Contes i valors : una mirada comparativa entre la literatura infantil catalana i japonesa
Bargalló Picado, Mariona
Nolla Cabellos, Albert, 1974-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació

Título variante: Cuentos y valores : una mirada comparativa entre la literatura infantil catalana y japonesa
Título variante: Stories and Values : A Comparative Look at Catalan and Japanese Children's Literature
Fecha: 2024
Resumen: El present Treball de Fi de Grau treball analitza i compara els valors culturals i educatius presents en la literatura infantil adreçada a nens i nenes de primer i segon de primària a Catalunya i al Japó. L'estudi parteix de la hipòtesi que, malgrat les diferències culturals evidents entre ambdós països, els relats destinats a l'educació primària poden transmetre valors similars com el respecte mutu, l'empatia, la solidaritat i la cooperació. Per tal d'explorar aquesta idea, s'han seleccionat vuit lectures representatives, quatre de cada territori, a partir de fonts oficials i educatives. Mitjançant una anàlisi qualitativa de contingut, s'han identificat les estructures narratives, els personatges, les temàtiques i, especialment, els valors que es promouen en cadascun dels relats. Els resultats de la comparació permeten comprendre millor com la literatura infantil pot esdevenir una eina clau per a la transmissió de valors i la construcció de la identitat cultural en contextos educatius diversos. Aquest estudi posa de manifest que, tot i les diferències de forma i enfocament, hi ha punts de connexió importants en la voluntat de formar persones íntegres i compromeses socialment a través de la lectura.
Resumen: El presente Trabajo de Fin de Grado analiza y compara los valores culturales y educativos presentes en la literatura infantil dirigida a niños y niñas de primero y segundo de primaria en Cataluña y Japón. El estudio parte de la hipótesis de que, a pesar de las evidentes diferencias culturales entre ambos países, los relatos destinados a la educación primaria pueden transmitir valores similares como el respeto mutuo, la empatía, la solidaridad y la cooperación. Para explorar esta idea, se han seleccionado ocho lecturas representatives, cuatro de cada país, a partir de fuentes oficiales y educativas. A través de un análisis cualitativo de contenido, se han identificado las estructuras narrativas, los personajes, las temáticas y, especialmente, los valores promovidos en cada uno de los relatos. Los resultados de la comparación permiten comprender mejor cómo la literatura infantil puede convertirse en una herramienta clave para la transmisión de valores y la construcción de la identidad cultural en contextos educativos diversos. Este estudio pone de manifiesto que, pese a las diferencias de forma y enfoque, existen importantes puntos de conexión en la voluntad de formar personas íntegras y comprometidas socialmente a través de la lectura.
Resumen: This Final Degree Project analyzes and compares the cultural and educational values present in children's literature aimed at first and second grade students in Catalonia and Japan. The study is based on the hypothesis that, despite the evident cultural differences between both countries, the stories used in primary education may convey similar values such as mutual respect, empathy, solidarity, and cooperation. To explore this idea, eight representative stories, four from each country, have been selected from official and educational sources. Through a qualitative content analysis, the study identifies the narrative structures, characters, themes, and especially the values promoted in each story. The results of the comparison provide insight into how children's literature can serve as a key tool for the transmission of values and the construction of cultural identity in diverse educational contexts. This study highlights that, despite differences in format and approach, there are significant points of connection in the shared aim of fostering socially responsible and morally grounded individuals through reading.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Estudis d'Àsia Oriental [2500244]
Plan de estudios: Grau en Estudis d'Àsia Oriental [823]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Literatura infantil ; Contes ; Valors ; Valors culturals ; Educació ; Infància ; Lectura ; Cultura ; Catalunya ; Japó ; Cuentos ; Valores ; Valores culturales ; Educación ; Infancia ; Cataluña ; Japón ; Children's literature ; Stories ; Values ; Cultural values ; Education ; Childhood ; Reading ; Culture ; Catalonia ; Japan



97 p, 3.3 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Traducción e Interpretación. TFG

 Registro creado el 2025-09-07, última modificación el 2025-10-05



   Favorit i Compartir