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Actitudes populistas y percepciones de la opinión pública y los medios de comunicación : estudio correlacional comparado entre España y Colombia
Romero-Rodríguez, Luis M. (Universidad Rey Juan Carlos)
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pabón Montealegre, María Victoria (Universidad Pontificia Bolivariana)

Títol variant: Populist attitudes and perceptions of public opinion and the media : A comparative correlational study between Spain and Colombia
Data: 2021
Resum: El populismo ha experimentado un crecimiento preocupante en la última década en diferentes enclaves del planeta. Este proceso, de cariz globalizador, se ha visto potenciado por las características de inmendiatez, interacción y participación de las redes sociales, los cibermedios y otras plataformas digitales. En este contexto, la percepción que la juventud confiere a este tipo de fenómenos constituye un campo de estudio de gran interés para las Ciencias Sociales. Partiendo de ello, esta investigación examina las correlaciones entre las actitudes populistas, la percepción de la opinión pública y las opiniones sobre los medios de comunicación en estudiantes de Ciencias de la Comunicación de Colombia y España. Metodología: A partir de un enfoque exploratorio-correlacional y un diseño cuantitativo sobre una adaptación del instrumento de Schultz, Wirth y Müller (2020), la presente investigación ha analizado las reflexiones y las prioridades de un grupo de n=499 estudiantes de grados y postgrados afines a Ciencias de la Comunicación de Colombia y España. Conclusiones: El estudio ha corroborado el papel protagónico que desempeñan las redes sociales en la formación de opiniones radicales, al tiempo que detecta una caída del influjo de la televisión entre el público joven. Además, el trabajo establece que el índice de percepción de la opinión pública resulta mayor en España, mientras que el de percepción mediática o el de actitudes anti-elitistas son superiores en Colombia. Se concluye que la media literacy es una estrategia crucial frente al crecimiento y expansión del populismo.
Resum: Populism has experienced a worrying growth in the last decade in different locations around the world. This globalizing process has been enhanced by the immediacy, interaction and participation of social networks, cybermedia and other digital platforms. In this context, the perception that young people give to this type of phenomena constitutes a field of study of great interest for the Social Sciences. This research examines the correlations between populist attitudes, perception of public opinion and opinions about the media in students of Communication Sciences in Colombia and Spain. Methods: Based on an exploratory-correlational approach and a quantitative design, this research has analyzed the reflections and priorities of a group of n=499 undergraduate and graduate students related to Communication Sciences in Colombia and Spain. Results: The study has confirmed the leading role played by social networks in the formation of radical opinions, while detecting a decline in the influence of television among young audiences. In addition, the study establishes that the index of public opinion perception is higher in Spain, while the index of media perception or anti-elitist attitudes is higher in Colombia, and there is no clear link between populist attitudes and a political ideology of extremes. Conclusions: The correlations examined note a tendency towards disaffection and discredit towards politics in general, especially by the young population, which affects actors and institutions. It alludes to the preference of this population group for interacting and informing themselves on digital platforms and presents populist attitudes, without clear ideological identification, but with a clear tendency towards simplification of messages, thus emphasizing the need to educate the critical view of citizens and to work on media literacy as a crucial strategy against the growth and expansion of populism.
Ajuts: Ministerio de Ciencia e Innovación FEDER/RTI2018-093303-B-I00
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Llengua: Castellà i anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Populismo ; Percepciones ; Redes sociales ; Opinión pública ; Periodismo ; Medios de comunicación ; Public opinion ; Political ; Communication ; Persuasion ; Social media ; Journalism
Publicat a: Revista latina de comunicación social, Núm. 79 (2021) , p. 43-66, ISSN 1138-5820

DOI: 10.4185/RLCS-2021-1507


Castellà
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Anglès
23 p, 493.0 KB

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