Web of Science: 1 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations,
Feudalism, meritocracy and sexual harassment
Bordanoba-Gallego, Lidia (Universitat de Barcelona)
Serradell Pumareda, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Morlà-Folch, Teresa (Universitat de Barcelona)
Ruiz-Eugenio, Laura (Universitat de Barcelona)
Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)

Additional title: Feudalismo, meritocracia y acoso sexual
Date: 2023
Description: 15 pàg.
Abstract: La literatura científica ha clarificado que los contextos de relaciones de poder más intensas favorecenel acoso sexual y la impunidad. Este artículo, presenta los resultados de una investigación que ha analizado una legislación destinada a combatir el acoso sexual que precedió en 6 meses en la selección y evaluación del profesorado. La metodología de investigación comunicativa ha seguido los criterios de impacto social y creación,que actualmente son requisitos del programa de investigación de la Unión Europea. También, se han realizado dieciséis entrevistas, doce a profesorado que lideraron las investigaciones que dieron origen a esas reformas y tres a víctimas que consiguieron transformarse en supervivientes. El resultado demuestra una afirmación compartida por todas las personas entrevistadas: la aprobación de la legislación contra el acoso sexual debilitó las relaciones feudales dentro de las universidades y concienció a miembros del parlamento español sobre la necesidad de superar esas relaciones a través de una evaluación meritocrática. Este resultado, puede contribuir a un doble proceso, que desde los feminismos se apoyen las reformas democráticas y sociales de las universidades y que quienes elaboran las políticas científicas sepan que garantizando la igualdad de género y superación del acoso sexual, se fomenta la productividad científica.
Abstract: Scientific literature has clarified that the contexts of more intense power relations favor sexual harassment and impunity. This article presents the results of a research that has analyzed a legislation aimed at combating sexual harassment that preceded six months earlier the selection and evaluation of faculty. The communicative research methodology followed the criteria of social impact and creation, which are currently required by the European Union research program. In addition to a documentary review, sixteen interviews were conducted, twelve with teachers who led the research that gave rise to these reforms and three with victims who managed to become survivors. The result shows an affirmation shared by all interviewees: the passing of legislation against sexual harassment weakened feudal relationships within universities and made members of the Spanish parliament aware of the need to overcome these relationships through meritocratic evaluation. This result can contribute to a twofold process: that feminisms support democratic and social reforms in universities and that those who elaborate scientific policies know that guaranteeing gender equality and overcoming sexual harassment is the way to promote scientific productivity.
Grants: European Commission. Horizon 2020 872396
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Harassment ; Science ; Transformation ; University ; Universidad ; Acoso ; Ciencia ; Transformación ; SDG 5 - Gender Equality
Published in: Historia social y de la educación, Vol. 12 Núm. 2 (2023) , p. 119-133, ISSN 2014-3567

DOI: 10.17583/hse.11788


16 p, 308.1 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > The Department of Communication and Education
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2024-01-09, last modified 2024-02-15



   Favorit i Compartir