boto d'accés a la pàgina d'art
botó d'accés a la pàgina sobre la chanson
botó d'accés a la pàgina de cinéma
botó d'accés a la pàgina de cuisinne
botó d'accés a la pàgina de histoire
botó d'accés a la pàgina d'entrada
botó d'accés a la pàgina de litterature
botó d'accés a la pàgina de musique
botó d'accés a la pàgina de philosophie

Mercè Bausili
Biblioteca Humanitats

L'ENTRADA dels aliats el 25 d'agost de 1944 pels Champs Elysées de Paris engegava una de tantes postguerres, s'iniciava la reconstrucció i l'assoliment de nou de la identitat d'un païs que la tenia força malmesa. Però pel que fa al que ens ocupa, a la música popular més concretament, França va viure un moment d'afirmació nacional, que no voldria simplificar definint-la com patriòtica, però que sí va representar la culminació d'alguna cosa que ja s'havia estat gestant durant el període d'entreguerres, i que es va caracteritzar per un "savoir-faire" culturalment encomiable, tot barrejant la música més autòctona amb allò que des de feia anys anava arribant des de l'altre cantó de l'Atlàntic: el jazz. D'altra banda la vitalitat cultural del moment es va veure recolzada per aquesta necessitat de reafirmació, i la música i la poesia en van ser dos dels seus màxims exponents. El reconeixement als grans poetes, tant als clàssics com als vanguardistes d'inicis del segle XX, i l'apropament als nous valors va ser un fet extensament viscut.

Als francesos sempre els ha agradat el jazz, ja des dels inicis. Debussy en va quedar fascinat i en més d'una ocasió es va prendre alguna llicència. Tot el món de les varietés, amb personatges tan legendaris com la Mistinguett , hereu del de les operetes parisenques i vieneses , també des de molt al principi va festejar amb els compassos del ragtime . Els famosos anys 20 francesos van fer de pont facilitant el coneixement dels músics i els corrents nord-americans. I l'acordió i els vals mussette , per exemple, o els "Chansonniers" ja no només s'escoltaven a ritme de vals o de polca, sinó que incorporaven el fox-trott; recordem Josefine Baker o Maurice Chevalier o la mateixa Edith Piaf , per citar només tres dels intèrprets més coneguts pel gran públic no francès, que amb molts d'altres van ser els mestres, o si més no els precursors, de tota una generació de músics, cantants, actors, que arribats els anys 50 i 60 van conformar un panorama únic amb uns signes d'identitat  remarcablement francesos, que a casa nostra en molts casos coneixeríem gràcies a la "Nova Cançó" i als seus pioners "Els 16 jutges" .

El jazz a l'Alemanya nazi ja havia representat un signe de rebel·lió i escoltar-ne era un perillós repte. Perquè pels europeus el jazz sempre va ser sinònim de desinhibició; per això després del 45 s'escoltaven les grans orquestres o els intèrprets més significats, que anaven a Paris des dels EEUU atrets per l'èxit que se'ls prometia. Tot i així a la França de l'existencialisme el jazz es va tornar més intimista, van proliferar les jazz cava que s'agrupaven per zones urbanes molt concretes, freqüentades per intel·lectuals, que mentre consumien grans quantitats de tabac i alcohol i discutien sobre quin hauria de ser el seu paper dins la política i la cultura, escoltaven les inquietants notes d'un saxo i les veus ja en francès que versionaven les balades de les grans dames negres.

En aquest ambient, encara volgudament en blanc i negre, neix el que es coneixerà a tot Europa  com "la Chanson Française" , que donà un planter de figures excepcionals, sorgides de móns molt diversos, però que sempre buscaven el mateix: una altra manera d'explicar França als francesos. Músics, poètes, novel·listes, filòsofs, actors, dissenyadors, fotògrafs van formar part, o van donar suport a tota una generació que va saber fer del binomi paraula/música, quelcom molt proper i popular. Van cultivar la ironia, la melangia, el sarcasme, ... van parlar de l'amor i del desamor, de les bones i males costums, de política i filosofia, de reptes i frustracions. Es van adaptar i musicar poetes com  Prévert, Rimbaud, Eluard, Aragon, Baudelaire, Verlaine, Vian i un llarg etcetera. Curiosament algunes d'aquestes cançons van ser tan conegudes internacionalment, que van ser adaptades a diferents estils musicals, inicialment al jazz, i cantades per molts i diferents intèrprets, des de les potents veus dels crooners americans, fins a conegudes figures del  rock and roll i del pop. La mer, Les feuilles mortes, C'est si bon...

Era l'època del existencialisme de Sartre i de Camus , dels contundents i provocadors Simone de Beauvoir i Herbert Marcuse . Del moviment hippie , que s'estava extenent per tot Europa i que propugnava una altra manera de viure, obertament antibel·licista, com a resultat de la guerra del Vietnam i de la massacre que va representar. Dels grans concerts a l'aire lliure, de la guitarra de Jimmy Hendrix i de "l'efecte" Beatles . De la seducció de personatges com el Che Guevara i de la confiança en règims com el de Cuba i Xina. Va ser el moment de la mini faldilla, de les pastilles "anti-baby", del dràstic canvi en el comportament sexual de les dones, dels capellans compromesos amb la lluita obrera i de la Vespa , una moto italiana, urbana, lleugera i assequible. A França les inquietuds socials dels obrers i dels estudiants en contra del govern molt conservador del general De Gaulle , van desembocar en els fets del maig del 68 , que durant uns dies van posar en entredit , segons alguns en perill, les institucions polítiques del país. Després el desencís.

Quin paper jugava el cantautor francès en tot aquest conglomerat d'esdeveniments? En primer lloc cal dir que hem començat a parlar d'uns inicis l'any 1945, i cal recordar que una certa manera de sentir França i d'expressar-la musicalment, com ja hem dit, venia de lluny, de tota la tradició de les varietés, recordem un personatge tan emblemàtic com Charles Trenet , del cabaret, del teatre d'avantguarda, etc... El que va provocar la postguerra és que tots aquests ideals passesin a formar part de l'ideari col·lectiu: es feia necessari recuperar la confiança en un país, de sentir-se de nou portador d'una certa manera de pensar i viure, no en va s'idealitzà tot el moviment de la Resistència . I això exactament és el que van començar a fer els que pujaven a dalt de les tarimes dels cafès o dels teatres de cabaret, ajudats per una guitarra o un piano vertical. Es van anar guanyant el públic explicant-los la vida quotidiana, ridiculitzant el poder, rascant la dura capa que amagava els sentiments més íntims. Versionaven poetes, adaptaven cançons tradicionals i creaven versions pròpies. De les caves de Saint Germain-des-Près a les grans sales de concert van passar pocs anys. Les discogràfiques aviat es van interessar per la majoria d'ells i elles i en molts casos en feien un llançament molt important per tot Europa. A Espanya van ser absolutament ignorats, i a Catalunya, tot i ser coneguts i estimats només per un públic molt minoritari, majoritàriament universitari, van representar una alenada d'intel·ligència i bon gust. De tots ells en va beure amb fruïció la Nova Cançò des de principis dels anys 60.

Seguidament inclourem uns pocs noms, només alguns dels més significatius del moment, i en podeu llegir la biografia. De fet n'hi ha molts més, alguns d'ells amb molt d'èxit comercial per Europa i Amèrica, tal seria el cas de Charles Aznavour o Gilbert Becaud

Barbara
Georges Brassens
Jacques Brel
Jean Ferrat
Léo Ferré
Juliette Gréc
o
Yves Montand
Georges Moustaki

Serge Reggiani

Al catàleg de la UAB hi podreu trobar algunes obres, poques,  sobre la cançó francesa

Pàgines oficials o similars:


octubre 2003 - Revisió d'enllaços 10/05/2005 - Hipatia - Biblioteca d'Humanitats - UAB - Altres exposicions