Web of Science: 14 cites, Scopus: 15 cites, Google Scholar: cites
Los niños y las niñas de infantil piensan, actúan y hablan sobre el comportamiento del aire y del agua
Mazas Gil, Beatriz (Universidad de Zaragoza)
Gil Quílez, María José (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Martínez Peña, Begoña (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Hervás, Amparo (CEIP Fernández Vizarra (Monzalbarba, Aragó))
Muñoz, Alicia (CEIP Fernández Vizarra (Monzalbarba, Aragó))

Títol variant: Els infants d'infantil pensen, actuen i parlen sobre el comportament de l'aire i de l'aigua
Títol variant: Early-childhood-education children think, act and talk about air and water behavior
Data: 2018
Resum: En este trabajo se plantea la construcción de modelos sobre temas de ciencias por parte del alumnado de educación infantil. Se presentan dos actividades cuya finalidad es ayudarlo a construir modelos sobre el aire y el agua, iniciando así el desarrollo del pensamiento sistémico. Los niños y las niñas, a partir de las observaciones y mediante las preguntas planteadas, tratan de explicar las propiedades y las características del medio que les rodea. A pesar de las expectativas iniciales, trabajando de esta manera se ha conseguido la construcción de modelos parciales de los fenómenos que observan mediante la verificación de algunas de sus hipótesis de partida. En definitiva, se puede afirmar que desde estas primeras etapas educativas es posible trabajar ideas de la ciencia a partir de proyectos que surgen de la observación de su entorno.
Resum: En aquest treball es planteja la construcció de models sobre temes de ciències per part de l'alumnat d'educació infantil. Es presenten activitats que tinguin la finalitat d'ajudar-los a construir models sobre l'aire i l'aigua, iniciant, així, el seu desenvolupament del pensament sistemàtic. A partir de les observacions i de les preguntes plantejades, els nens i les nenes intenten explicar les propietats i les característiques del medi que els envolta. Malgrat les expectatives inicials, treballant d'aquesta manera, s'ha aconseguit la construcció de models parcials dels fenòmens que observen a partir de la verificació de les seves hipòtesis de partida. En definitiva, es pot afirmar que des d'aquestes primeres etapes educatives és possible treballar idees científiques mitjançant la indagació guiada.
Resum: In this paper we propose the construction of scientific models by Early Childhood Education students. Two activities are presented whose purpose is to help them to build air and water models, thus initiating the development of systemic thinking. The children, based on the observations and through the questions asked, try to explain the properties and characteristics of the environment that surrounds them. In spite of the initial expectations, working in this way it has been achieved the construction of partial models of the phenomena that they observe from the verification of some of their first hypotheses. In short, it can be affirmed that from these first educational stages it is possible to work the ideas of the science throughout the guided inquiry.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Educación infantil ; Modelos ; Prácticas científicas ; Educació infantil ; Indagació ; Models ; Neurodidàctica ; Pràctiques científiques ; Early childhood education ; Scientific practices
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 163-180 (Innovaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v36-n1-mazas-gil-martinez-etal
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/335279
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2320


18 p, 2.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-03-05, darrera modificació el 2022-06-13



   Favorit i Compartir