boto d'accés a la pàgina d'art
botó d'accés a la pàgina sobre la chanson
botó d'accés a la pàgina de cinéma
botó d'accés a la pàgina de cuisinne
botó d'accés a la pàgina de histoire
botó d'accés a la pàgina d'entrada
botó d'accés a la pàgina de litterature
botó d'accés a la pàgina de musique
botó d'accés a la pàgina de philosophie

 Pere Lluís Font
Departament de Filosofia

L'OBJECTIU d’aquestes ratlles és dibuixar el mapa de la filosofia francesa (especialment a l’època moderna), un mapa en relleu i fet a una escala que només permet la menció dels moments i les figures principals.

Un mot de prehistòria. A l’antiguitat, la filosofia va ser grega, amb serrells llatins. A l’Edat Mitjana es va desenvolupar en el marc de les tres religions monoteistes: hi va haver una filosofia cristiana, una filosofia musulmana i una filosofia jueva. La filosofia cristiana va florir a l’Europa Occidental, repartida entre els diversos països. Fins i tot el nostre hi va fer un bon paper (només cal recordar la figura de Ramon Llull). Encara que França hi va posar l’escenari principal, París, els filòsofs francesos (malgrat alguna figura remarcable, com ara Pere Abelard) hi van fer un paper discret, no tan brillant com els italians o els britànics. A l’època del Renaixement, la filosofia va ser sobretot italiana, però França va donar ja una figura extraordinària, Michel de Montaigne, gran escriptor i alhora pensador important (qualificat generalment d’escèptic, però que potser caldria qualificar simplement de crític), considerat el cap de fila dels “moralistes” i, com a tal, el millor representant del geni francès, si és veritat allò que deia Sartre: que els “moralistes” representen el que hi ha de més original en les lletres franceses.

Així arribem a l’època moderna, en què França és un dels tres principals àmbits geoculturals productors de filosofia (els altres dos són, naturalment, Alemanya i els països anglosaxons). Però és França qui encamina el procés del pensament modern amb René Descartes.

En efecte, el tòpic (un tòpic ben justificat) diu que Descartes és el pare de la filosofia moderna. Podríem dir que amb ell recomença la filosofia amb una ambició teòrica i amb un rigor metodològic sense parió. És el gran heroi de la revolució intel·lectual (filosòfica i científica) del segle xvii i el símbol de l’esperit racionalista. El Discurs del mètode  i les Meditacions metafísiques són obres de pedra picada, amb un radi d’acció que arriba fins a nosaltres. Descartes marca, doncs, un abans i un després. Però cal recordar que tenia com a llibre de capçalera els Assaigs de Montaigne. En l’horitzó mental obert per Descartes, trobem encara a la França del segle xvii dos filòsofs més, molt originals i vigorosos: Blaise Pascal i Nicolas Malebranche, que repensen la tradició cristiana en el marc de la filosofia de Descartes. Algú ha pogut dir que tota la filosofia francesa posterior por ser considerada com una espècie de diàleg entre les quatre figures que acabem de situar: Montaigne, Descartes, Pascal i Malebranche.

El segon moment de plenitud de la filosofia francesa el trobem a l’època de la Il·lustració. Pierre Bayle, autor del monumental Diccionari històric i crític, fa la transició del segle xvii al xviii. Però els quatre noms essencials de la Il·lustració francesa són el baró de Montesquieu, Voltaire, Denis Diderot (codirector, amb Jean le Rond d’Alembert, de la gran obra col·lectiva del segle, l’Enciclopèdia) i Jean-Jacques Rousseau (franco-suís), amb els quals França es converteix en el gran centre productor i difusor de les idees il·lustrades.

Al segle xix la torxa de la filosofia passa a Alemanya. França fa un paper digne, però secundari. El segle xix francès comença amb un filòsof introspectiu, François-Pierre Maine de Biran, i amb els teòrics del socialisme utòpic: Charles-Henri de Saint-Simon, Charles Fourier i Joseph Proudhon. Però la figura principal de la filosofia francesa vuitcentista és Auguste Comte, el fundador del positivisme. També han de ser esmentats Claude Bernard, teòric del mètode experimental i Jules Lachelier, representant de l’anomenat positivisme espiritualista.

França recupera protagonisme en el segle xx a partir de la filosofia vitalista d’Henri Bergson, segurament el filòsof francès més important després de Descartes i potser el més important de l’Europa del seu temps. Bergson és una de les anomenades tres bes, que dominen la filosofia francesa d’entre-guerres. Les altres dues bes són Maurice Blondel, el filòsof de l’acció, i Léon Brunschvicg, representant de la filosofia crítica (després de la Segona Guerra Mundial, el mestratge de les tres bes serà substituït a França pel de les tres hacs alemanyes: Hegel, Husserl i Heidegger). La segona fornada del segle la constitueixen els filòsofs existencialistes: Gabriel Marcel, Jean-Paul Sartre i Maurice Merleau-Ponty (els dos darrers, marcats per la fenomenologia). Però cal esmentar també altres tendències: l’epistemologia d’Henri Poincaré, de Pierre Duhem, de Gaston Bachelard i de Robert Blanché, el neotomisme de Jacques Maritain i d’Étienne Gilson, el personalisme d’Emmanuel Mounier i de Jean Lacroix, l’hermenèutica de Paul Ricoeur, la filosofia de la religió d’Henri Duméry, l’ètica fonamental d’Emmanuel Levinas (d’origen lituà), l’estructuralisme de Michel Foucault i el postestructuralisme de Gilles Deleuze i de Jacques Derrida, entre d’altres.

Aquesta presentació dels principals moments i figures de la filosofia francesa suposa una tria i, com tota tria, té inevitablement alguna cosa de subjectiu. Però, com diuen els castellans, si no “están todos los que son”, sí que “son todos los que están”. Almenys permet de percebre que la tradició filosòfica francesa és una de les tres més importants de l’època moderna, al costat de l’alemanya i de l’anglosaxona.

ENLLAÇOS AL CATÀLEG DE LA UAB ENLLAÇOS A INTERNET

Per trobar aquesta matèria busqueu en el camp de matèria Filosofia francesa
Il·lustració -- França

Per trobar totes les obres d'un autor determinat, busqueu en el camp d'autor per aquest autor, per exemple Voltaire

Per saber que tenim sobre aquest autor, busqueu per l'autor en el camp de matèria Voltaire


Voltaire  Suplemento del diario "Gestión", 7 de setiembre de 1997

Il·lustració a França

Au siècle des Lumières Filòsofs des Lumières feta per un estudiant de Montréal

Le siècle des lumières a Wikipédia

Il·lustració Text en català
Textes sur les Lumières Antologia de textos

 

Enllaços elaborats per Santi Farré

Revisió d'enllaços 10/05/2005


octubre 2003 - Hipatia - Biblioteca d'Humanitats - UAB - Altres exposicions