Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
La idealización de la profesión de maestro y los límites de la formación docente : análisis de un caso
Paredes Labra, Joaquín (Universidad Autónoma de Madrid)
Kachinovsky Melgar, Alicia (Universidad de la República (Uruguai))

Títol variant: La idealització de la professió de mestre i els límits de la formació docent : anàlisi d'un cas
Títol variant: The idealization of the teaching profession and the limits of teacher training : a case analysis
Data: 2021
Resum: Este trabajo aborda la presencia de idealización o de formas estereotipadas de imaginar el ejercicio de la profesión de educador en el marco de su formación inicial y las consecuencias que dicha consideración tiene para el desarrollo de la docencia en la formación de profesores y en el futuro de los actuales estudiantes de Maestro. Se desarrolla un estudio de caso. El contexto es un proceso de acompañamiento para la mejora de la propia docencia. Se utiliza una metodología mixta, cuantitativa y cualitativa. Se analizan las percepciones sobre la figura del docente de dos grupos de clase de Maestro de Educación Primaria con los que trabaja un profesor. Se realiza una encuesta a los estudiantes. Se dialoga sobre los resultados con el docente responsable y el grupo. La triangulación de la información mediante diferentes técnicas permite la génesis de un informe balanceado sobre la idealización. Los resultados denotan una adherencia de los futuros maestros a un deber ser profesional de elevados fines, una perspectiva muy centrada en la enseñanza para la transmisión, que ignora tanto las características del aprendizaje como cuestiones didácticas que podrían mejorarla y que dificultan la preparación como docente.
Resum: Aquest treball aborda la presència d'idealització o de maneres estereotipades d'imaginar l'exercici de la professió d'educador en el marc de la seva formació inicial i les conseqüències que aquesta consideració té en referència al desenvolupament de la docència en la formació de professors i en el futur dels actuals estudiants de Mestre. Desenvolupa un estudi de cas. El context és un procés d'acompanyament per millorar la pròpia docència. Utilitza una metodologia mixta, quantitativa i qualitativa. Analitza les percepcions sobre la figura del docent de dos grups de classe de Mestre d'Educació Primària amb qui treballa un professor. Es realitza una enquesta als estudiants. Es dialoga sobre els resultats amb el professor responsable i el grup. La triangulació de la informació amb diferents tècniques permet generar un informe de balanceig sobre la idealització. Els resultats denoten una adherència dels futurs mestres al fet d'haver de ser professionals d'elevats fins, amb una perspectiva molt centrada en l'ensenyament per a la transmissió que ignora tant les característiques de l'aprenentatge com qüestions didàctiques que podrien millorar- la i que dificulten la preparació com a docent.
Resum: This work addresses the presence of idealization or stereotyped ways of imagining the exercising of the profession of teacher, within the framework of initial teacher training, and the consequences it has for the development of teaching in teacher training and for the future of today's trainee teachers. A case study is developed. The context is a support process for teaching improvement. A mixed, quantitative and qualitative methodology is used. The perceptions of the teacher figure in two primary school teacher class groups with which a teacher works are analyzed. A student survey is conducted. The results were discussed with the teacher in charge and the group. The triangulation of information with different techniques allowed the genesis of a balanced report on idealization. The results denote the adherence of future teachers to a duty to be a professional with high aims, a perspective highly focused on teaching for transmission, which ignores both the characteristics of learning and teaching issues that could improve it, and that hinder teacher training.
Ajuts: Ministerio de Ciencia e Innovación FEDER/EDU2015-67975-C3-1-P
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Características del maestro ; Educación primaria ; Creencias ; Motivaciones ; Formación del profesorado ; Característiques del mestre ; Educació primària ; Creences ; Motivacions ; Formació del professorat ; Teacher characteristics ; Primary education ; Beliefs ; Motivations ; Teacher training
Publicat a: Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 35-47 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v57-n1-paredes-kachinovsky
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/384109
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/10.5565-rev-educar.1192
DOI: 10.5565/rev/educar.1192


13 p, 112.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-01-30, darrera modificació el 2023-02-08



   Favorit i Compartir