Respostes escolars al mercat educatiu. La innovació pedagògica com a lògica de diferenciació
López Guillén, Alba
Verger, Antoni, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: Respuestas escolares al mercado educativo. La innovación pedagógica como lógica de diferenciación
Títol variant: School responses to the education market. Pedagogical innovation as a logic of differentiation
Data: 2021
Resum: Diferents factors de privatització endògena construeixen el sistema de quasimercat en l'àmbit educatiu de la nostra societat. Per adaptar-se a aquest context i ser-ne competitius, els centres educatius aposten per una diferenciació en el producte que ofereixen. L'objecte d'aquesta recerca és analitzar si la innovació pedagògica s'utilitza com una eina de diferenciació per donar resposta a les lògiques del mercat educatiu, és a dir, observar si aquesta innovació és un afegit discursiu d'obligat compliment o és aplicat amb convicció ideològica (Gonzàlez et al. , 2021). S'estudien quatre centres educatius (instituts) a través d'una metodologia qualitativa, tenint en compte el sistema de finançament i les diferents modalitats d'innovació. En concret, s'analitzen les dinàmiques que es donen entre el professorat i el procés de recontextualització que fan a l'hora d'aplicar projectes innovadors a l'aula, les diferents línies pedagògiques del centre i la seva posició en el quasimercat educatiu local.
Resum: Diferentes factores de privatización endógena construyen el sistema de cuasimercado en el ámbito educativo de nuestra sociedad. Para adaptarse a este contexto y ser competitivos, los centros educativos apuestan por una diferenciación en el producto que ofrecen. El objeto de esta investigación es analizar si la innovación pedagógica se usa como herramienta de diferenciación para dar respuesta a las lógicas del mercado educativo, es decir, observar si esta innovación es un añadido discursivo de obligado cumplimiento o si es aplicado con convicción ideológica (Gonzàlez et al. , 2021). Se estudian cuatro centros educativos (institutos) a través de una metodología cualitativa, teniendo en cuenta el sistema de financiación y las diferentes modalidades de innovación. En concreto, se analizan las dinámicas que se dan entre el profesorado y el proceso de recontextualización que realizan cuando aplican los proyectos innovadores en el aula, las diferentes líneas pedagógicas del centro y su posición en el cuasimercado educativo local.
Resum: Different endogenous privatisation factors build the quasi-market system in the educational field of our society. To adapt to this context and be competitive, educational centres rely on a differentiation in the product they offer. The purpose of this research is to analyse whether pedagogical innovation is used as a tool of differentiation to respond to the logics of the educational market, that is to observe whether this innovation is a compulsory speech addition or is applied with ideological conviction (Gonzalez et al. , 2021). Four educational centres (high schools) are studied using a qualitative methodology, taking into account the funding system and the various forms of innovation. In particular, the dynamics between teachers and the process of enactment that they make in applying innovative projects to the classroom, the different pedagogical perspectives of the centre and their position in the local educational quasi-market are analysed.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Quasimercat ; Mercat educatiu ; Innovació pedagògica ; Competència escolar ; Recontextualització ; Cuasimercado ; Mercado educativo ; Innovación pedagógica ; Competencia escolar ; Recontextualización ; Quasi-market ; Education markets ; Pedagogical innovation ; School competition ; Enactment



TFG
250 p, 1.9 MB

Pòster
904.2 KB

Resum executiu
139.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2021-10-01, darrera modificació el 2022-04-02



   Favorit i Compartir