LIEC (Language and Teaching of Science)

The LIEC research group (Language and Teaching of Science) belongs to the ACELEC consolidated research group (aknowledged by the AGAUR, reference 2017SGR1399). The main goal of the LIEC group is to understand the process that leads pupils to participate and transfer scientific practices. For that purpose, the research focuses on the developement of 3 key scienticic competences: use of evidence, modelling and scientific inquiry.

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2021-02-07
18:11
3 p, 223.4 KB Pensament i educació : reptes i oportunitats en temps de pandèmia / Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
2020
Diàlegs, Núm. 1 (2020), p. 42-45  
2019-12-17
22:03
16 p, 743.3 KB El modelo cinético-corpuscular y las prácticas científicas : una propuesta basada en la dilatación térmica / Nebot, Maria-Roser (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presentan y discuten los resultados del análisis de un examen de alumnado de 1º de la ESO de dos cursos consecutivos. El examen se modificó en el segundo curso a partir de los resultados del primer año. [...]
This article discusses the results of the analysis of an exam of four groups of 11-12 year-old students, two with an experienced teacher and two with a novice teacher. The use of key ideas of the kinetic-corpuscular model in diagrams was analysed, as well as descriptions and explanations of thermal expansion phenomena. [...]

2019 - 10.17979/arec.2019.3.2.4625
Ápice, Vol. 3, núm. 2 (2019) , p. 21-35  
2019-07-24
22:43
13 p, 1.7 MB Experience, explicitation, evolution : processes of learning in a free-choice science museum activity for children up to 6 years of age / Pedreira, Montserrat (Universitat de Vic) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
Using a qualitative methodology and based on the observations of children in a freechoice activity in a science museum, this research focuses on determining which learning processes take place during these sessions. [...]
2019
Journal of Emergent Science (JES), Vol. 17 (2019) , p. 19-31  
2019-03-19
05:54
6 p, 416.9 KB Del CERN a l'aula de física : La cambra de boira com a projecte / Hinojosa, Julià (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tortosa, Ernest ; Osorio, Kevin ; Calsina, Pablo ; Saiz, Pablo
En aquest article s'exposen, de forma breu, els pilars fonamentals del CERN i els resultats de l'experiència que ha suposat submergir a un grup d'alumnes de segon de batxillerat, establint un cert paral·lelisme entre aquest centre d'investigació i l'escola. [...]
In this paper, the main characteristics of CERN are briefly presented as well as the results of the experience of involving a group of secondary school students, establishing a certain parallelism between this research centre and the school. [...]

2018 - 10.5565/rev/ciencies.396
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 36 (2018) , p. 14-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-07-17
22:42
22 p, 616.4 KB Potencialidades y dificultades de incorporar la novela como contexto en clase de ciencias / Pau Custodio, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El objetivo de este artículo es discutir las potencialidades y dificultades de incorporar la novela como contexto en las clases de ciencias así como los factores que interfieren en ello, desde la perspectiva de la alfabetización científica. [...]
2018 - 10.3895/rbect.v11n2.8432
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Vol. 11, núm. 2 (2018) , p. 136-157  
2018-03-21
22:39
5 p, 483.7 KB Aprendre a pensar críticament en situacions on la ciència és present / Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Promoure el pensament crític requereix plantejar a l'aula situacions de la vida real amb una certa controvèrsia, que puguin ser problematitzades i que estimulin els estudiants a parlar i compartir diferents formes de veure-les. [...]
2018
Perspectiva escolar, Núm. 398 (2018) , p. 33-37  
2018-02-21
22:38
10 p, 1.0 MB Enabling positive experiences in an informal learning environment for the youngest ages / Pedreira, Montserrat ; Márquez, Conxita
This article is grounded in the premise that educators of out-of-school activities ought to build environments in which children can enjoy science and have positive experiences. The idea is backed by a broad consensus on learning science in early childhood. [...]
2018
Journal of Emergent Science (JES), Núm. 14 (2017/2018) , p. 6-15  
2018-02-08
10:55
17 p, 434.0 KB Espacios de ciencia de libre elección : posibilidades y límites / Pedreira, Montserrat (Universitat de Vic) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
Coincidiendo con el inicio del siglo XXI, en Cataluña han ido surgiendo escuelas de infantil y primaria que modifican su organización espacio-temporal, de manera que en diversos momentos del día, los niños y niñas dejan su sala para acceder a espacios habilitados con propuestas agrupadas por temáticas (el espacio de ciencias, de comunicación, de arte…) a las que acceden en libre elección y en grupos de distintas edades. [...]
Santiago de Chile : Ed. Mario Quintanilla. Laboratorio GRECIA-UC, 2017
Enseñanza de las Ciencia e Infancia. Problemáticas y avances de teoría y campo desde Iberoamérica, 2017, p. 151-169  
2017-10-25
16:41
10 p, 2.1 MB Contextos de indagación y controversias socio-científicas para la enseñanza del Cambio Climático / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo propone una mirada a herramientas y actividades didácticas en torno al Cambio Climático desde la enseñanza de las ciencias basada en la indagación (ECBI) y el trabajo a partir de concepciones erróneas. [...]
The article focuses on didactic tools and activities about Climatic Change from two perspectives: Inquiry-Based Science Education (IBSE) and misconceptions. These resources have been collected at the Geological Information for Teachers (GIFT) meeting, held in the context of the annual European Geosciences Union conference (EGU 2014). [...]

2014
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 22, Num. 3 (2014) , p. 287-296  
2017-07-24
22:35
14 p, 397.3 KB Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos : del contexto a la acción / Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Actualmente, se están impulsando numerosas metodologías didácticas basadas en el trabajo por proyectos. En relación a ellas se identifican algunas características comunes, aunque en la práctica se conceptualizan y aplican de manera muy diversa. [...]
Nowadays, many didactic methodologies framed on Project Based Learning (PBL) are being promoted. In relation to them, some common characteristics are identified, although they are conceptualized and applied rather differently. [...]

2017 - 10.17979/arec.2017.1.1.2020
Ápice, Vol. 1, núm. 1 (2017) , p. 3-16