Les feines del mar. Aproximació i ús de les llengües a través de l'estudi del medi
de la Rocha, Pepa
Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències)
Universitat Autònoma de Barcelona
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)

Additional title: Les feines del mar. Aprendiendo a usar las lenguas para conocer el medio y aprender lenguas
Date: 2009
Abstract: El projecte Les feines del mar va ser desenvolupat durant el primer trimestre del curs 2008/09 per un grup de 18 nens i nenes de 2n de Primària, al Ceip Mediterrània del Barri de la Barceloneta. El grup es presentava amb molts comportaments disruptius, amb poca història escolar comuna, amb mancances socioeconòmiques i, més del 50% dels nens, en situació de risc social. També l'origen lingüístic és divers: 5 alumnes tenen una llengua familiar no romànica (àrab, amazig, búlgar, urdú), 5 l'espanyol d'Amèrica llatina, 4 el castellà peninsular, 3 procedeixen de famílies bilingües i 1 de família catalana. Les dades resultants de l'avaluació inicial, pel que fa a l'aprenentatge de la lectoescriptura i la llengua que fan servir espontàniament, dels 18 nens/es: 1 s'expressava sempre en català sense dificultat i 1 amb certes dificultats. La resta mai ho feia espontàniament; 6 nens presentaven moltes dificultats per estructurar (oralment) una frase en català; 11 podien descodificar una frase escrita en català i llegir-la; 6 podien escriure una frase pròpia. En general el grup es presentava amb fortes dificultats per expressar el pensament i estructurar les idees, la competència lingüística oral no corresponia al nivell acadèmic, ni a l'edat. En aquesta situació de partida, ens vam formular les següents preguntes: 1. Com afavorir l'organització i l'expressió del pensament? 2. Com estimular i promoure l'ús oral i significatiu de les llengües? 3. Com vincular l'alumnat al seu medi? 4. Com integrar aprenentatges lingüístics i altres aprenentatges escolars? Varem trobar una via de resposta global a aquest conjunt de preguntes en el plantejament d'un projecte per conèixer els oficis del mar. La temàtica dels oficis contituteix un dels contingus curriculars de l'àrea de Medi per a Cicle Inicial i tractar-los vinculats a un dels elements més importants del barri -el mar- podia donar peu a acostar-nos a la realitat social de l'entorn immediat i alhora comptar amb fonts orals per a la cerca d'informació. El projecte encaixava amb la nostra manera d'entendre l'aprenentatge: un procés que es va construint a partir d'activitats socials situades en contexts concrets i propers, arrelades en pràctiques lingüístiques diverses. En aquesta comunicació relatarem els diversos passos d'una experiència d'integració de continguts de llengua i de medi social a partir de la presentació de les diverses fases (dins i fora de l'aula) amb les quals l'alumnat va aprendre els oficis del mar, tot participant en pràctiques lingüístiques diverses (converses, entrevistes, contrast i defensa d'opinions, confecció i estructuració de guions, etc. ) orals i escrites.
Note: III Colloquium on Semi-Immersion in Catalonia
Note: III Encuentro sobre Semi-Inmersión en Cataluña
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Contribució a congrés
Subject: Semiimmersió ; Semiinmersión ; Semiimmersion ; Immersió ; Inmersión ; AICLE ; CLIL ; GREIP ; CLIL-SI ; ICE UAB ; Integració ; Integración ; Integration ; Bilingüisme ; Bilingüismo ; Bilingualism ; Plurilingüisme ; Plurilingüismo ; Plurilingualism ; Multilingüisme ; Multilingüismo ; Multilingualism ; Educació plurilingüe ; Educación plurilingüe ; Plurilingual education ; Ensenyament de llengües ; Enseñanza de lenguas ; Language teaching ; Llengua estrangera ; Lengua extranjera ; Foreign language ; Segona llengua ; Aprenentatge de llengües ; Segunda lengua ; Second language ; Adquisició de llengües ; Aprendizaje de lenguas ; Language learning ; Didàctica de la llengua ; Adquisición de lenguas ; Language acquisition ; TEFL ; Didàctica ; Didáctica de la lengua ; Didáctica ; Language pedagogy ; Formació del professorat de llengua ; Formación del profesorado de lengua ; Teacher Education ; Teacher Training
Published in: Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009



8 p, 252.0 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Arts and Humanities > CLIL-SI. Semiimmersió en llengua estrangera a l'aula inclusiva
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > LIEC
Articles > Published articles > CLIL. Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education
Contributions to meetings and congresses > Presentations

 Record created 2010-07-05, last modified 2024-05-26



   Favorit i Compartir