Web of Science: 1 cites, Google Scholar: cites
Effectiveness of the Auditory and Visual effects of Chinese e-Magazine on the Graduate Students' Reading Process
Zhang, Bing (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Zhang, Min (University of Shanghai for Science and Technology. Department of Publishing and Art Design)

Títol variant: Eficacia de los efectos auditivos y visuales de las e-revistas chinas en el proceso de la lectura de los estudiantes universitarios
Títol variant: Eficàcia dels efectes auditius i visuals de les revistes digitals xineses en el procés de lectura dels estudiants universitaris
Data: 2016
Resum: We are in a digital society where new technologies are constantly emerging and old technologies are being upgraded faster than we can take in. Digital reading has become an important means of reading, but the visual process for digital and paper reading is different. With the eye tracking technique, the orthogonal design and the regression model, this paper, analyzes audiences' eye movement when reading Chinese e-magazine under visual and auditory stimulations. An experimental e-magazine was created and 80 graduate students were randomly selected. All participants underwent the same setup but under different stimuli; they had to read short sentences while an eye tracker recorded their eye movement; after completion, participants answered a comprehension questionnaire. The most important results, analyzed in terms of eye fixations, are that text dubbing and background colors have a significant effect on reading comprehension, which means that using text dubbing and cool colors can lead to a better reading comprehension. The findings obtained reveal a better knowledge of the e-magazine reading behavior and it can be applied to the design of digital magazines. However, it is necessary to perform specific cross-cultural studies and to unify the units of measurement of eye tracker and the units of measure of reading effectiveness.
Resum: Estamos en una sociedad digital, donde constantemente están surgiendo tecnologías nuevas y las viejas se actualizan más rápido de lo que a menudo podemos asimilar. En este contexto, la lectura digital se ha convertido en un importante medio de lectura, si bien el proceso visual de la lectura digital y la tradicional (en papel) es diferente. Con la técnica del seguimiento ocular (eye tracking), un diseño ortogonal y la aplicación del modelo estadístico de regresión, este trabajo analiza el movimiento ocular de los sujetos al leer una e-revista en chino que contiene estímulos visuales y auditivos. Se crea una revista experimental y se seleccionan al azar ochenta estudiantes. Todos los sujetos participan en la misma situación experimental pero por diferentes condiciones estimulares; durante la experimentación los participantes leen textos cortos de la e‑revista mientras se registran con el eye tracking sus movimientos oculares; al finalizar, responden un cuestionario de comprensión. Los resultados más importantes, analizados en términos de fijaciones oculares, muestran que el texto doblado y el color de fondo tienen un efecto significativo en la comprensión lectora del texto. En general, los resultados obtenidos revelan un mejor conocimiento del procesamiento visual y cognitivo de la lectura de la e-revista y se pueden aplicar en el diseño de revistas digitales. Sin embargo, es necesario realizar estudios interculturales específicos y unificar las unidades de medida tanto de los parámetros del eye tracker como de la eficacia lectora.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: E-magazines ; Attention ; Eye tracker ; Digital context ; Reading ; Multimedia resources ; Revistas digitales ; Atención ; Contexto digital ; Lectura ; Recursos multimedia
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 54 (Juny 2016) , p. 58-74, ISSN 0211-2175

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/311924
DOI: 10.7238/a.v0i54.2552


pdf
17 p, 564.9 KB

epub
527x576, 79.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup de Recerca en Psicologia i Comunicació Publicitària (PCA)
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-10-26, darrera modificació el 2019-09-25



   Favorit i Compartir