Web of Science: 2 cites, Scopus: 4 cites, Google Scholar: cites,
Feminist stereotypes and women's roles in Spanish radio ads
Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Barbeito Veloso, Ma. Luz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Enrique, Ana Mª (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)

Data: 2021
Resum: This article takes a quantitative approach to Spanish radio advertising and the stereotypes and female roles that it broadcasts in a medium that has traditionally had high female audience rates in our country. From content analysis of 679 radio ads extracted from the 3 main general Spanish radio stations and collected 10 years apart, the study attempts to show the evolution (or regression) of how radio advertising portrays women. The radio in Spain has always been a medium anchored in the real world that has also provided some degree of space to broadcast social movement. #MeToo, as a phenomenon promoting female empowerment, was no exception. Therefore, this longitudinal study aims to demonstrate whether the social movements that led to increased female activism have been reflected in a change of roles and stereotypes projected by radio advertising messages. The work presented here looks at the concept of role from a dual perspective: firstly, it focuses on the role played by female voices in radio advertising items. Secondly, it works on the concept of role by assimilating it into the female image projected in radio advertising items. The results obtained between the two samples are remarkably similar, demonstrating a clear tendency to polarise the female image and confirming that women are still being portrayed in significantly traditional roles.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: #MeToo movement ; Advertising ; Feminism ; Gender studies ; Radio ; Roles ; Spain ; Stereotypes ; Women
Publicat a: Media and Communication, Vol. 9 Núm. 2 (2021) , p. 39-51, ISSN 2183-2439

DOI: 10.17645/mac.v9i2.3762


13 p, 10.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup de Recerca en Comunicació Sonora, Estratègica i Transparència (ComSET)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2021-03-26, darrera modificació el 2023-06-01



   Favorit i Compartir