Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Los microorganismos en la educación primaria : ideas de los alumnos de 8 a 11 años e influencia de los libros de texto
Ballesteros de la Cruz, María Isabel (Universidad de Castilla-La Mancha)
Paños Martínez, Esther (Universidad de Castilla-La Mancha)
Ruiz Gallardo, José Reyes (Universidad de Castilla-La Mancha)

Títol variant: Els microorganismes a l'educació primària : idees de l'alumnat d'entre 8 i 11 anys i la influència dels llibres de text
Títol variant: Microorganisms in Primary Education : conceptions in children from 8 to 11 years old and influence of the textbooks
Data: 2018
Resum: La relevancia de los microorganismos en la biosfera y sus crecientes aplicaciones en diferentes ámbitos los convierten en un contenido imprescindible para los escolares. Este estudio analiza, mediante el empleo del dibujo y preguntas abiertas, las ideas que los alumnos de entre 8 y 11 años tienen sobre los microorganismos. Se revisan, asimismo, doce libros de texto de Ciencias Naturales en el mismo tramo, evaluando cómo se trata a estos seres. Los resultados muestran, en general, una concepción negativa y limitada de los microorganismos, en buena medida coincidente con la forma en que este tema es abordado por las diferentes editoriales. Todo ello puede tener implicaciones en el proceso de planificación y secuenciación de los contenidos de microbiología, de modo que esta se reoriente para proporcionar una visión más amplia y equilibrada de los perjuicios-beneficios de los microorganismos.
Resum: La importància dels microorganismes a la biosfera i les seves creixents aplicacions en diferents àmbits els han convertit en un contingut imprescindible a les aules. Aquest estudi analitza quines idees té l'alumnat d'entre 8 i 11 anys sobre els microorganismes i ho fa a través del dibuix i preguntes obertes. A més, es revisen dotze llibres de text de ciències naturals per avaluar com hi són tractats. En general, els resultats mostren una concepció negativa i limitada dels microorganismes, en bona mesura coincidint amb la manera amb què aquesta temàtica és abordada per les diferents editorials. Tot això pot tenir implicacions en el procés de planificació i seqüenciació dels continguts de microbiologia, de manera que es pugui reorientar per proporcionar una visió més àmplia i equilibrada dels prejudicis-beneficis que tenen els microorganismes.
Resum: The relevance of microorganisms in the biosphere and their growing applications in different areas make them an essential content for schoolchildren. This research, through the use of drawing and open questions, analyzes the preconceptions that students aged between 8 and 11 have on microorganisms. A set of 12 Natural Science textbooks for students in that age group are also reviewed, checking how this topic is addressed. Findings show a negative and limited view of microorganisms, coinciding largely with the way in which this subject is approached in the different publishers. All of this may have implications for planning and sequencing the microbiology contents, in order to give a wider and more balanced view of microorganisms' harms and goods.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Microorganismos ; Concepciones científicas ; Representaciones ; Educación primaria ; Libros de texto ; Microorganismes ; Concepcions científiques ; Representacions ; Educació primària ; Llibres de text ; Microorganisms ; Scientific conceptions ; Representations ; Primary education ; Textbooks
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 79-98 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v36-n1-ballesteros-panos-ruiz
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2274


20 p, 907.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-03-05, darrera modificació el 2018-11-03



   Favorit i Compartir