Música per Recordar : Aplicacions i beneficis de la musicoteràpia en pacients amb Alzheimer
Batlle Martí, Josep
Kaufman, Gabrielle, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Additional title: Música para Recordar : Aplicaciones y beneficios de la musicoterapia en pacientes con Alzheimer
Additional title: Music to Remember : Applications and Benefits of Music Therapy in Patients with Alzheimer's Disease
Date: 2024
Abstract: Aquest treball analitza el projecte Música per Recordar, una iniciativa de musicoteràpia aplicada a persones amb Alzheimer que incorpora també la participació activa d'alumnes de secundària. A través d'una metodologia mixta, amb dades qualitatives i quantitatives, s'estudia l'impacte emocional, relacional i cognitiu de nou sessions realitzades en un centre sociosanitari. Els resultats mostren una millora en l'estat d'ànim dels pacients, una connexió amb la memòria autobiogràfica i una reducció dels trastorns de conducta. Paral·lelament, s'observa un fort impacte formatiu i empàtic en l'alumnat. El treball conclou que la música pot ser una eina terapèutica i educativa potent, i defensa la viabilitat de models col·laboratius entre escoles i centres de salut.
Abstract: Este trabajo analiza el proyecto Música para Recordar, una iniciativa de musicoterapia aplicada a personas con Alzheimer que incorpora también la participación activa de alumnos de secundaria. A través de una metodología mixta, con datos cualitativos y cuantitativos, se estudia el impacto emocional, relacional y cognitivo de nueve sesiones realizadas en un centro sociosanitario. Los resultados muestran una mejora en el estado de ánimo de los pacientes, una conexión con la memoria autobiográfica y una reducción de los trastornos de conducta. Paralelamente, se observa un fuerte impacto formativo y empático en el alumnado. El trabajo concluye que la música puede ser una herramienta terapéutica y educativa poderosa, y defiende la viabilidad de modelos colaborativos entre escuelas y centros de salud.
Abstract: This thesis explores Música per Recordar, a music therapy project for Alzheimer's patients that also involves secondary school students. Using a mixed-methods approach, it analyses the emotional, cognitive and relational effects of nine music therapy sessions held in a healthcare centre. The findings reveal improvements in mood, autobiographical memory recall and behavioural regulation among patients, alongside a strong educational and emotional impact on the students. The project demonstrates music's therapeutic and pedagogical potential and advocates for sustainable, collaborative models between schools and care institutions.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Musicologia [2500240]
Study plan: Grau en Musicologia [809]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Musicoteràpia ; Alzheimer ; Memòria autobiogràfica ; Emocions ; Educació intergeneracional ; Benestar ; Música i salut ; Musicologia aplicada ; Transformació social ; Projectes escolars ; Musicoterapia ; Memoria autobiográfica ; Emociones ; Educación intergeneracional ; Bienestar ; Música y salud ; Musicología aplicada ; Transformación social ; Proyectos escolares ; Music therapy ; Alzheimer's disease ; Autobiographical memory ; Emotions ; Intergenerational education ; Well-being ; Music and health ; Applied musicology ; Social transformation ; School-based projects



101 p, 10.1 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Philosophy and Letters. TFG

 Record created 2025-07-17, last modified 2025-10-02



   Favorit i Compartir