Grupo de Estudios sobre Inmigración y Minorías Étnicas (GEDIME)

El Grupo de Estudios sobre Inmigración y Minorías Étnicas (GEDIME) creado en el año 1989, forma parte del Departamento de Sociología de la UAB. Acumula una larga trayectoria en el estudio de las dinámicas migratorias internacionales, las prácticas transnacionales en contextos migratorios y la inclusión social de las minorías étnicas, desde una perspectiva sociológica.

Desde el año 2005 ha sido reconocido como grupo de investigación consolidado por la Generalitat de Catalunya, y en el año 2009 se constituye como uno de los grupos investigación fundadores del Centre d'Estudis i Recerca de Migracions (CER-Migracions), actualmente centro de investigación interdisciplinario e interuniversitario UAB-UB.

Las principales líneas de investigación del GEDIME incluyen

1. La perspectiva transnacional en el estudio de las migraciones 2. Movilidades y nuevas reconfiguraciones de las dinámicas migratorias 3. Los movimientos migratorios y mercados de trabajo 4. Migración, minorías étnicas e inclusión social 5. Estudios de género, migración y diversidad

Estadísticas de uso Los más consultados
Últimas adquisiciones:
2025-10-28
10:01
Being an Arabic Language Teacher in Catalan Schools : A Case Study of the Arabic Language and Moroccan Culture (LACM) Program / Codana Alcántara, Astrid (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Sánchez Martí, Angelina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Pàmies Rovira, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
The arrival of visiting teachers from Morocco in Catalan schools has made it possible for more than 10,000 pupils in schools to have the opportunity to learn their language and culture of origin. However, the implementation of educational programmes in languages of origin, such as Arabic, is subject to multiple interpretations regarding immigration education, which means that teachers sometimes experience complex situations as a result of existing cultural stereotypes. [...]
Routledge, 2025 - 10.1080/15348458.2025.2579194
Journal of Language, Identity and Education, Octubre, 2025  
2025-07-05
21:03
19 p, 512.8 KB School success for migrant and refugee children : a systematic literature review / Aiello-Cabrera, Emilia (Universidad Autónoma de Madrid) ; Chiappelli, Tiziana (Università degli Studi di Firenze) ; Grigoli, Antonio di (Università degli Studi di Firenze) ; Mancaniello, Maria Rita (University of Siena) ; Mara, Liviu-Catalin (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sordè i Martí, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis i de Recerca en Migracions
In less than a decade, conflicts have driven two massive waves of refugees to the European Union, mainly from Syria and Ukraine but not only. Many of these refugees are children whose education has been disrupted. [...]
2025 - 10.1177/21582440251330126
SAGE Open, Vol.15, Num.2(2025) , p. 1-19  
2024-12-31
06:14
507 p, 13.9 MB Digitalización del emprendimiento femenino migrante en Chile / Ramirez González, Catalina Marcela ; Parella Rubio, Sònia, dir. ; Petroff , Alisa Georgeta, dir.
Aquesta investigació analitza la digitalització en l'emprenedoria femenina migrant a partir del programa "Transformació Digital dels Negocis", dirigit per Migrant Woman Entrepreneur: Collaborative Growth Community a Xile. [...]
Esta investigación analiza la digitalización en el emprendimiento femenino migrante a partir del programa "Transformación Digital de los Negocios", dirigido por Migrant Woman Entrepreneur: Collaborative Growth Community en Chile. [...]
This research analyzes digitalization in migrant women's entrepreneurship through the program "Digital Transformation of Businesses," led by Migrant Woman Entrepreneur: Collaborative Growth Community in Chile. [...]

2024  
2024-12-28
14:54
240 p, 3.4 MB Tacna's Street Markets during COVID-19 : "Routines of Justification" in Itinerant Trade Practices / Dallmann, Janna Mareike ; Tapia Ladino, Marcela Aurora, dir. ; Parella Rubio, Sònia, dir.
Les fires ambulants constitueixen una part integral de la vida quotidiana de Tacna. Les venedores i els venedors, quan munten les seves parades, transformen periòdicament l'espai públic de la ciutat en espais d'intercanvi vibrants i colorits. [...]
Las ferias ambulantes son una parte integral de la vida cotidiana de Tacna. Las vendedoras y los vendedores, al construir sus puestos, transforman periódicamente el espacio público de la ciudad en lugares de intercambio vibrantes y coloridos. [...]
Street markets are an integral part of Tacna's everyday life. Vendors, building their stalls, regularly transform the city's public space into vibrant and colorful places of exchange. The broad array of products offered makes the phrase "Hay de todo" a standard description for these urban commercial sites. [...]

2024  
2024-12-22
01:50
32 p, 678.6 KB Towards smart learning spaces in Catalan schools : teachers' perceptions of change / Bautista Pérez, Guillermo (Universitat Oberta de Catalunya) ; Rubio Hurtado, María José (Universitat de Barcelona) ; Sánchez Martí, Angelina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Centre d'Estudis Immigració i Minories Ètniques
Moving towards Smart Learning Spaces (SLS) requires reconsideration of the school environment using a multi-dimensional approach that considers pedagogical, environmental and technological aspects. However, learning spaces have not changed that much. [...]
2021 - 10.1007/s10984-021-09357-y
Learning environments research, Vol. 25 (2021) , p. 199-215  
2024-08-15
06:52
428 p, 30.4 MB Global south cosmopolitans creating a home : Stories of LGBTIQ+ migration from Brazil to Portugal and Spain / Silveira Martins, João Pedro ; Parella Rubio, Sònia, dir. ; Sordè i Martí, Teresa, dir.
Aquesta tesi de doctorat explora els repertoris d'inclusió en la migració LGBTIQ+ del Sur Global dins del context migratori iberobrasiler, examinant els seus efectes en el cosmopolitismo des d'una perspectiva interseccional. [...]
Esta tesis de doctorado explora los repertorios de inclusión en la migración LGBTIQ+ del Sur Global dentro del contexto migratorio Ibero-brasileño, examinando sus efectos en el cosmopolitismo desde una perspectiva interseccional. [...]
This PhD thesis delves into the repertoires of inclusion within Global South LGBTIQ+ migration, situated in the Ibero-Brazilian migration context, while also investigating its influence on cosmopolitanism from an intersectional viewpoint. [...]

2024  
2024-07-06
10:16
316 p, 1.9 MB Urdimbre migrante : La politización del tejido asociativo migrante en Chile / Barrera Rodríguez, María Fernanda ; Parella Rubio, Sònia, dir. ; Flecha Fernandez Sanmamed, Ainhoa, dir. ; Parella Rubio, Sònia, dir.
L'objectiu d'aquesta investigació doctoral és realitzar un estudi sociològic sobre el teixit associatiu migrant que es polititza davant la desigualtat i manca d'oportunitats que pateix la població d'origen migrant a Xile (2018-2022). [...]
El objetivo esta investigación doctoral es realizar un estudio sociológico del tejido asociativo migrante que se politiza ante la desigualdad y falta de oportunidades para los inmigrantes en Chile (2018-2022). [...]
The aim of this doctoral research is to conduct a sociological study of the migrant associative network that is being politized when facing inequalities and lack of opportunities for immigrants in Chile (2018-2022). [...]

2024  
2023-03-15
05:12
405 p, 2.7 MB Migración y agencia de hombres haitianos en Chile. El cuidado y la autoridad de padre frente a nuevos mandatos de género / Poblete Godoy, Daniela Cecilia ; Parella Rubio, Sònia, dir. ; Pavez Soto, Iskra, dir.
La tesi doctoral té per objectiu estudiar els canvis que viuen els pares haitians durant la seva trajectòria migratòria a Xile, tot identificant quins són els factors que influeixen en els marcs comprensius sobre la infància i el rol que tenen en la cura. [...]
La tesis doctoral tiene por objetivo estudiar los cambios que viven los padres haitianos durante su trayectoria migratoria en Chile, identificando cuáles son los factores que influyen en los marcos comprensivos sobre la infancia y su rol en el cuidado. [...]
The goal of this doctoral thesis is to study the changes that Haitian parents experience during their migratory career in Chile, identifying the factors that influence the social frames on childhood and their role in care. [...]

2022  
2022-09-22
13:13
9 p, 717.5 KB Narratives4Change Research Brief 1 / Aiello-Cabrera, Emilia
The Narratives4Change project is a 36-month research investigation consisting in two main phases: data collection and analysis in an outgoing phase (outside of Europe), and implementation of results in a return phase (in Europe). [...]
2022  
2022-09-22
12:52
24 p, 2.2 MB Public Narrative underlying the We The People Michigan Pedagogy, and its use in the Drive Michigan Forward Coalition / Aiello-Cabrera, Emilia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Public narrative is a leadership practice being learned and practiced across different contexts worldwide. Specific cases shed light on how public narrative is being practiced at the grassroots level in situations that are often more conducive to developing agency. [...]
2022