La necessitat d'una pedagogia del dol : Testimonis d'acompanyament educatiu a les pèrdues en la infància
Ortiz Ferran, Montserrat
Ballesteros Ventura, Neus, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Resum: El present Treball de Fi de Grau (TFG) aborda la necessitat de comptar amb eines i recursos per atendre i tractar una temàtica a l'aula que hi és present però que, sovint, acaba amagada a causa de tabús, prejudicis i manca de coneixement: la mort i les pèrdues. Els centres educatius, espais de vida i relacions, inevitablement es toparan amb aquestes situacions. Infants, personal docent i no docent, famílies i comunitat educativa han passat, passen i passaran per diversos processos de dol i, per garantir la formació integral de l'alumnat i la vivència educativa completa, cal acompanyar-los. Per afrontar la mort i les pèrdues es defensarà l'adquisició dels criteris que aporta la pedagogia del dol. La hipòtesi que l'acompanyament educatiu en els processos de dol beneficia a l'infant es confirma, per una banda, a partir d'una extensa recerca basada en autors de referència. Per l'altra, s'ha comptat amb els testimonis d'exalumnes i docents d'un centre educatiu que van transitar per dos processos de dol en la infància, i també per una oncòloga responsable d'un programa de formació en dol i pèrdues per a docents i sanitaris, eina de suport utilitzada pel centre educatiu. Els resultats mostren l'impacte de la formació en els centres educatius a l'hora de poder acompanyar adequadament a infants i famílies en situacions de dol, en què la presència o no d'aquesta suposa una experiència totalment diferent al mateix grup-classe i col·legi.
Resum: El presente Trabajo de Fin de Grado (TFG) aborda la necesidad de contar con herramientas y recursos para atender y tratar una temática en el aula que está presente pero que, a menudo, acaba escondida a causa de tabúes, prejuicios y falta de conocimiento: la muerte y las pérdidas. Los centros educativos, espacios de vida y relaciones, inevitablemente se toparán con estas situaciones. Niños, personal docente y no docente, familias y comunidad educativa han pasado, pasan y pasarán por diversos procesos de duelo y, para garantizar la formación integral del alumnado y la vivencia educativa completa, es necesario acompañarlos. Para afrontar la muerte y las pérdidas se defenderá la adquisición de los criterios que aporta la pedagogía del duelo. La hipótesis de que el acompañamiento educativo en los procesos de duelo beneficia al niño se confirma, por un lado, a partir de una extensa investigación basada en autores de referencia. Por la otra, se ha contado con los testimonio de ex-alumnos y docentes de un centro educativo que transitaron por dos procesos de duelo en la infancia, y también por una oncóloga responsable de un programa de formación en duelo y pérdidas para docentes y sanitarios, herramienta de apoyo utilizada por el centro educativo. Los resultados muestran el impacto de la formación en los centros educativos a la hora de poder acompañar adecuadamente a niños y familias en situaciones de duelo, en que la presencia o no de esta supone una experiencia totalmente diferente en el mismo grupo-clase y colegio.
Resum: This Final Degree Project addresses the need to have tools and resources to attend to and deal with a topic in the classroom that is present but that often ends up hidden due to taboos, prejudices and a lack of knowledge: death and loss. Schools, spaces of life and relationships, are inevitably encountered in these situations. Children, teaching and non-teaching staff, families and the educational community have gone through, are going through and will go through several processes of mourning and, in order to guarantee the comprehensive education of the students and the complete educational experience, we must accompany them. In order to cope with death and loss, it is necessary to defend the acquisition of the criteria provided by the pedagogy of mourning. The hypothesis that educational accompaniment in mourning processes benefits the child is confirmed, on the one hand, by an extensive revolt based on reference authors. On the other hand, there have been the testimonies of former students and teachers of an school who went through two processes of mourning in childhood, and also by an oncologist responsible for a training program in mourning and loss for teachers and healthcare workers, a support tool used by the school. The results show the impact of training in educational centers when it comes to being able to adequately accompany children and families in situations of mourning, in which the presence or not of this implies a totally different experience to the same group-class and school.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Educació Infantil [2500797]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau ; Treball final de grau
Matèria: Mort ; Pèrdues ; Centres educatius ; Processos de dol ; Formació integral ; Pedagogia del dol ; Acompanyament educatiu ; Muerte ; Pérdidas ; Centros educativos ; Procesos de duelo ; Formación integral ; Pedagogía del duelo ; Acompañamiento educativo ; Death ; Loss ; Schools ; Grieving processes ; Comprehensive training ; Pedagogy of mourning ; Educational accompaniment



71 p, 908.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG

 Registre creat el 2024-07-15, darrera modificació el 2024-09-28



   Favorit i Compartir