Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Memorias en conflicto en la esfera pública chilena : ficción televisiva y dictadura
Antezana Barrios, Lorena (Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen)
Cabalin, Cristian (Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen)

Títol variant: Memòries en conflicte en l'esfera pública xilena : ficció televisiva i dictadura
Títol variant: Memories in conflict in the Chilean public sphere : television fiction and dictatorship
Data: 2018
Resum: La emisión, por primera vez, de series ficcionales sobre la dictadura de Augusto Pinochet en la televisión abierta chilena para la conmemoración de los cuarenta años del golpe de estado de 1973 generó una serie de debates que impactaron en la esfera pública al tensionar un pasado silenciado por la transición a la democracia. En esa línea, surgen las siguientes preguntas de investigación: ¿qué memorias sobre el pasado reciente de Chile construye la generación que vivió el golpe de estado (de 50 a 64 años) a partir de sus lecturas de estas series ficcionales? y ¿por qué estas memorias entran en conflicto en la esfera pública? Para responder a estas interrogantes desde las bases epistemológicas cualitativas del interpretativismo y el constructivismo social, se realizaron ocho entrevistas en profundidad y dos reuniones de grupo con hombres y mujeres de distintos segmentos socioeconómicos que vivieron el golpe y la dictadura (1973-1989) y que vieron las series de ficción mencionadas. Como resultado, se constató la presencia de tres tipos de memorias en pugna en la esfera pública: 1) memorias encapsuladas, 2) memorias desencantadas y 3) memorias pragmáticas, que dan cuenta de una lectura crítica sobre el pasado reciente de Chile.
Resum: The first fictional series about Augusto Pinochet's dictatorship broadcast on Chilean open television for the commemoration of the 40th anniversary of the 1973 coup generated a series of debates which had a great impact in the public sphere by reopening the tension of a past silenced by the transition to democracy. Along this line, the following research questions arise: what memories do the generation that lived through the coup (now aged 50-64) construct about Chile's recent past based on their interpretation of these fictional series? and why do these memories conflict in the public sphere? To answer these questions, the qualitative epistemological bases of interpretivism and social constructivism will be used to analyse eight in-depth interviews and two focus groups that were carried out with men and women from different socio-economic backgrounds who experienced the coup and the dictatorship (1973-1989), and saw the fictional series mentioned. Consequently, there were three types of memories in conflict in the public sphere: (1) encapsulated memories, (2) disenchanted memories, and (3) pragmatic memories, which resulted in a critical reading of Chile's recent past.
Resum: L'emissió, per primera vegada, de sèries de ficció sobre la dictadura d'Augusto Pinochet en la televisió oberta xilena per commemorar els quaranta anys del cop d'estat de 1973 va generar una sèrie de debats que van impactar en l'esfera pública perquè van tensar un passat silenciat per la transició a la democràcia. En aquesta línia, sorgeixen les preguntes d'investigació següents: quines memòries sobre el passat recent de Xile construeix la generació que va viure el cop d'estat (de 50 a 64 anys) a partir de la seva lectura d'aquestes sèries de ficció?, i per què aquestes memòries entren en conflicte en l'esfera pública? Per respondre a aquests interrogants des de les bases epistemològiques qualitatives de l'interpretativisme i el constructivisme social, es van fer vuit entrevistes en profunditat i dues reunions de grup amb homes i dones de diferents segments socioeconòmics que van viure el cop i la dictadura (1973-1989) i que van veure les sèries de ficció esmentades. Com a resultat, es va constatar la presència de tres tipus de memòries en pugna en l'esfera pública: 1) memòries encapsulades, 2) memòries desencantades i 3) memòries pragmàtiques, que ofereixen una lectura crítica sobre el passat recent de Xile.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Ficción ; Televisión ; Audiencias ; Memoria ; Ficció ; Televisió ; Audiències ; Dictadura ; Esfera pública ; Memòria ; Fiction ; Television ; Audiences ; Dictatorship ; Public sphere ; Memory
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 58 (June 2018) , p. 105-119 (Articles) , ISSN 0211-2175

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/n58-antezana-cabalin
DOI: 10.5565/rev/analisi.3128


16 p, 164.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-06-04, darrera modificació el 2018-10-20



   Favorit i Compartir