Títol variant: |
La Morfologia en l'Ensenyament Mitjà : reivindicació d'un enfocament reflexiu i integrat amb l'aprenentatge de la sintaxi i la semàntica |
Títol variant: |
Morphology in Secondary Education : claiming a reflexive and integrated approach with the learning of syntax and semantics |
Data: |
2024 |
Resum: |
En este artículo se plantea una propuesta de renovación teórica y práctica de la enseñanza de la Morfología en ESO y Bachillerato. Aprovechando el contexto favorable a la reflexión e integración gramatical que se trasluce en el actual currículo nacional (LOMCE) para la materia de Lengua Castellana y Literatura, se propone, en la línea de lo que otros especialistas han defendido previamente, restar protagonismo a la actividad de segmentación y etiquetado formal de palabras elegidas arbitrariamente. Para hacer la enseñanza de la Morfología más eficiente y motivadora, se proponen divisiones de trabajo que organizan las palabras complejas en función de sus propiedades afines, se apuesta por una ejercitación explícita de las propiedades de la alomorfia, la polisemia y la rivalidad sufijal y se integran contenidos semánticos y sintáctico-combinatorios en la práctica morfológica. La propuesta se acompaña de 50 actividades que ejemplifican las ideas presentadas. |
Resum: |
En aquest article es planteja una proposta de renovació teòrica i pràctica de l'ensenyament de la Morfologia en ESO i Batxillerat. Aprofitant el context favorable a la reflexió i integració gramatical que es trasllueix en l'actual currículum nacional (LOMCE) per a la matèria de Llengua Castellana i Literatura, es proposa, en la línia del que altres especialistes han defensat prèviament, restar protagonisme a l'activitat de segmentació i etiquetatge formal de paraules triades arbitràriament. Per a fer l'ensenyament de la Morfologia més eficient i motivadora, es proposen divisions de treball que organitzen les paraules complexes en funció de les seves propietats afins, s'aposta per una exercització explícita de les propietats de la alomorfia, la polisèmia i la rivalitat sufijal i s'integren continguts semàntics i sintàctic-combinatoris en la pràctica morfològica. La proposta s'acompanya de 50 activitats que exemplifiquen les idees presentades. |
Resum: |
This article presents a proposal for theoretical and practical innovation in the teaching of Morphology in ESO and Baccalaureate. Taking advantage of the favorable context for gramatical reflection and integration that appears in the current national curriculum (LOMCE) for the subject of Spanish Language and Literature, it is proposed, in line with what other morphologists have previously defended, to reduce segmentation and formal labeling of arbitrarily chosen words. In order to make the teaching of Morphology more efficient and motivating, divisions of work are proposed that organize complex words according to their related properties, an explicit approach to allomorphy, polysemy and suffix rivalry is committed, and I also advocate for integratating semantic and syntactic contents in the morphological practice. The proposal is accompanied by 50 activities that exemplify the ideas presented. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Grammatical thinking ;
Morphology ;
Didactics ;
Derivation ;
Compounding ;
Reflexión gramatical ;
Morfología ;
Didáctica ;
Derivación ;
Composición ;
Reflexió gramatical ;
Morfologia ;
Didàctica ;
Derivació ;
Composició |
Publicat a: |
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 7 (2024) , p. 37-59 (Artículos) , ISSN 2565-0394 |