comedores escolares de Barcelona. [...]
2019 - 10.1016/j.gaceta.2018.01.003
Gaceta sanitaria, Vol. 33 Núm. 1 (enero 2019) , p. 89-91  
6.
7 p, 301.9 KB Priorización de medidas para la consolidación de la toma de decisiones compartidas en las prestaciones del Sistema Nacional de Salud español / García-Altés, Anna (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Peiró, Manel (Escola Superior d'Administració i Direcció d'Empreses-ESADE (Barcelona)) ; Artells, Joan Josep (Salud, Comunicación y Gestión del Conocimiento. S.L.) ; Universitat Autònoma de Barcelona
Identify and prioritize according to their relevance, measures, interventions and indispensable instruments to support the establishment of a strategic framework in the Spanish National Health System to enable the responsible and informed exercise of the autonomy of its users and patients for shared decision-making. [...]
2019 - 10.1016/j.gaceta.2018.04.017
Gaceta sanitaria, Vol. 33 Núm. 5 (septiembre 2019) , p. 408-414  
7.
18 p, 307.9 KB Límites y posibilidades de la mejora escolar en el contexto patagónico chileno : el caso de las escuelas de la comuna de Coyahique, Región de Aysén, Chile / Gairín Sallán, Joaquín (Departamento de Pedagogía Aplicada) ; Retamal Cisterna, Silvia (Universidad de Los Lagos (Xile))
El presente artículo ilustra los límites y las posibilidades de los procesos de cambio en las escuelas municipales de la comuna de Coyhaique, en la Patagonia chilena. Utilizando los constructos teóricos sobre la mejora escolar y las experiencias de docentes/directivos de la comuna de Coyhaique, se efectúa un análisis cualitativo sobre los procesos de cambio que se desarrollan en dichas instituciones educativas al momento de implementar una mejora educativa, en este caso concreto, la intervención de un programa de formación docente y competencias directivas[2] (Proyecto AECID Coyhaique). [...]
This article shows the limitations and possibilities involved in enhancing schools in the municipality of the Coyhaique commune in Chile's Patagonia Region according to theoretical constructs on school enhancement and the experience of teachers/principles working in the Coyaique commune. [...]

2020 - 10.15517/revedu.v44i2.39821
Educación : Revista de la Universidad de Costa Rica, Vol. 44 Núm. 2 (2020) , p. 238-257  
8.
18 p, 606.9 KB The big challenge : Integrating digital teaching competence in the training of pre-service teachers / Llanes Velasco, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Preparing teacher candidates for teaching in the 21st century is a great challenge for universities. Teacher training programs must provide trainees with both theoretical and practical knowledge and opportunities for developing professional competences in the digital world. [...]
Preparar futurs mestres per a l'ensenyament al segle XXI és un gran repte per a les universitats. És fonamental que els programes de formació inicial integrin coneixements teòrics i pràctics i ofereixin oportunitats per desenvolupar les competències professionals necessàries per ensenyar en un món digital. [...]
Preparar a futuros docentes para la enseñanza en el siglo XXI es un gran desafío para las universidades. Es fundamental que los programas de formación integren conocimientos teóricos y prácticos y ofrezcan oportunidades para el desarrollo de la competencia profesional en un mundo digital. [...]
Préparer les futurs enseignants à l'enseignement du 21ème siècle constitue un défi pour les universités. Les programmes de formation des enseignants doivent fournir aux stagiaires des connaissances à la fois théoriques et pratiques et des opportunités pour développer des compétences professionnelles dans le monde numérique. [...]

2023 - 10.5565/rev/jtl3.1121
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 3 (2023) , p. e1121 (Articles)  
9.
13 p, 61.4 KB El programa, su diseño y evaluación como estrategia de mejora educativa / Zambrano, Gabina (Universidad de Los Andes-Táchira) ; Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González, Ángel-Pio (Universitat Rovira i Virgili)
Este artículo trata de responder algunos de los cuestionamientos que tienen los profesores respecto al diseño y a la evaluación del programa de formación. Dos propuestas integradas - el modelo de secuencias de Gairín (1993) y el modelo integrador de Tejada (1997)- iluminan los elementos a considerar en las distintas fases del diseño, desarrollo y evaluación del programa. [...]
This article tries to answer some of the questions that teachers have about the design and the evaluation of the syllabus. Two integrated proposals -the model of sequences of Gairin (1993) and the integrator model of Tejada (1997) - iluminate the elements to consider in the different phases of the disign, development and evaluation of the syllabus. [...]

2007
Relieve. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, Vol. 2 Núm. 2 (2007) , p. 68-80  
10.
18 p, 1.1 MB No habit, no listening. Radio and generation Z : snapshot of the audience data and the business strategy to connect with it / Robert-Agell, Francesc (Universitat Internacional de Catalunya) ; Justel-Vazquez, Santiago (Universitat Internacional de Catalunya) ; Bonet Bagant, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article describes the most comprehensive study of the relationship between Generation Z and radio carried out in Spain to date, broadening the focus beyond data known from previous research and offering a structural view of the market from the perspective of media economics. [...]
Se muestra la radiografía más completa sobre la relación de la generación Z y la radio que se ha hecho en España hasta la fecha, amplía el foco más allá de los datos conocidos en investigaciones precedentes, y ofrece una visión estructural del mercado desde la perspectiva de media economics. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.sep.15
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 5 (2022) , e310515
2 documents

Articles : 73 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 4 records found  
1.
441 p, 11.9 MB Ecología con números : una introducción a la ecología con problemas y ejercicios de simulación / Piñol, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia) ; Martínez Vilalta, Jordi 1975- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
Bellaterra: Lynx, 2006
5 documents
2.
16 p, 143.4 KB Política social, estado del bienestar y modelos de protección / Adelantado Gimeno, José 1956-2021 (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Començaré aquest article fent un petit recorregut conceptual a través del significat de la igualtat, la pobresa i la inclusió social fins arribar a la cohesió per veure l'evolució semàntica, entre altres, que s'ha produït i com s'acabarà posant de moda aquest nou concepte de cohesió social. [...]
The article starts with a conceptual approximation to the uses and meaning of the terms equality, poverty, social inclusion and social cohesion in order to explore the semantic evolution of the latter term and how it has become much-used and fashionable in social policy. [...]

Barcelona : Generalitat de Catalunya, Institut Català d'Assistència i Serveis Socials, 2010 (Inclusió social ; 2)
Polítiques d'inclusió social: recull dels continguts del Seminari permanent de formació i treball en xarxa, anys 2007 i 2008, realitzat en el marc del Programa per al desenvolupament de plans locals d'inclusió social del Departament d'Acció Social i Ciutadania, 2010, p. 33-48  
3.
29 p, 999.0 KB Impactos de la crisis económica en las personas mayores en el Estado español / Alfama, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Cruells López, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ezquerra, Sandra, 1976- (Universitat de Vic)
Madrid : Fundación FOESSA, 2014 (Informe Foessa. Documento de trabajo 5.9)  
4.
85 p, 3.0 MB Género y exclusión social : guía para la incorporación del enfoque de género en programas y proyectos / Mimbrero Mallado, Concepción (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ; Navarro Pérez, Patricia
Este libro ofrece ayuda y recomendaciones para la incorporación del enfoque de género en proyectos y programas desarrollados en el marco de la exclusión social. La guía se encuentra estructurada en cinco apartados: Las incorporación del enfoque de género, Marco normativo, Desigualdad de género y exclusión social y Perspectiva de género en programas y proyectos. [...]
Sevilla : Instituto Andaluz de la Mujer. Junta de Andalucía , 2011  

Research literature 21 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
201 p, 5.6 MB Resultados de la implantación de un programa de optimitzación del uso de antiinfecciosos específico de pediatría en el Hospital Vall d'Hebron (PROA-NEN) / Fernàndez Polo, Aurora ; Soler-Palacín, Pere, dir.
Els programes d'optimització dels antimicrobians (PROA) es proposen com a programes de qualitat assistencial per garantir l'ús adequat dels antimicrobians a tots els nivells assistencials i es plantegen com a eina per frenar l'augment de les resistències. [...]
Los programas de optimización de los antimicrobianos (PROA) se proponen como programas de calidad asistencial para garantizar el uso adecuado de los antimicrobianos en todos los niveles asistenciales y se plantean como herramienta para frenar el aumento de las resistencias. [...]
Background: Antimicrobial stewardship programs (ASPs) are quality-improvement interventions aimed at optimizing antimicrobial use at all levels of health care. They are an essential tool for slowing the spread of microbial resistance. [...]

2022  
2.
294 p, 19.0 MB Plurilingual practices and pluriliteracies in an after-school reading program / Vallejo Rubinstein, Claudia ; Dooly Owenby, Melinda, dir. ; Moore de Luca, Emilee, dir.
Aquesta tesi per compendi presenta resultats d'una recerca etnogràfica longitudinal en un programa extraescolar de suport a la lectura, adreçat a infants amb repertoris lingüístics i culturals diversos. [...]
Esta tesis por compendio presenta resultados de una investigación etnográfica longitudinal en un programa extraescolar de apoyo a la lectura dirigido a menores con repertorios lingüísticos y culturales diversos. [...]
This thesis by compendium presents results of a longitudinal ethnographic research in an after-school reading support program for children with diverse linguistic and cultural repertoires. The interest in exploring after-school contexts is based on several axes: their limited research despite their prevalence in the routines of many children, their potential to either reduce or reproduce social and educational inequalities and their potential to transgress and reorder hierarchies and norms that oftentimes structure many classrooms, promoting the emergence of other roles, practices and competences. [...]

2022  
3.
282 p, 4.9 MB The Portrayal of Arabs as Reflected in American Political Satire Shows / Hussein Elmawsely, Asmaa Mohamed Khaled ; Carrillo Pérez, Nereida, dir. ; Ferré Pavia, Carme, 1969-, dir.
Durant diversos anys, examinar la imatge dels àrabs i els musulmans reflectida als mitjans de comunicació nord-americans s'ha considerat un camp d'investigació ric, que ha estat adobat per molts estudiosos de la comunicació política. [...]
Durante varios años, examinar la representación de los árabes y los musulmanes en los medios de comunicación estadounidenses se ha considerado un campo de investigación rico, que ha sido abonado por muchos estudiosos de la comunicación política. [...]
For several years, examining the image of Arabs and Muslims reflected in the American media has been considered a rich field of research that has been tackled by many political communication scholars. [...]

2021  
4.
412 p, 4.2 MB Evaluación de la pertinencia de la formación de profesores de música de Educación Media de la provincia de Valparaíso / Santiago Aranda Riveros, Raúl ; Casals Ibañez, Albert, dir. ; Carrillo, Carmen (Carrillo Aguilera), dir.
El mejoramiento de la formación de profesores en Chile se ha instalado como un tema central en la política pública desde hace dos décadas. Aunque existe investigación sobre los resultados de esta formación, en educación musical hay vacíos importantes a los que este trabajo pretende aportar. [...]
The improvement of teacher training in Chile has been a central issue in public policy for the last two decades. Although the results of teacher training have been investigated, in music education there are important gaps. [...]

2022  
5.
13 p, 2.6 MB EEMobi 3.0 : Análisis y mejora de la web de movilidad de ingeniería / Bernal Ortiz, Marc ; Benítez Fernández, Yolanda, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
A lo largo de los años, las universidades se han ido adaptando a las nuevas tecnologías para poder ofrecer toda la información de los diferentes programas de movilidad ofertados de una forma mucho más accesible. [...]
Over the years, universities have gone adapting to new technologies in order to offer all the information of the different mobility programmes offered in a much more accessible way. In this sense, a few years ago the UAB School of Engineering gave rise to a project, EEMobi, which aimed to facilitate access to information on the different mobility programmes. [...]
Al llarg dels anys, les universitats s'han anat adaptant a les noves tecnologies per poder oferir tota la informació dels diferents programes de mobilitat oferts d'una manera molt més accessible. En aquest sentit, fa 2 anys l'Escola d'Enginyeria de la UAB es va plantejar el desenvolupament d'un projecte, EEMobi, el qual pretenia facilitar l'accés a la informació dels diferents programes de mobilitat oferts. [...]

2020
Enginyeria Informàtica [958]  
6.
12 p, 416.6 KB El rol de los profesores de formación vial en casos de amaxofobia / Sánchez Marín, Sebastián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Arnau-Sabatés, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Montané Capdevila, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una buena parte de la población de conductores presenta algún tipo de fobia a conducir, sin embargo, son pocas las intervenciones formativas en el ámbito de la educación y seguridad vial que hasta ahora se han demostrado eficaces para reducirlas. [...]
A good part of the driver population has some type of phobia to drive; however, there are few training interventions in the field of education and road safety that have been shown to be effective in reducing them. [...]

Barcelona, 2020  
7.
22 p, 1.2 MB Anàlisi del procés de persuasió del sistema de reclutament de les organitzacions terroristes islàmiques / Quintana Sánchez, Germán ; Fähndrich Richon, Xavier, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
En aquest treball hem estudiat la persuasió exercida per les organitzacions terroristes islamistes, concretament centrem la nostra hipòtesi en que segueixen tècniques de persuasió coercitiva de tipus sectari. [...]
En este estudio hemos analizado la persuasión ejercida por las organizaciones terroristas islamistas, concretamente centramos nuestra hipótesis en que siguen técnicas de persuasión coercitiva de tipo sectario. [...]
In this work we have studied the persuasion exercised by Islamist terrorist organizations, specifically focusing on our hypothesis that they follow sectarian-type coercive persuasive techniques. The indications found on these kinds of persuasion make us consider the need to adapt current programs to prevent radicalization and anti-radicalization that are currently operating in different EU countries.

2019
Grau en Ciència Política i Gestió Pública [818]
3 documents
8.
56 p, 5.1 MB Avaluació i anàlisi dels programes d'intercanvi de la UAB a partir de fonts estadístiques / Cazorla Hernández, Rubén ; Jiménez Puyals, Alba ; Bosch, Agustí, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Els programes d'intercanvi permeten als estudiants universitaris continuar els seus estudis en una altra regió o país. Durant el període d'estada, l'alumne viu una sèrie d'experiències positives i negatives que determinen el seu grau de satisfacció amb el programa. [...]
Los programas de intercambio permiten a los estudiantes universitarios continuar sus estudios en otra región o país. Durante el periodo de estancia, el alumno vive una serie de experiencias positivas y negativas que determinan su grado de satisfacción con el programa. [...]
Exchange programs allow university students to continue their studies in another region or country. During the period of stay, the student lives a series of positive and negative experiences that determine their degree of satisfaction with the program. [...]

2019
Grau en Estadística Aplicada i Grau en Sociologia [1282]
3 documents
9.
14 p, 1.1 MB Ingenieros por el mundo : mejoras en la web de movilidad de la Escuela (EEmobi2.0) / Bianchi Bleda, Alfredo ; Pons, Jordi, (Pons Aróztegui) dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Una de las mayores ventajas del panorama universitario a nivel global, son las facilidades que las universidades ponen a los estudiantes para cursar sus últimas etapas formativas en destinos tanto nacionales como internacionales. [...]
One of the biggest advantages of the university panorama at a global level, are the facilities that the universities give to students to study their last formative stages in both national and international destinations all arround the world. [...]
Un dels majors avantatges del panorama universitari a nivell global, són les facilitats que les universitats posen als estudiants per cursar les seves últimes etapes formatives en destinacions tant nacionals com internacionals. [...]

2019-07-01
Enginyeria Informàtica [958]  
10.
34 p, 322.0 KB Study Abroad Programs : the cure-all medicine of instructed second language acquisition? / Ferrer i Salamaña, Ester ; Pladevall Ballester, Elisabet, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Study Abroad (SA) programs have become increasingly popular in recent years, especially due to the belief of them being an elixir of language learning. Since previous research has reported mixed findings, this study aims to examine which aspects of language learning benefit from SA and how far. [...]
Els programes d'estudi a l'estranger han guanyat popularitat en els darrers anys, sobretot per la idea que són el millor remei per l'aprenentatge de llengües. Com que les conclusions d'estudis interiors divergeixen, aquest estudi pretén analitzar quins aspectes milloren i en quina mesura després d'un programa com aquest. [...]
Los programas de estudio en el extranjero han ganado popularidad en los últimos años, especialmente debido a la idea que son una receta mágica para el aprendizaje de lenguas. Teniendo en cuenta literatura previa, dónde aparecen diferencias en opiniones, este estudio pretende evaluar qué aspectos mejoran y hasta qué punto después de un programa como este. [...]

2019
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Research literature : 21 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.