Research Group on Psychology, Communication & Advertising (PCA)


The Research Group on Psychology, Communication & Advertising (PCA) focuses on the study of Advertising from the perspective of Cognitive Psychology and Neuromarketing. Interdisciplinary group formed by professors in the field of Psychology and Advertising and by professionals related to companies with which the PCA has research agreements. It is part of the Observatory for Equality of the UAB by including in its research the study of the female beauty stereotypes. The scientific trajectory of the PCA is reflected in its publications and also in the participation in different media.
Research Group officially recognized by the UAB from 2005 to 2019 (CODE 1424).

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2023-07-21
19:11
19 p, 672.8 KB Prácticas epistémicas de la e-Research en comunicación : el caso PARC / Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Blanco, Josep Ma (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tenerife Sociedad Latina de Comunicación Social 2014 (CAC, Cuadernos Artesanos de Comunicación)
Ciencias Sociales y Humanidades Digitales : Técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración, 2014, p. 195-213  
2023-07-21
17:53
18 p, 209.1 KB Estimación de tiempo en estudiantes secundarios chilenos frente a una tarea espacial desarrollada en formatos de papel y ordenador / Cárcamo Ulloa, Luis (Universidad Austral de Chile) ; Cladellas, Ramon (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Estaún Ferrer, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente artículo da cuenta de los principales resultados de investigaciones experimentales desarrolladas en Chile con el objetivo de comparar la estimación del tiempo que hacen adolescentes cuando se enfrentan al desarrollo de tareas similares con o sin ordenadores. [...]
The present article gives account of the main results of developed experimental investigations in Chile that it has by objective to compare the estimation of the time which adolescents do when they face the development of similar tasks with without computers. [...]

00/2 - 10.4067/S0718-07052007000200002
Estudios pedagógicos (Valdivia), Vol. 33 Núm. 2 (2007) , p. 27-44  
2023-07-21
17:22
19 p, 139.9 KB El efecto del aroma en la intención de compra de un paquete vacacional / Cuatrecasas Clemente, Laura Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Se estudia el efecto del aroma asociado a un destino turístico en la intención de compra de un paquete vacacional. Sesenta estudiantes universitarios (M =21,45, Dt =1,50) visualizaron un spot de un destino caribeño en una de las dos condiciones experimentales: sin aroma y con aroma ambiental asociado a un destino turístico. [...]
This study analyzes the effect of aromas associated with tourist destinations on the intention to buy a vacation package. Sixty university students (M = 21. 45, SD = 1. 50) watched a video spot regarding a Caribbean destination in one of two experimental conditions: with no aroma, and with an environmental aroma associated with the tourist destination. [...]
Estuda-se o efeito do aroma associado a um destino turístico na intenção de compra de um pacote turístico. Sessenta estudantes universitários (M =21,45, Dt =1,50) visualizaram um spot de destino caribenho em uma das duas condições experimentais: sem aroma e com aroma ambiental associado a um destino turístico. [...]

2018 - 10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.5004
Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social: Disertaciones, Vol. 11 Núm. 1 (2018) , p. 150-168  
2022-09-23
13:27
PCA research group on Psychology, Communication and Advertising / Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Psicologia i Comunicació Publicitària ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual
El Grupo de Investigación en Psicologia i Comunicació Publicitària es centra en l'estudi de la Comunicació i la Publicitat des de la perspectiva de la Psicologia Cognitiva i del Neuromàrqueting.
2016  
2020-12-04
22:42
24 p, 609.3 KB Estudi amb la tecnologia de l'eye tracking de l'atenció visual dispensada a la publicitat gràfica no comercial : 'Vine a donar sang' / Astals Serés, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
L'objectiu de la publicitat gràfica és captar i controlar l'atenció visual del subjecte. L'atenció pot ser controlada per factors exògens (característiques de l'estímul) i per factors endògens (característiques de l'observador en relació amb l'estímul). [...]
The objective of graphic advertising is to capture and to control the visual attention of the subject. Attention can be controlled by exogenous factors (characteristics of the stimulus) and by endogenous factors (characteristics of the observer in relation to the stimulus). [...]

2017 - 10.2436/20.3008.01.158
Comunicació (Barcelona), Vol. 34, Num. 2 (Nov 2017) , p. 9-32  
2020-07-07
18:40
15 p, 323.7 KB El lenguaje audiovisual en los grados de comunicación : nueva metodología docente / Bernadas Suñé, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta la experiencia en la aplicación de un nuevo planteamiento docente para la puesta en marcha de la asignatura Lenguajes comunicativos escritos y audiovisuales, para los Grados de Periodismo y Publicidad y Relaciones Públicas de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
The article presents the experience in implementing a new approach to teaching the subjectPrint and Audiovisual Communicative Language' in Journalism and Advertising and Public Relations degrees at the Autonomous University of Barcelona. [...]

2011 - 10.15178/va.2011.117E.353-367
Vivat academia, Núm. 117 Extra (2011) , p. 353-367  
2019-05-23
17:10
19 p, 6.7 MB La recepció : un límit a la creació / Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Blanco, Josep Ma. (Josep Maria) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Voces Merayo, Ramón (Universitat Autònoma de Barcelona)
Considering the question where are the limits to creation, either advertising or in the fiction, a possible answer is in the reception. The way in which the constituent aspects of an audiovisual message are decoded and interpretated by the recipient, that is, how people react in front of certain hearing or visual stimulus, becomes one ofthe límits to the effectiveness of the product. [...]
2007
Trípodos, Vol. 2 Núm. Extra (2007) , p. 267-277  
2018-12-12
11:41
41 p, 3.1 MB Metodología experimental aplicada a la investigación con el Eye tracker / Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Características de los diseños experimentales y ejemplos aplicados a la investigación realizada con la tencología del eye tracker.
2018  
2018-12-12
11:34
30 p, 1.8 MB Modelos psicológicos del comportamiento del consumidor / Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Principales modelos psicológicos que explican el comportamiento del consumidor.
2018  
2018-11-15
22:43
3 p, 1.3 MB Nivells de desenvolupament de l'atenció conjunta / Mas Parera, M. Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
L'atenció conjunta és una habilitat cognitiva inherent al desenvolupament de l'infant. L'adquisició i el desenvolupament de l'atenció conjunta reflecteixen una evolució a partir de la qual es poden crear una sèrie de nivells o formes d'atenció conjunta. [...]
2008 - 10.17345/comeduc200832-34
Comunicació educativa, Num. 21 (2008) , p. 32-34