Jugant a ser homes. (re)produint masculinitats "gamer" a YouTube
Padró-Solanet Casajuana, Maria
Fernández Mostaza, Esther, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Muntanyola-Saura, Dafne, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: Jugando a ser hombres. (Re) produciendo masculinidades "gamer" en YouTube
Títol variant: Playing to be men. (re) producing "gamer" masculinities on YouTube
Data: 2020
Resum: Aquesta recerca es fixa en el fenomen dels "YouTubers gamers" com a transmissors d'una identitat de gènere masculina. Així, s'analitza de forma qualitativa la masculinitat projectada al llarg de l'última dècada, i es compara amb les caracteritzacions de la masculinitat tradicional hegemònica, la nova masculinitat hegemònica, i les masculinitats geek. Com a conclusions, s'observa una tendència a l'homogeneïtat, on destaquen l'agressivitat i competitivitat, l'humor "troll", una alta expressivitat en narrar el joc, i hipersexualització i homofòbia. Tot i així, podem trobar lleugeres diferències de to, més que de valors i continguts. Per altra banda i sorprenentment, observem molta més coincidència amb la masculinitat tradicional i la nova masculinitat hegemònica que amb la geek. Finalment, es troba una evolució cap a la convergència en un nivell moderat d'agressivitat i expressivitat. Possiblement pels constrenyiments de les polítiques de monetització de YouTube (disminueixen agressivitat), sumat al model d'èxit d'elrubiusOMG (augmenta expressivitat).
Resum: Esta investigación se fija en el fenómeno de los "YouTubers gamers" como transmisores de una identidad de género masculina. Así, se analiza de forma cualitativa la masculinidad proyectada a lo largo de la última década, y se compara con las caracterizaciones de la masculinidad tradicional hegemónica, la nueva masculinidad hegemónica, y las masculinidades geek. Como conclusiones, se observa una tendencia a la homogeneidad, donde destacan la agresividad y competitividad, el humor "troll", una alta expresividad al narrar el juego, y hipersexualización y homofobia. Sin embargo, podemos encontrar ligeras diferencias de tono, más que de valores y contenidos. Por otra parte y sorprendentemente, observamos mucha más coincidencia con la masculinidad tradicional y la nueva masculinidad hegemónica que con la geek. Finalmente, se encuentra una evolución hacia la convergencia en un nivel moderado de agresividad y expresividad. Posiblemente por los constreñimientos de las políticas de monetización de YouTube (disminuyen agresividad), sumado al modelo de éxito de elrubiusOMG (aumenta expresividad).
Resum: This research focuses on the phenomenon of "gamer YouTubers" as transmitters of a male identity. Thus, the masculinity projected over the last decade is qualitatively analyzed, and compared with the characterizations of traditional hegemonic masculinity, the new hegemonic masculinity, and geek masculinities. In conclusion, there is a trend towards homogeneity, with aggression and competitiveness, "troll" humor, high expressiveness in narrating the game, and hypersexualization and homophobia. However, we can find slight differences in tone, rather than values ​​and content. On the other hand and surprisingly, we observe much more coincidence with traditional masculinity and the new hegemonic masculinity than with the geek. Finally, there is an evolution towards convergence at a moderate level of aggression and expressiveness. Possibly by the constraints of YouTube's monetization policies (decrease aggressiveness), added to the elrubiusOMG success model (increases expressiveness).
Nota: Premi UAB de l'Observatori per a la Igualtat als millors Treballs de Fi de Grau amb perspectiva de gènere. 5a Edició, curs 2019-2020
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Identitat de gènere ; Gènere ; Masculinitats ; Masculinitat Hegemònica ; YouTube ; Videojocs ; Gaming ; Identidad de género ; Género ; Masculinidades ; Masculinidad hegemónica ; Videojuegos ; Gender Identity ; Gender ; Masculinities ; Hegemonic Masculinity ; Video Games



TFG
87 p, 1.7 MB

Pòster
1 p, 589.4 KB

Resum executiu
3 p, 182.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Premis UAB. TFG

 Registre creat el 2020-07-10, darrera modificació el 2022-05-01



   Favorit i Compartir