Elementos organizativos para la mejora del tiempo educativo de mediodía en la educación primaria
Núñez, Héctor 
(Universitat de Barcelona)
Fabra-Fres, Núria 
(Universitat de Barcelona)
Pellicer Cardona, Isabel 
(Universitat de Barcelona)
Fernández-Carrasco, Rubén David 
(Universitat de Barcelona)
Títol variant: |
Elements organitzatius per la millora del temps educatiu del migdia en l'educació primària |
Títol variant: |
Organisational elements for improving midday educational time in primary education |
Data: |
2025 |
Descripció: |
15 pàg. |
Resum: |
Los niños y las niñas aprenden en las escuelas a convivir, a participar en actividades y a desarrollar hábitos saludables en lugares y en momentos dentro de los centros en los que no se desarrolla el currículo formal. Se presenta una investigación sobre el tiempo educativo de mediodía -la franja interlectiva dedicada a la comida y al ocio-, en la que se analizan aquellos elementos organizativos que pueden mejorar este espacio y favorecer el bienestar del alumnado que utiliza este servicio. Se realiza una investigación de tipo cualitativo a través de una implementación de grupos de discusión con profesionales que gestionan estos servicios y Photovoice con niños y niñas de cuarto y quinto de educación primaria de escuelas públicas de Cataluña. Los resultados inciden en la mejora de cinco elementos: la formación de profesionales; las relaciones en la comunidad educativa; la gestión propia del servicio; el fomento de la participación y la toma de decisiones de la infancia, y la mejora de los espacios físicos y de la infraestructura escolar en la que se desarrollan las actividades del tiempo educativo de mediodía. El artículo concluye con un conjunto de recomendaciones que ofrecen pautas organizativas y pedagógicas para la mejora de este espacio-tiempo. |
Resum: |
Els infants aprenen a les escoles a conviure, a participar en activitats i a desenvolupar hàbits saludables en llocs i moments dins dels centres en els quals no es desenvolupa el currículum formal. Al present article s'hi mostra una investigació sobre el temps educatiu del migdia -la franja interlectiva dedicada al dinar i al lleure-, en la qual s'analitzen aquells elements organitzatius que poden millorar aquest espai i afavorir el benestar de l'alumnat que uti-litza aquest servei. S'hi realitza una investigació de tipus qualitatiu a través de la imple-mentació de grups de discussió amb professionals que gestionen aquests serveis i Photovoice amb nens i nenes de quart i cinquè d'educació primària d'escoles públiques de Catalunya. Els resultats incideixen en la millora de cinc elements: la formació de professio-nals; les relacions a la comunitat educativa; la gestió pròpia del servei; el foment de la participació i la presa de decisions de la infància, i la millora dels espais físics i la infraes-tructura escolar en la qual es desenvolupen les activitats del temps educatiu del migdia. L'article conclou amb un conjunt de recomanacions que ofereixen pautes organitzatives i pedagògiques per millorar aquest espaitemps. |
Resum: |
At school, children learn to live together, take part in activities and develop healthy habits in different spaces and at different times when formal learning is not taking place. This study looks at the school lunchtime break - the period between lessons dedicated to lunch and play - and analyses administrative elements that can improve this space and foster the wellbeing of the children involved. A qualitative study is carried out using discussion groups with professionals who run these services and a photovoice study with children in the fourth and fifth grades of primary education in public schools in Cata-lonia. The results are relevant to five areas: training of professionals, relationships in the educational community, management of the service itself, fostering children's par-ticipation and decision-making, and improving the physical spaces and school infra-structure in which school lunchtime activities take place. The article concludes with a set of recommendations that offer administrative and pedagogical guidelines for improv-ing this time/space. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Educación primaria ;
Organización escolar ;
Actividades escolares ;
Tiempo libre ;
Infancia ;
Educació primària ;
Organització escolar ;
Activitats escolars ;
Temps lliure ;
Infància ;
Primary education ;
School administration ;
School activities ;
Leisure ;
Childhood |
Publicat a: |
Educar, Vol. 61 Núm. 1 (2025) , p. 229-243, ISSN 2014-8801 |
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v61-n1-nunez-et-al
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v61-n1-nunez-et-al
DOI: 10.5565/rev/educar.2135
El registre apareix a les col·leccions:
Articles >
Articles publicats >
EducarArticles >
Articles de recerca
Registre creat el 2025-02-04, darrera modificació el 2025-06-10