La formación para la innovación en España : situación, características y perspectivas de eficacia
Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Duran Bellonch, Maria del Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Ciraso Calí, Anna
Espona Barcons, Berta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)

Additional title: Training for innovation in Spain : situation, characteristics and possibilities of efficacy
Date: 2015
Abstract: Los procesos de innovación son claves para las organizaciones, y la formación tiene un papel destacado en ellos. No obstante, en la literatura científica es difícil encontrar las características de la formación que acompaña la innovación. En este artículo se presentan los resultados de un estudio cuyos objetivos eran: identificar las características de la formación para la innovación, analizar su eficacia, describir casos de éxito y elaborar propuestas de mejora. La metodología del estudio fue mixta. Se realizó una primera revisión bibliográfica; se aplicaron 6 entrevistas semi-estructuradas a expertos; se realizaron 400 encuestas telefónicas a responsables de formación de empresas españolas; y se administraron tres cuestionarios diferentes a lo largo del tiempo a un total de 2. 754 participantes de acciones formativas. Los principales resultados de la investigación apuntan a que la innovación debe entenderse como un proceso en el que la formación juega un rol importante. La formación para la innovación tiende a ser más eficaz y tiene características propias que facilitan una transferencia mayor.
Abstract: Innovation processes are crucial for organizations, and training plays an important role in them. However, is difficult to find in the scientific literature the characteristics of training that goes along with innovation. We present in this article some results of a study whose objectives were: to identify the characteristics of training for innovation, to analyze its effectiveness, to describe success cases and to make propose in order to improve training effectiveness. A mixed methodology was used. We realized an initial literature review; we applied 6 semi-structured interviews to expert people on this topic; 400 training managers of Spanish companies were surveyed by telephone; and three different questionnaires were administered over time, to a total of 2,754 trainees. The main results of the research suggest that innovation should be understood as a process in which training plays an important role. Training for innovation tends to be more effective and has characteristics that facilitate greater transfer.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Innovación ; Formación continua ; Evaluación ; Eficacia de la formación ; Innovation ; Continuous training ; Evaluation ; Training efficacy
Published in: Revista iberoamericana de educación, Vol. 67, núm. 2 (2015) , p. 9-36, ISSN 1022-6508

Adreça alternativa: http://www.rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=6599&titulo=Filosof%EDa%20de%20la%20educaci%F3n


28 p, 795.7 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > EDO (Organizational Development Group)
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > Eficàcia de la Formació (EFI)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2015-03-16, last modified 2018-11-10



   Favorit i Compartir