Web of Science: 1 citations, Google Scholar: citations
El lenguaje audiovisual en los grados de comunicación : nueva metodología docente
Bernadas Suñé, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona)
Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: The audiovisual language in communication degrees: new teaching methods
Date: 2011
Abstract: Este artículo presenta la experiencia en la aplicación de un nuevo planteamiento docente para la puesta en marcha de la asignatura Lenguajes comunicativos escritos y audiovisuales, para los Grados de Periodismo y Publicidad y Relaciones Públicas de la Universitat Autònoma de Barcelona. Este proyecto, de carácter innovador, ha buscado aunar tres líneas de trabajo. En primer lugar se sustenta en una nueva concepción teórica del lenguaje audiovisual no directamente vinculada a las características tecnológicas de los distintos medios de difusión, sino a una propuesta comunicativa integrada ofrecida por el multimedia. En segundo lugar, se ha trabajado con el apoyo de TIC a través de plataformas muy familiares para los estudiantes (youtube, google, etc. ). Finalmente se ha puesto una atención especial en el equilibrio entre las actividades dirigidas (sesiones teóricas), las supervisadas (seminarios de análisis y producción audiovisual) y autónomas (elaboración en equipos de una web), en una asignatura considerada por el nuevo plan de estudios de perfil teórico.
Abstract: The article presents the experience in implementing a new approach to teaching the subjectPrint and Audiovisual Communicative Language' in Journalism and Advertising and Public Relations degrees at the Autonomous University of Barcelona. This innovative project has sought to combine three lines of work. First, based on a new theoretical conception of audiovisual language not directly linked to the technological characteristics of different media. It follows a communicative proposal integrated offered by the multimedia. Secondly, we have worked with the ICT support by well- known platforms for students (youtube, google, etc. . ). Finally, special attention has been on the balance between activities directed (theoretical sessions), the supervised (seminars on analysis and audiovisual production) and autonomous (development of a website). Not to mention that it is considered a subject of theoretical profile of the new curriculum.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Lenguaje audiovisual ; Innovación docente ; Nuevas tecnologías ; Audiovisual language ; Teaching innovation ; New technologies
Published in: Vivat academia, Núm. 117 Extra (2011) , p. 353-367, ISSN 1575-2844

DOI: 10.15178/va.2011.117E.353-367


15 p, 323.7 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Laboratory of Instrumental Analysis of the Communication (LAICOM)
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Research Group on Psychology, Communication & Advertising (PCA)
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Advertising and Public Relations Research Group (GRP)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-07-07, last modified 2023-11-02



   Favorit i Compartir