El procés educatiu en els centres de justícia juvenil
Jiménez Marcè, Paula
Tello Sánchez, Jose, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Publicació: Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Resum: Aquesta recerca mostra una anàlisi sobre el procés educatiu dut a terme en el centre educatiu l'Alzina, un centre de justícia juvenil de règim tancat. La importància de la present investigació rau en el fet que l'educació en els centres de justícia juvenil és un vessant educatiu sovint desconeguda i és essencial fomentar la recerca en aquest àmbit per tal de millorar les oportunitats de reinserció. L'educació en aquests centres és flexible i diferenciada, ja que tenen interns amb experiències vitals complicades, els quals mostren rebuig cap al sistema educatiu. Així doncs, s'ha consultat fonts bibliogràfiques per comprendre el funcionament dels centres de justícia, les característiques i necessitats dels interns i, en concret, el centre de l'Alzina, amb l'objectiu d'esbrinar la relació entre la participació en programes educatius i les expectatives de futur dels joves. Per realitzar aquesta investigació, s'ha utilitzat una metodologia qualitativa amb la finalitat de poder comprendre un fenomen social tan complex com aquest. Com a instrument de recerca, s'han utilitzat qüestionaris, dirigits als joves del centre, i entrevistes, dirigides al professorat, on s'ha observat que participar en programes educatius modifica les expectatives de futur dels joves, fent-los voler continuar estudiant un cop acabat el període d'internament.
Resum: Esta investigación muestra un análisis sobre el proceso educativo llevado a cabo en el centro educativo de la Alzina, un centro de justicia juvenil de régimen cerrado. La importancia de la presente investigación radica en el hecho que la educación en los centros de justicia juvenil es una vertiente educativa a menudo desconocida y es esencial fomentar la indagación en este ámbito para mejorar las oportunidades de reinserción. La educación en estos centros es flexible y diferenciada, ya que cuentan con internos con experiencias vitales complicadas, los cuales muestran rechazo hacia el sistema educativo. Así pues, se han consultado fuentes bibliográficas para comprender el funcionamiento de los centros de justicia, las características y necesidades de los internos y, en concreto, el centro de la Alzina, con el objetivo de averiguar la relación entre la participación en programas educativos y las expectativas de futuro de los jóvenes. Para realizar esta investigación, se ha utilizado una metodología cualitativa con la finalidad de poder comprender un fenómeno social tan complejo como este. Como instrumento de investigación, se han utilizado cuestionarios, dirigidos a los jóvenes del centro, y entrevistas, dirigidas al profesorado, donde se ha observado que participar en programas educativos modifica las expectativas de futuro de los jóvenes, haciéndoles querer seguir estudiando una vez acabado el periodo de internamiento.
Resum: This research presents an analysis of the educational process carried out at Alzina School, a closed juvenile justice center. The significance of this investigation lies in the fact that education in juvenile justice centers is often an overlooked aspect and it is crucial to promote inquiry in this field to enhance reintegration opportunities. The education provided in these centers is flexible and differentiated, as the inmates have experienced complex life situations and exhibit resistance toward the educational system. Therefore, various bibliographic sources have been consulted to understand the functioning of juvenile justice centers, the characteristics and needs of the inmates, and specifically, Alzina school, with the objective of exploring the relationship between participation in educational programs and the future expectations of the youth. For this research, a qualitative methodology has been employed to comprehend this intricate social phenomenon. Questionnaires, directed at the youth in the center, and interviews with the teaching staff have been utilized as research instruments. It has been observed that participation in educational programs modifies the future expectations of the youth, fostering their desire to continue studying once their period of internment is completed.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Justícia juvenil ; Necessitats educatives ; Procés educatiu ; Competències ; Reinserció ; Justicia juvenil ; Necesidades educativas ; Proceso educativo ; Competencias ; Reinserción ; Juvenile justice ; Educational needs ; Educational process ; Competencies ; Reintegration



109 p, 5.7 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG

 Registre creat el 2023-07-18, darrera modificació el 2023-07-23



   Favorit i Compartir