Web of Science: 4 cites, Scopus: 4 cites, Google Scholar: cites
Trajectòries migratòries i rendiment escolar als barris de Barcelona
Domingo i Valls, Andreu, 1958- (Centre d'Estudis Demogràfics)
Bayona, Jordi (Centre d'Estudis Demogràfics)

Títol variant: Trayectorias migratorias y rendimiento escolar en los barrios de Barcelona
Títol variant: Trajectoires migratoires et performances scolaires dans les quartiers de Barcelone
Títol variant: Migratory trajectories and school performance in the neighborhoods of Barcelona
Data: 2021
Resum: Els 53. 612 alumnes relacionats amb la immigració que estudien a la ciutat de Barcelona durant el curs 2015-2016 representen el 30,4% del total de l'alumnat. Un 15,1% d'aquests resideixen als barris més vulnerables inclosos en el Pla de Barris, on representen el 43% dels alumnes. En aquest treball s'analitza l'assoliment del grau d'ESO dels alumnes d'instituts públics i la seva relació amb el procés migratori, amb una especial atenció als que viuen als barris més vulnerables. Els resultats indiquen l'existència de fortes diferències en la composició de l'alumnat segons la titularitat del centre, així com proporcions més altes d'alumnes que no obtenen el grau d'ESO entre els d'origen immigrant. Als barris més vulnerables, els autòctons i els immigrants s'aproximen a causa dels mals resultats dels alumnes autòctons, mentre que s'observa una relació negativa entre concentració i resultats per als autòctons motivada per la selecció negativa associada al white flight.
Resum: Los 53. 612 alumnos relacionados con la inmigración que estudian en Barcelona durante el curso 2015-2016 representan el 30,4% del alumnado. Un 15,1% de estos residen en los barrios más vulnerables contemplados dentro del Pla de Barris, donde representan hasta el 43% de los alumnos. En este trabajo se analiza el logro del grado de ESO para los alumnos de institutos públicos y su relación con el proyecto migratorio, con especial atención en los que viven en los barrios más vulnerables. Los resultados indican la existencia de fuertes disparidades en la composición por origen del alumnado según la titularidad del centro, así como mayores proporciones de alumnos que no obtienen el título de ESO entre los de origen inmigrante. En los barrios más vulnerables, autóctonos e inmigrantes se aproximan debido a los malos resultados de los autóctonos, mientras que existe una relación negativa entre concentración y resultados para los autóctonos debido a la selectividad negativa producto del white flight.
Resum: Les 53. 612 étudiants liés à l'immigration qui ont étudié à Barcelone au cours de l'année scolaire 2015-2016 représentaient 30,4% des étudiants. Environ 15,1% de ces étudiants résident dans les quartiers les plus vulnérables de la ville, où ils représentent jusqu'à 43% des étudiants. Cet article analyse la réussite au diplôme d'enseignement secondaire obligatoire pour les étudiants des collèges publics et la relation entre projet migratoire et performance scolaire, en accordant une attention particulière aux quartiers les plus vulnérables. Les résultats indiquent l'existence de fortes disparités dans la composition par origine des élèves entre les collèges privés et les collèges publics, ainsi que des proportions plus élevées d'élèves qui n'obtiennent pas le diplôme secondaire parmi ceux qui sont d'origine immigrée. Dans les quartiers les plus vulnérables, les autochtones et les immigrants se rapprochent en raison des mauvais résultats des autochtones, alors qu'il existe une relation négative entre la concentration d'immigrants et les résultats pour les autochtones en raison de la sélectivité négative causée par le White Flight.
Resum: The 53,612 students with links to foreign immigration who were studying in Barcelona in the 2015-2016 academic year represented 30. 4% of all students in the city. About 15. 1% of these students were living in the most vulnerable neighborhoods of the city, where they accounted for as much as 43% of all students. This paper analyzes the successful completion rate of compulsory secondary education for those who study in state-run secondary schools, and the relationship between migratory projects and school performance, with special attention to the most vulnerable neighborhoods. The results show strong disparities between private and state schools in relation to the composition by origin of the students, as well as higher failure rates among students of immigrant origin. In the most vulnerable neighborhoods, school completion rates of natives and immigrants are more similar due to the poor outcomes of the native students. Likewise, there is a negative relationship between immigrant spatial concentration and natives' performance due to the negative native selection caused by white flight.
Ajuts: Ministerio de Economía y Competitividad CSO2017-85670-R
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Immigració ; Escola ; Vulnerabilitat ; Fracàs escolar ; Barcelona ; Inmigración ; Escuela ; Vulnerabilidad ; Fracaso escolar ; Immigration ; École ; Vulnérabilité ; Échec scolaire ; Barcelone ; School ; Vulnerability ; School failure
Publicat a: Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 67 Núm. 1 (2021) , p. 73-102 (Articles) , ISSN 2014-4512

Adreça original: https://dag.revista.uab.es/article/view/v67-n1-domingo-bayona
Adreça original: https://dag.revista.uab.cat/article/view/v67-n1-domingo-bayona
DOI: 10.5565/rev/dag.608


30 p, 9.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-01-27, darrera modificació el 2022-10-27



   Favorit i Compartir