Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites,
Acceso a la educación superior en Chile desde la financiación privada : entre la inequidad estructural y la oportunidad individual
Rivera-Vargas, Pablo (Universitat de Barcelona)
Climent Sanjuan, Victor (Universitat de Barcelona)
Rivera Bilbao, René (Universidad de las Artes y las Ciencias de la Comunicación (Chile))

Títol variant: Accés a l'educació superior a Xile des del finançament privat : entre la iniquitat estructural i l'oportunitat individual
Títol variant: Access to higher education in Chile through private financing : between structural inequality and individual opportunity
Data: 2021
Resum: El principal indicador para evaluar la equidad del sistema de educación superior en Chile ha sido la ampliación de la matrícula. Entre las medidas adoptadas para su consecución se encuentra el uso del Crédito con Aval del Estado (CAE) como herramienta para financiar los estudios universitarios. El objetivo de esta investigación ha sido analizar el impacto de dicha política, tanto en la configuración del mercado universitario actual como en la percepción de sus «beneficiarios». A través de un enfoque metodológico mixto, que incluyó revisión documental y entrevistas individuales a estudiantes beneficiarios del CAE, se generaron tres dimensiones de análisis. Los resultados evidencian la existencia de interfaces complejas entre los resultados macroeconómicos y la experiencia de los estudiantes. En efecto, mientras una mirada a la objetividad del sistema demuestra el soporte neoliberal y el refuerzo que supone a la «bancarización» del financiamiento educativo, la perspectiva de los beneficiarios es que el CAE representaría una oportunidad única de acceso a la educación superior.
Resum: El principal indicador per avaluar l'equitat del sistema d'educació superior a Xile ha estat l'ampliació de la matrícula. Entre les mesures adoptades per aconseguir-ho es troba l'ús del Crèdit amb Aval de l'Estat (CAE) com a eina per finançar els estudis universitaris. L'objectiu d'aquesta investigació és analitzar l'impacte de l'esmentada política, tant en la configuració del mercat universitari actual com en la percepció dels seus «beneficiaris». A través d'un enfocament metodològic mixt, que va incloure revisió documental i entrevistes individuals a estudiants beneficiaris del CAE, es van generar tres dimensions d'anàlisi. Els resultats evidencien l'existència d'interfícies complexes entre els resultats macroeconòmics i l'experiència dels estudiants. En efecte, mentre una mirada a l'objectivitat del sistema demostra el suport neoliberal i el reforç que suposa a la «bancarització» del finançament educatiu, la perspectiva dels beneficiaris és que el CAE representaria una oportunitat única d'accés a l'educació superior.
Resum: The main indicator for evaluating the equity of the higher education system in Chile has been the expansion of enrollment. Among the measures adopted to achieve such equity is the creation of a State Guaranteed Student Credit (SCSC) as a tool to finance university studies. The objective of this study is to analyze the impact of this policy, both in the configuration of the current university market and in the perception of its "beneficiaries. " Through a mixed methodological approach, which included documentary review and individual interviews with students who were beneficiaries of the SCSC, three dimensions of analysis were generated. The results show the existence of complex interfaces between the educational reality, public policy, and the experience of students. In effect, while a look at the objectivity of the system demonstrates the neoliberal support and reinforcement of the "bankarization" of educational financing, the perspective of the beneficiaries is that the SCSC represents a unique opportunity to access higher education.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Acceso a la educación ; Administración de la educación ; Financiación privada ; Universidad ; Educación superior ; Sistema educativo ; Accés a l'educació ; Universitat ; Administració de l'educació ; Finançament privat ; Access to education ; University ; Administration of education ; Private financing
Publicat a: Educar, Vol. 57 Núm. 2 (2021) , p. 447-463 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v57-n2-rivera-climent-rivera
DOI: 10.5565/rev/educar.1204


17 p, 303.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-09-23, darrera modificació el 2022-02-15



   Favorit i Compartir