1.
|
|
Linking leaf elemental traits to biomass across forest biomes in the Himalayas
/
Dyola, Nita (Institute of Tibetan Plateau Research) ;
Liang, Eryuan (Institute of Tibetan Plateau Research) ;
Peñuelas, Josep (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Camarero, Jesús Julio (Instituto Pirenaico de Ecología) ;
Sigdel, Shalik Ram (Institute of Tibetan Plateau Research) ;
Aryal, Sugam (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg) ;
Lin, Wentao (Institute of Tibetan Plateau Research) ;
Liu, Xiang (Lanzhou University. College of Ecology) ;
Liu, Yongwen (Institute of Tibetan Plateau Research) ;
Xu, Xingliang (Chinese Academy of Sciences. Institute of Geographic Sciences and Natural Resources Research) ;
Rossi, Sergio (Université du Québec à Chicoutimi. Département des Sciences Fondamentales)
Plants require a number of essential elements in different proportions for ensuring their growth and development. The elemental concentrations in leaves reflect the functions and adaptations of plants under specific environmental conditions. [...]
2024 - 10.1007/s11430-023-1271-4
Science China Earth Sciences, (April 2024)
|
|
2.
|
|
3.
|
12 p, 2.5 MB |
Effect of organic fertilisation on soil phosphatase activity, phosphorus availability and forage yield in mountain permanent meadows
/
Campdelacreu Rocabruna, Patrícia (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Domene, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Matteazzi, Aldo (Laimburg Research Centre (Italy)) ;
Figl, Ulrich (Laimburg Research Centre (Italy)) ;
Fundneider, Alois (Laimburg Research Centre (Italy)) ;
Fernández-Martínez, Marcos (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Venir, Elena (Laimburg Research Centre (Italy)) ;
Robatscher, Peter (Laimburg Research Centre (Italy)) ;
Preece, Catherine (Institut de Recerca i Tecnologia Agrolimentàries) ;
Peñuelas, Josep (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Peratoner, Giovanni (Laimburg Research Centre (Italy))
Grassland management aims to ensure sufficient yield, forage quality and biodiversity. Robust knowledge supports sustainable management practices. In South Tyrol (NE Italy), we studied the effect of organic fertilisation on soil acid and alkaline phosphatase activity (ACP, ALP, or both APase), phosphorus (P) availability and forage yield in mountain permanent meadows. [...]
2024 - 10.1016/j.agee.2024.109006
Agriculture, Ecosystems and Environment, Vol. 368 (July 2024) , art. 109006
|
|
4.
|
|
Trophic interactions in soil micro-food webs drive ecosystem multifunctionality along tree species richness
/
Shi, Xiuzhen (Fujian Normal University. Institute of Geography) ;
Eisenhauer, Nico (German Centre for Integrative Biodiversity Research (Halle-Jena-Leipzig, Alemanya)) ;
Peñuelas, Josep (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Fu, Yanrong (Fujian Normal University. Institute of Geography) ;
Wang, Jianqing (Fujian Normal University. Institute of Geography) ;
Chen, Yuxin (Xiamen University. College of the Environment & Ecology) ;
Liu, Shengen (Fujian Agriculture and Forestry University. College of Forestry) ;
He, Lulu (Fujian Normal University. Institute of Geography) ;
Lucas-Borja, Manuel Esteban (Universidad de Castilla-La Mancha. Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y de Montes y Biotecnología) ;
Wang, Liyan (Fujian Normal University. Institute of Geography) ;
Huang, Zhiqun (Fujian Normal University. Institute of Geographical Science)
Rapid biodiversity losses under global climate change threaten forest ecosystem functions. However, our understanding of the patterns and drivers of multiple ecosystem functions across biodiversity gradients remains equivocal. [...]
2024 - 10.1111/gcb.17234
Global change biology, Vol. 30, issue 3 (March 2024) , art. e17234
|
|
5.
|
9 p, 534.0 KB |
La col·laboració de la Universitat en la inclusió educativa als centres de secundària : el professorat de suport com a agent innovador a l'aula ordinària
/
Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Sanahuja Gavaldà, José María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Aquest treball emergeix del treball consensuat i col·laboratiu entre un equip de professors-investigadors de la UAB i l'equip docent d'un Institut d'Educació Secundària per conèixer el paper del professorat de suport (USEE) a les aules ordinàries i potenciar el treball cooperatiu entre aquest professorat i el professorat d'aula en un context d'aula ordinària, mitjançant el desenvolupament d'estratègies metodològiques eficaces i innovadores per millorar el procés d'inclusió i E-A de tot l'alumnat. This work emerges from consensus and collaborative work between a team of teachers- researchers from the UAB and the teaching staff of Secondary School for knowing the role of support teachers (USEE) in regular classrooms, and enhancing cooperative work between those and classroom teachers, within this context of regular classroom, by developing effective and innovative methodologies to improve the inclusion and teaching-learning of all students.
2016
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 3 (2016)
|
|
6.
|
9 p, 534.0 KB |
La col·laboració de la universitat en la inclusió educativa als centres de secundària : El professorat de suport com agent innovador a l'aula ordinària.
/
Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada.) ;
Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Sanahuja Gavaldà, José María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Aquest treball emergeix del treball consensuat i col·laboratiu entre un equip de professors-investigadors de la UAB i l'equip docent d'un Institut d'Educació Secundària per conèixer el paper del professorat de suport (USEE) a les aules ordinàries i potenciar el treball cooperatiu entre aquest professorat i el professorat d'aula en un context d'aula ordinària, mitjançant el desenvolupament d'estratègies metodològiques eficaces i innovadores per millorar el procés d'inclusió i E-A de tot l'alumnat. This work emerges from consensus and collaborative work between a team of teachers- researchers from the UAB and the teaching staff of Secondary School for knowing the role of support teachers (USEE) in regular classrooms, and enhancing cooperative work between those and classroom teachers, within this context of regular classroom, by developing effective and innovative methodologies to improve the inclusion and teaching-learning of all students.
2016
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 3 (2016) , p. 1-9
|
|
7.
|
16 p, 302.1 KB |
La creación artística en la educación de las personas con diversidad funcional : Una investigación-acción
/
Morón, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis i Recerca per a una Societat Inclusiva (CERSIN))
El siguiente texto presenta una investigación-acción sobre cómo los espacios de creación artística, espacios de libertad con seguridad, en un contexto educativo con niños con diversidad funcional (DF), desarrollan los componentes de una conducta auto-determinada. [...] Aquest article presenta una investigació-acció sobre com els espais de creació artística, espais de llibertat amb seguretat, en un context educatiu amb nens amb diversitat funcional (DF), desenvolupen els components d'una conducta auto-determinada. [...] The following text presents an action-research project on how spaces of artistic creation, spaces of freedom with security, in an educational context with children with functional diversity (FD), develop the components of a self-determined behaviour. [...]
2019 - 10.1344/did.2019.6.37-52
Didacticae, Núm. 6 (2019) , p. 37-52
|
|
8.
|
10 p, 381.9 KB |
Las infraestructuras de cuidado en tiempos de pandemia : de la crisis sanitaria a la emergencia de lo social
/
García-Santesmases Fernández, Andrea (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya)) ;
Moyà-Köhler, Joan (Universitat Ramon Llull) ;
Farré Montalà, Lluvi (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Boyo Arias, Andrea
La pandemia de la COVID-19 no ha sido solo una crisis sanitaria, sino que ha afectado profundamente a la organización social de los cuidados, concretamente a cómo pensamos la vulnerabilidad, el riesgo y la protección. [...]
2022 - 10.5569/2340-5104.10.01.11
Revista española de discapacidad, Vol. 10 Núm. 1 (2022) , p. 231-240
|
|
9.
|
|
ForestClim-Bioclimatic variables for microclimate temperatures of European forests
/
Haesen, Stef (Leuven Plant Institute) ;
Lembrechts, Jonas J. (University of Antwerp) ;
De Frenne, Pieter (Ghent University) ;
Lenoir, Jonathan (Université de Picardie Jules Verne) ;
Aalto, Juha (University of Helsinki) ;
Ashcroft, Michael B. (University of Wollongong) ;
Kopecký, Martin (Czech University of Life Sciences Prague) ;
Luoto, Miska (University of Helsinki) ;
Maclean, Ilya (University of Exeter) ;
Nijs, Ivan (Czech University of Life Sciences Prague) ;
Niittynen, Pekka (University of Helsinki) ;
van den Hoogen, Johan (ETH Zurich) ;
Arriga, Nicola (European Commission, Joint Research Centre (JRC)) ;
Brůna, Josef (Czech Academy of Sciences) ;
Buchmann, Nina (ETH Zurich) ;
Čiliak, Marek (Technical University in Zvolen) ;
Collalti, Alessio (National Research Council of Italy) ;
De Lombaerde, Emiel (Ghent University) ;
Descombes, Patrice (University of Lausanne) ;
Gharun, Mana (University of Münster) ;
Goded, Ignacio (European Commission, Joint Research Centre (JRC)) ;
Govaert, Sanne (Ghent University) ;
Greiser, Caroline (Stockholm University) ;
Grelle, Achim (Linnaeus University) ;
Gruening, Carsten (European Commission, Joint Research Centre (JRC)) ;
Hederová, Lucia (Czech Academy of Sciences) ;
Hylander, Kristoffer (Stockholm University) ;
Kreyling, Juergen (University of Greifswald) ;
Kruijt, Bart (Wageningen University and Research) ;
Macek, Martin (Czech Academy of Sciences) ;
Macek, Martin (Technical University in Zvolen) ;
Man, Matěj (Czech Academy of Sciences) ;
Manca, Giovanni (European Commission, Joint Research Centre (JRC)) ;
Matula, Radim (Czech University of Life Sciences Prague) ;
Meeussen, Camille (Ghent University) ;
Merinero, Sonia (Stockholm University) ;
Minerbi, Stefano (Forest Services, Autonomous Province of Bolzano) ;
Montagnani, Leonardo (Free University of Bolzano) ;
Muffler, Lena (Georg-August University of Goettingen) ;
Ogaya Inurrigarro, Romà (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Peñuelas, Josep (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Plichta, Roman (Mendel University in Brno) ;
Portillo-Estrada, Miguel (University of Antwerp) ;
Schmeddes, Jonas (University of Greifswald) ;
Shekhar, Ankit (ETH Zurich) ;
Spicher, Fabien (Université de Picardie Jules Verne) ;
Ujházyová, Mariana (Technical University in Zvolen) ;
Vangansbeke, Pieter (Ghent University) ;
Weigel, Robert (Georg-August University of Goettingen) ;
Wild, Jan (Czech Academy of Sciences) ;
Zellweger, Florian (Swiss Federal Institute for Forest. Snow and Landscape Research) ;
Van Meerbeek, Koenraad (KU Leuven Plant Institute)
Microclimate research gained renewed interest over the last decade and its importance for many ecological processes is increasingly being recognized. Consequently, the call for high-resolution microclimatic temperature grids across broad spatial extents is becoming more pressing to improve ecological models. [...]
2023 - 10.1111/gcb.16678
Global change biology, Vol. 29, Issue 11 (June 2023) , p. 2886-2892
|
|
10.
|
26 p, 855.2 KB |
La diversidad de orígenes entre lo urbano y lo rural : discurso, políticas y análisis demoespacial en España
/
Domingo i Valls, Andreu 1958- (Centre d'Estudis Demogràfics) ;
Pinyol-Jiménez, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Bayona, Jordi (Universitat de Barcelona) ;
Centre d'Estudis Demogràfics
El principal objetivo de este artículo es medir la diversidad de orígenes distinguiendo entre espacio urbano y rural, en especial para los municipios con menor población. Para ello, primero se analiza el origen y la difusión del discurso sobre la diversidad cultural y se analizan las prácticas políticas sobre integración e inclusión a diferentes escalas administrativas. [...] The main objective of this article is to measure ethnic diversity by distinguishing between urban and rural space, especially for municipalities with smaller populations. To do so, we first analyse the origin and diffusion of the discourse on cultural diversity, along with political practices related to integration and inclusion at various administrative levels. [...]
2023 - 10.14422/mig.2023.023
Migraciones, Vol. 59 (2023) , p. 1-25
|
|