Web of Science: 5 citations, Scopus: 6 citations, Google Scholar: citations
Valores percibidos en la publicidad de alimentos por jóvenes con y sin trastornos de la conducta alimentaria
Mas Manchón, Lluís (Universitat Pompeu Fabra)
Rodríguez Bravo, Ángel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Montoya Vilar, Norminanda (Universitat Autònoma de Barcelona)
Morales Morante, Fernando (Universitat Autònoma de Barcelona)
Lopes da Silva, Elaine A. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona)
Peres, Rafaella Lopes Pereira (Universidade Federal de Pernambuco (Brasil))
Martínez, María Eugenia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Grau Touriño, Antoni (Institut de Trastorns Alimentaris)

Additional title: The perception of values in food commercials on the part of young people with and without eating disorders
Date: 2015
Abstract: La publicidad utiliza imágenes corporales fuertemente estereotipadas para promocionar cánones físicos y conductas alimentarias no saludables asociadas a productos de alimentación dirigidos sobre todo a jóvenes. El objetivo de este estudio, realizado en Barcelona (España) durante el mes de mayo de 2013, es testear la percepción de 25 valores en siete spots televisivos de alimentación (con y sin estrategias de imagen corporal) en 139 jóvenes con y sin trastornos de la conducta alimentaria (TCA). Los resultados muestran que solo el grupo de jóvenes con TCA considera que los spots con una estrategia comercial basada en la imagen corporal influyen muy negativamente en valores como salud, bienestar, familia y esfuerzo. En cambio, se ha observado una gran coincidencia entre los dos grupos cuando se evalúa el resto de los spots. Estos resultados señalan que los jóvenes universitarios españoles de hoy han aceptado como normal un canon de belleza basado en el orden social y económico, mientras que los jóvenes en tratamiento por desórdenes alimenticios sí han aprendido a decodificar este tipo de mensajes.
Abstract: Advertising uses stereotyped body images to promote physical ideals and unhealthy eating habits related to food products which are targeted especially at young people. The purpose of this study, carried out in Barcelona (Spain) in May 2013, was to test the perception of 139 young people of university age - with and without eating disorders - regarding 25 values in seven food commercials that did and did not use body image strategies. Results show that only the group of young people with eating disorders considered commercials using body image strategies to have a very negative influence on values such as health, well-being, family and effort. In contrast, the assessment of the two groups regarding the rest of the commercials greatly coincided. These results show that today's university youth have accepted as normal a beauty canon based on the prevailing social and economic order, while young people in treatment for eating disorders have learned to denaturalize such messages.
Grants: Ministerio de Economía y Competitividad CSO2012-33170
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Trastornos de la conducta Alimentaria ; Publicidad de alimentos ; Valores de referencia ; Medios de comunicación ; España ; Eating disorders ; Food publicity ; Reference values ; Communications Media ; Spain
Published in: Salud colectiva, Vol. 11 Núm. 3 (Julio-Septiembre 2015) , p. 423-444, ISSN 1851-8265

DOI: 10.18294/sc.2015.729
PMID: 26418097


22 p, 1.3 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Laboratory of Instrumental Analysis of the Communication (LAICOM)
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Research Group on Psychology, Communication & Advertising (PCA)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2015-11-04, last modified 2023-06-26



   Favorit i Compartir