Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
El bienestar escolar desde la experiencia del alumnado de Educación Primaria
Mendiri, Paula (Universidade da Coruña)
Rebollo-Quintela, Nuria (Universidade da Coruña)
Losada-Puente, Luisa (Universidade da Coruña)

Títol variant: El benestar escolar des de l'experiència de l'alumnat d'educació primària
Títol variant: Wellbeing at school in the the experience of primary school children
Data: 2023
Resum: La valoración de la experiencia del estudiante en la escuela a través de sus juicios cognitivos y sus afectos, o su percepción sobre su funcionamiento positivo y sus relaciones con otros influyen en su bienestar escolar. El objetivo de este estudio fue conocer los aspectos que producen bienestar escolar al alumnado. Se realizó un estudio cualitativo con enfoque fenomenológico para indagar en la experiencia de 302 estudiantes de Educación Primaria que respondieron al Cuestionario Abierto de Bienestar Escolar (CABES). La información se analizó inductivamente mediante un proceso cíclico obteniendo cuatro categorías: proceso de enseñanza-aprendizaje, espacios y tiempos escolares, relaciones y emociones. Destacó la relevancia otorgada a las relaciones entre iguales y con el profesorado, la demanda de mejoras en la enseñanza (aprendizaje cooperativo, basado en el juego), la gestión del tiempo (de estudio, libre) y el acondicionamiento del centro y del aula. Primaron las emociones positivas frente a las negativas, sobre todo la felicidad y la alegría, aunque también aparecieron frecuentemente aburrimiento y tristeza. Este estudio contribuirá a construir un instrumento para medir el bienestar escolar a partir de las categorías y de los códigos basados en la valoración cognitiva y afectiva de las experiencias del alumnado durante su jornada escolar.
Resum: La valoració de l'experiència de l'estudiant a l'escola a través dels seus judicis cognitius i els afectes, o la percepció que té sobre el seu funcionament positiu i les seves relacions amb uns altres influeixen en el seu benestar escolar. L'objectiu d'aquest estudi va ser conèixer els aspectes que produeixen benestar escolar a l'alumnat. Es va realitzar un estudi qualitatiu amb enfocament fenomenològic per indagar en l'experiència de 302 estudiants d'educació primària que van respondre el Qüestionari Obert de Benestar Escolar (CABES). La informació es va analitzar inductivament mitjançant un procés cíclic i se'n van obtenir quatre categories: procés d'ensenyament-aprenentatge, espais i temps escolars, relacions i emocions. En va destacar la rellevància atorgada a les relacions entre iguals i amb el professorat, la demanda de millores en l'ensenyament (aprenentatge cooperatiu, basat en el joc), la gestió del temps (d'estudi, lliure) i el condicionament del centre i l'aula. Hi van prevaler les emocions positives enfront de les negatives, sobretot la felicitat i l'alegria, encara que sovint també hi van aparèixer l'avorriment i la tristesa. Aquest estudi contribuirà a construir un instrument per mesurar el benestar escolar a partir de les categories i dels codis basat en la valoració cognitiva i afectiva de les experiències de l'alumnat durant la seva jornada escolar.
Resum: School children's assessment of their experience in school through their cognitive opinions and their emotions, and their perception of their positive functioning and their relationships with others, have an impact on their educational well-being. The aim of the present study was to understand the elements that lead to school children's wellbeing at school. A qualitative study with a phenomenological approach was carried out to analyse the experiences of 302 primary school children, who filled in an open-ended questionnaire on well-being at school. The information was analysed inductively through a cyclical process that generated four categories: the teaching-learning process, school spaces and times, relationships, and emotions. The importance given to relationships with peers and with teachers, the demand for improvements in teaching (cooperative learning, play-based learning), time management (study time and free time) and the school and classroom environment stood out. Positive emotions predominated over negative ones, especially happiness and cheerfulness, although boredom and sadness also appeared frequently. This study will contribute to the construction of an instrument to measure well-being at school based on the categories and codes extracted from the students' cognitive and emotional evaluation of their experiences during their school day.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Benestar escolar ; Escola ; Recerca qualitativa ; Percepcions dels nens ; Primària ; School wellbeing ; School ; Qualitative research ; Primary ; Children's perceptions ; Bienestar escolar ; Escuela ; Primaria ; Investigación cualitativa ; Percepciones de los niños
Publicat a: Educar, Vol. 60 Núm. 1 (2024) , p. 237-254 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v60-n1-mendiri-rebollo-losada
DOI: 10.5565/rev/educar.1818


18 p, 1.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-14, darrera modificació el 2024-03-17



   Favorit i Compartir