Google Scholar: citations
Implementación y desarrollo de innovaciones en la universidad : análisis desde la percepción de los implicados
Feixas, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Fuentes, Mariana (Universitat de Barcelona)
Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Bernabeu Tamayo, Maria Dolores (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria)
Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Date: 2013
Abstract: El artículo muestra los resultados de una investigación cuyo objetivo era caracterizar las relaciones y dinámicas que intervienen en los procesos de innovación en las universidades desde la perspectiva de los implicados. Se analizan seis innovaciones de distinto alcance, naturaleza y momento de desarrollo de tres universidades catalanas. Se recaba información mediante entrevistas y grupos de discusión con los responsables, implementadores y participantes de las diversas innovaciones. Los resultados indican que existen grandes diferencias en las percepciones entre los participantes de una misma innovación y, a su vez, existe más discrepancia entre la percepción de los implicados en las innovaciones estructurales y de gran alcance y mayor acuerdo en las curriculares, que no afectan a grandes colectivos y en las que el liderazgo ha sido intensivo.
Abstract: The article illustrates the outcomes of a research which objective was to characterize the relationship and dynamics intervening in the processes of innovation in higher education institutions from the actors' perspective. Six innovations of three different universities, diverse in scope, nature and phase of implementation were selected. Data from each innovation was gathered by means of interviews and focus groups with managers, implementers and innovators. Results show that greater differences can be found in perceptions among participants of the same innovation, and at the same time, there is more discrepancy between the perception of the actors of structural, system-wide and long-term impact innovations. On the contrary there exists greater agreement among participants of curricular innovations not involving a big group of persons, and with intensive leadership exerted.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Innovación ; Cambio ; Universidad ; Cultura organizativa ; Cultura innovadora ; Liderazgo ; Innovation ; Change ; Universities ; Organizational culture ; Innovative culture ; Leadership
Published in: Revista iberoamericana de educación, Vol. 62, núm. 2 (2013) , p. 1-13, ISSN 1681-5653

DOI: 10.35362/rie622839


13 p, 3.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > CRiEDO (Center for Research and Studies for Organizational Development)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2016-02-16, last modified 2022-02-21



   Favorit i Compartir