39.
|
26 p, 578.2 KB |
Increased sensitivity to climate change in disturbed ecosystems
/
Kröel-Dulay, György (Hungarian Academy of Sciences. Institute of Ecology and Botany) ;
Ransijn, Johannes (Københavns Universitet. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning) ;
Schmidt, Inger K. (Københavns Universitet. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning) ;
Beier, Claus (Norsk institutt for vannforskning) ;
De Angelis, Paolo (Università degli studi della Tuscia. Dipartimento per l'Innovazione nei sistemi Biologici, Agroalimentari e Forestali) ;
de Dato, Giovanbattista (Università degli studi della Tuscia. Dipartimento per l'Innovazione nei sistemi Biologici, Agroalimentari e Forestali) ;
Dukes, Jeffrey S. (Purdue University. Department of Forestry and Natural Resources) ;
Emmett, Bridget A. (Centre for Ecology and Hydrology-Bangor) ;
Estiarte, Marc (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Garadnai, János (Hungarian Academy of Sciences. Institute of Ecology and Botany) ;
Kongstad, Jane (Københavns Universitet. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning) ;
Kovàcs-Láng, Edit (Hungarian Academy of Sciences. Institute of Ecology and Botany) ;
Larsen, Klaus Steenberg (Københavns Universitet. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning) ;
Liberati, Dario (Università degli studi della Tuscia. Dipartimento per l'Innovazione nei sistemi Biologici, Agroalimentari e Forestali) ;
Ogaya Inurrigarro, Romà (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia) ;
Riis-Nielsen, Torben (Københavns Universitet. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning) ;
Smith, Andrew (Bangor University. School of the Environment and Natural Resources) ;
Sowerby, Alwyn (Centre for Ecology & Hydrology, Oxford) ;
Tietema, Albert (Universiteit van Amsterdam. Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics) ;
Peñuelas, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
Human domination of the biosphere includes changes to disturbance regimes, which push many ecosystems towards early-successional states. Ecological theory predicts that early-successional ecosystems are more sensitive to perturbations than mature systems, but little evidence supports this relationship for the perturbation of climate change. [...]
2015 - 10.1038/ncomms7682
Nature communications, March 2015
|
|
40.
|
|
41.
|
18 p, 850.7 KB |
A vueltas con el gnomon : buscando soluciones a problemas
/
Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
Son frecuentes las aproximaciones cualitativas e intuitivas que se hacen en la escuela sobre el movimiento aparente del Sol por el firmamento que tratan de proporcionar al alumnado observaciones para que construya un modelo del sistema Sol-Tierra. [...] There are common the intuitive and qualitative approaches made in the School on the apparent movement of the sun across the sky in order to provide students observations to construct a model of the Sun-Earth system. [...] Són freqüents les aproximacions qualitatives i intuïtives que es fan a l'escola sobre el moviment aparent del Sol pel firmament que tracten de proporcionar a l'alumnat observacions perquè construeixi un model del sistema Sol-Terra. [...]
2014 - 10.5565/rev/ensciencias.1327
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 631-647
|
|
42.
|
10 p, 1.4 MB |
Propuesta de actividades en Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente : trabajando gradientes ambientales con isolíneas
/
Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ;
Correig, Teresa M. (IES Joan Fuster (Barcelona)) ;
Grau, Ramon (Grau Sánchez) (IES Badalona 9 (Badalona)) ;
De Manuel Barrabín, Jordi (IES Joan Miró (L'Hospitalet de Llobregat)) ;
Tejero, Félix (IES Ramón Berenguer (Sta. Coloma de Gramanet))
Se presenta un conjunto de actividades que se ajustan a algunos contenidos que deben aprenderse en CTMA, dentro de un enfoque concreto de la materia. Se sugiere, con estos ejemplos, una manera de trabajar en el aula basada en la resolución de situaciones problema. [...] Focusing on a conception of the new subject of the post-compulsory secondary education Earth and Environmental Sciences, some activities concerning its contents are presented. Problem solving situations, all of them containing the common procedure of isolines (very common in the symbolic description of natural environments), are proposed.
1998
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 6, Núm. 1 (1998) , p. 79-88
|
|
43.
|
11 p, 475.4 KB |
La Enseñanza del sistema Sol-Tierra desde la perspectiva de las ideas previas
/
Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ;
Franch Batlle, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
En este artículo se presentan los resultados obtenidos de la exploración de las ideas alternativas de los futuros maestros y las actividades diseñadas para producir un cambio conceptual. Se considera que algunas de las estrategias de enseñanza que se proponen podrían adaptarse a otros niveles educativos, tanto en la educación primaria como en la enseñanza secundaria obligatoria, para ayudar a impartir el modelo Sol-Tierra vigente e incorporarlo a la cultura científica de los ciudadanos. Results of research about a conceptual change are showed in this paper. It is explained alternative ideas of teacher's students and activities thought to do this change. Some of them would be adapted to different educative levels, from primary school to secondary school. [...]
2004
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 12, Núm. 3 (2004) , p. 302-312
|
|
44.
|
9 p, 907.1 KB |
Estrategias de enseñanza del Sistema Sol-Tierra
/
Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ;
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Franch Batlle, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
En este artículo se presentan las actividades diseñadas para promover un cambio conceptual con relación a las ideas previas de los alumnos de primer curso de magisterio en el aprendizaje del sistema Sol- Tierra. [...] In this paper we present teaching activities for pre-service primary school teachers, designed within a conceptual change learning framework on the topic of Earth-Sun system. Some of the teaching strategies proposed could be easily adapted to different educative levels, from primary school to secondary school. [...]
2006
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 14, Núm. 1 (2006) , p. 29-37
|
|
45.
|
16 p, 1.6 MB |
Complejidad y arquitectura de redes sostenibles entre la biosfera y la tecnoosfera : de internet a gaia
/
Ayestarán, Ignacio (Universidad del País Vasco. Departamento de Filosofía)
Focusing on a global world, we should seek to understand the architecture of sustainable networks between the (real) biosphere and the (virtual) technoosphere, from the World Wide Web to the global ecology, from the Internet to Gaia in a symbiotic planet, where the Earth is a global brain/mind. Desde un mundo global, deberíamos perseguir la comprensión de la arquitectura de redes sostenibles entre la biosfera (real) y la tecnoosfera (virtual), desde la World Wide Web hasta la ecología global, desde Internet a Gaia en un planeta simbiótico, donde la Tierra es un cerebro o mente global.
2008
Ontology studies, Núm. 8 (2008) , p. 357-372
|
|
46.
|
|
47.
|
|
48.
|
|