Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites
Dieta informativa de universitarios en aplicaciones : estudio de caso de UVaNow como app interdisciplinaria entre las áreas de Periodismo y Telecomunicación
Sánchez-Sobradillo, Iris (Universidad de Valladolid)
Sánchez-García, Pilar (Universidad de Valladolid)
Merayo Álvarez, Noemí (Universidad de Valladolid)

Títol variant: Dieta informativa d'universitaris en aplicacions : estudi de cas d'UVaNow com a aplicació interdisciplinària entre les àrees de Periodisme i Telecomunicació
Títol variant: Information consumption via mobile apps among university students : case study of UVaNow as an interdisciplinary journalism and telecommunications app
Data: 2022
Resum: La transformación constante del perfil de la audiencia y sus hábitos informativos obliga a mantener un estudio actualizado para conocer nuevos usos y segmentos de mercado, un aspecto más destacado en las generaciones jóvenes debido a su dieta informativa cambiante, lo que afecta a la enseñanza periodística. Esta investigación ofrece una aproximación sobre el uso informativo de aplicaciones móviles que realizan los estudiantes universitarios. A su vez, se vincula con un estudio de caso de la aplicación universitaria UVaNow, en el marco de aplicación hiperlocal y de aprendizaje electrónico móvil. Esta aplicación ha sido impulsada desde el proyecto de innovación docente LabcomUva, con un desarrollo tecnológico interdisciplinario entre las áreas de Periodismo y Telecomunicación de la Universidad de Valladolid. El estudio recurre a una doble metodología cuantitativa y cualitativa mediante la utilización de una encuesta (N = 294) y un grupo focal. Los resultados confirman que los universitarios descargan una media de 20 aplicaciones y que, pese a que su principal fuente de noticias son las redes sociales, se siguen informando a través de las aplicaciones mediáticas debido a la profesionalidad, la veracidad y la reputación de estas. Respecto al análisis empírico sobre nuevas aplicaciones en el aula, este indica que prefieren hacer un uso utilitario de las aplicaciones universitarias antes que informativo y que ofrezcan información multimedia y servicios personalizables.
Resum: La transformació constant del perfil de l'audiència i els seus hàbits informatius obliga a mantenir un estudi actualitzat per conèixer nous usos i segments de mercat, un aspecte més destacat en les generacions joves a causa de la seva dieta informativa canviant, la qual cosa afecta l'ensenyament periodístic. Aquesta recerca ofereix una aproximació sobre l'ús informatiu d'aplicacions mòbils que realitzen els estudiants universitaris. Alhora, es vincula amb un estudi de cas de l'aplicació universitària UVaNow, en el marc de l'aplicació hiperlocal i de l'aprenentatge electrònic mòbil. Aquesta aplicació ha estat impulsada des del projecte d'innovació docent LabcomUva, amb un desenvolupament tecnològic interdisciplinari entre les àrees de Periodisme i Telecomunicació de la Universitat de Valladolid. L'estudi recorre a una doble metodologia quantitativa i qualitativa mitjançant la utilització d'una enquesta (N = 294) i un grup de discussió. Els resultats confirmen que els universitaris descarreguen una mitjana de 20 aplicacions i que, malgrat que la seva principal font de notícies són les xarxes socials, es continuen informant a través de les aplicacions mediàtiques a causa de la professionalitat, la veracitat i la reputació d'aquestes. Respecte de l'anàlisi empírica sobre noves aplicacions a l'aula, aquesta indica que prefereixen fer un ús utilitari de les aplicacions universitàries abans que informatiu i que ofereixin informació multimèdia i serveis personalitzables.
Resum: The constantly changing profile of audiences and their information consumption habits makes updated analysis necessary in order to learn about new uses and market segments. It is particularly necessary for younger generations, given their changing diet of information sources, something which affects journalism teaching. This research looks at the use of smartphone news apps among university students. It focuses on a case study of the university app UVaNow, in its context as a hyperlocal and m-learning app. The app is the fruit of twas developed by the LabcomUva project for innovative teaching, an interdisciplinary initiative which brings together the areas of journalism and telecommunications at the University of Valladolid. The analysis uses a mixed quantitative and qualitative methodology, combining a survey of students at the University of Valladolid (N = 294) and a focus group. The results show that university students download an average of 20 apps, and although their main source of news is social media, they continue to read digital newspapers for their professionalism, reliability and reputation. Empirical analysis of news apps in the classroom indicates that students prefer to use university apps for utilitarian reasons, rather than news apps, as they offer multimedia information and services that can be personalised.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Consumo informativo ; Aplicaciones móviles ; Aprendizaje móvil ; Universitarios ; Redes sociales ; Aplicación uvanow ; Consum informatiu ; Aplicacions mòbils ; Aprenentatge mòbil ; Universitaris ; Xarxes socials ; Aplicació uvanow ; News consumption ; Mobile applications ; M-learning ; University students ; Social media ; App UVaNow
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. Extra (2022) , p. 43-61 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/extra-2022-sanchez-etal
DOI: 10.5565/rev/analisi.3520


20 p, 689.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-11-16, darrera modificació el 2023-06-29



   Favorit i Compartir