Las metodologías utilizadas en las investigaciones de creatividad publicitaria (1965-2007)
Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Mensa Torras, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Methodologies used in advertising creativity research (1965-2007)
Date: 2009
Abstract: Esta investigación estudia los artículos sobre creatividad publicados en los journals anglosajones sobre publicidad durante el período 1965-2007. Se examinan 36 artículos utilizando el análisis de contenido para diagnosticar la contribución de la creatividad al campo de la publicidad. El objetivo es conocer las metodologías científicas utilizadas en la investigación sobre creatividad publicitaria. El estudio propone una división de metodologías. Los hallazgos revelan que predominan los artículos empíricos sobre los teoréticos y que la metodología más utilizada es la cuantitativa. Además se observa que el período con mayor investigación sobre creatividad publicitaria es.
Abstract: This research studies the creativity articles published in the advertising Anglo-Saxon journals during the period 1965-2007. In fact, we examine 36 articles with content analysis method because we would like to determinate how creativity is important for academic advertising. For that reason, our aim is to know scientific methodologies used in advertising creativity researches. The results expose that empiric articles are more relevant than theoretical articles, and quantitative methodology is the most used. Furthermore, we find more number of creativity articles during the 1970 and 1989.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Productividad ; Publicidad ; Creatividad ; Revista académica ; Análisis de contenido ; Productivity ; Advertising ; Creativity ; Academic journal ; Content analysis
Published in: Comunicación y sociedad, Vol. 22, N. 2 (2009) , p. 7-34, ISSN 2174-0895



28 p, 134.1 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Advertising and Public Relations Research Group (GRP)
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Publiradio
Articles > Published articles

 Record created 2013-02-18, last modified 2023-11-20



   Favorit i Compartir