Google Scholar: cites
Art i cultura material de la Xina en les col·leccions privades de la Barcelona vuitcentista
Ginés Blasi, Mònica

Títol variant: Chinese art and material culture in private collections of 19th century Barcelona
Títol variant: Arte y cultura material de la China en las colecciones privadas de la Barcelona ochocentista
Data: 2015
Resum: Aquest article se centra en la recepció d'art i mostres de cultura material de la Xina en les col·leccions privades de la Barcelona vuitcentista. Amb l'objectiu de copsar-ne l'abast, de temptejar-ne les característiques i d'establir-ne uns límits cronològics, s'han revisat els catàlegs de les primeres exposicions d'art antic de Barcelona i la documentació relativa a adquisicions, donacions, llegats i ingressos als primers museus de la ciutat. La presència d'art de la Xina era ja molt notable en les primeres exposicions d'art antic, iniciades amb l'Exposició Retrospectiva de l'any 1867, i penetrà tant algunes de les col·leccions privades de caràcter heterogeni més importants, des de la dècada de 1840, com col·leccions d'artistes. Les fonts relatives a alguns d'aquests conjunts, majoritàriament formats per manufactures artístiques del segle XIX, permet traçar-ne la història fins a localitzar-ne la situació a l'actualitat. Aquesta activitat col·leccionista a la Ciutat Comtal s'inicià abans de la recepció de col·leccions d'art de la Xina per mitjà de figures assentades a l'Àsia oriental, entre les dècades de 1870 i 1880, i el creixent interès per la cultura i l'art del Japó que anà desplaçant l'atenció pel món xinès.
Resum: This article focuses on the introduction of Chinese art and material culture into private collections during 19th century Barcelona. In order to grasp the range and characteristics of Chinese art collecting in Barcelona and to establish its chronological limits, we revised catalogues from the early exhibitions of antiquities which took place in Barcelona, as well as the documents concerning acquisitions, donations, legates and the entry of artwork into Barcelona's initial museums. The presence of Chinese art was already quite distinct in the first exhibitions of antiquities, which began with the Retrospective Exhibition of 1867, and penetrated into some of the most important collections comprising objects of a varied nature, as well as into artists' collections and studios. The sources regarding some of these collections, which mostly consist of 19th century artistic manufactures, allow us to trace their detailed history to such a degree so as to be able to determine their current location. The trend of collecting Chinese artworks in Barcelona began before the arrival of Chinese art collections gathered by figures based in East Asia from 1870 to 1880, and also before the growing interest in Japanese art and culture, which would replace the prior appeal of the Chinese cultural sphere.
Resum: Este artículo se centra en la recepción de arte y muestras de cultura material de la China en las colecciones privadas de la Barcelona ochocentista. Con el objetivo de captar su alcance, de tantear sus características y de establecer unos límites cronológicos, se han revisado los catálogos de las primeras exposiciones de arte antiguo de Barcelona y la documentación relativa a adquisiciones, donaciones, legados e ingresos en los primeros museos de la ciudad. La presencia de arte de la China era ya muy notable en las primeras exposiciones de arte antiguo, iniciadas con la Exposición Retrospectiva del año 1867, y penetró tanto en algunas de las colecciones privadas de carácter heterogéneo más importantes, desde la década de 1840, como en colecciones de artistas. Las fuentes relativas a algunos de estos conjuntos, mayoritariamente formados por manufacturas artísticas del siglo XIX, permiten trazar su historia hasta localizar su situación en la actualidad. Esta actividad coleccionista en la Ciudad Condal se inició antes de la recepción de colecciones de arte de la China mediante figuras asentadas en el Asia oriental, entre las décadas de 1870 y 1880, y el creciente interés por la cultura y el arte de Japón, que fue desplazando la atención por el mundo chino.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Col·leccionisme ; Xina ; Segle XIX ; Barcelona ; Museus ; Exposicions ; Art collecting ; China ; 19th century ; Museums ; Exhibitions ; Coleccionismo ; Siglo xix ; Museos ; Exposiciones
Publicat a: Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 139-155 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v13-gines
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/303053
DOI: 10.5565/rev/locus.237


18 p, 462.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-12-23, darrera modificació el 2022-10-04



   Favorit i Compartir