Projecte d'intervenció social de detecció ràpida a l'atenció de les altes capacitats amb perspectiva de gènere en centres públics i concertats
Valls Navarro, Montserrat
Rambla, Xavier, 1966-,

dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
| Títol variant: |
Proyecto de intervención social de detección rápida para la atención a las altas capacidades con perspectiva de género en centros públicos y concertados |
| Títol variant: |
Social Intervention Project for the Early Detection and Support of Gifted Students with a Gender Perspective in Public and State-subsided Schools |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
Aquest projecte de final de grau proposa una intervenció social per millorar la detecció de l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals (ACI) als centres educatius públics i concertats de Catalunya, posant especial èmfasi en la perspectiva de gènere. A partir d'un enfocament neuroconstructivista i mitjançant tècniques qualitatives, s'identifiquen els biaixos i les mancances dels protocols de detecció, i posa de relleu la invisibilització de les nenes amb ACI. Es proposa una estratègia bottom-top per implicar el professorat i les famílies en la detecció i oferir eines concretes que permetin una identificació més eficaç i justa de l'alumnat amb ACI, evitant que molts d'aquests infants siguin detectats en l'etapa adulta i oferint-los el suport acadèmic i emocional necessari. |
| Resum: |
Este proyecto de final de grado propone una intervención social para mejorar la detección del alumnado con altas capacidades intelectuales (ACI) en centros educativos públicos y concertados de Cataluña, y pone especial atención a la perspectiva de género. Desde un enfoque neuroconstructivista y mediante técnicas cualitativas como entrevistas y grupos focales, se identifican los sesgos y deficiencias del sistema actual de detección, destacando la invisibilización de las niñas con ACI. Se propone una estrategia bottom-top para implicar al profesorado y a las familias en la detección, ofreciendo herramientas concretas que permitan una identificación más eficaz y equitativa del alumnado con ACI, evitando que muchos de estos niños sean detectados tardíamente en el ámbito sanitario siendo ya adultos. |
| Resum: |
This final degree project proposes a social intervention to improve the early detection of gifted students in public and state-subsided schools in Catalonia, with a special focus on gender perspective. Based on a neuroconstructivist approach and using qualitative methods such as interviews and focus groups, the project identifies biases and shortcomings in the current detection system, highlighting the invisibility of gifted girls. A bottom-up strategy is proposed to engage teachers and families in the detection process, offering concrete tools to enable a more effective and equitable identification of gifted students, aiming to prevent late diagnoses in adulthood within the healthcare system. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Graduat o Graduada en Sociologia [2500262] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Ciència Política i Gestió Pública i Grau en Sociologia [1402] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Neuroconstructivisme ;
Altes capacitats ;
Intervenció ;
Inclusió ;
Equitat ;
Neuroconstructivismo ;
Altas capacidades ;
Intervención ;
Inclusión ;
Equidad ;
Neuroconstructivism ;
Giftedness ;
Intervention ;
Inclusion ;
Equity |
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Treballs de Fi de Grau >
Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG
Registre creat el 2025-10-24, darrera modificació el 2025-11-06