Brumal. Research Journal on the fantastic
Brumal . Research Journal on the fantastic is a biannual, interdisciplinary and multilingual publication for researchers and specialists. Linked to the Study Group on the Fantastic (GEF) of the Universitat Autònoma de Barcelona (www.lofantastico.com), Brumal is opened to work on the fantastic in different artistic displays (narrative, theater, cinema, comics, painting, photography, video games) in any language or country over the centuries XIX, XX and XXI. Non mimetic genres such as science fiction or fantasy are excluded. Texts in Spanish, Catalan, English, French, Portuguese and Italian are accepeted.
Usage statistics Most popular
Latest additions:
2024-12-20
06:41
24 p, 2.2 MB "Fantasmas" de Ola Hansson en un periódico del noroeste de Argentina / Risco de Martino, Ana Maria (Universidad Nacional de Tucumán)
El horror en la literatura argentina de fines del siglo XIX cobra significativa importancia a través de las distintas modulaciones del género fantástico publicado en los periódicos. En 1898, el periódico El Orden de Tucumán, una provincia del noroeste de Argentina, publica «Fantasmas», un relato de Ola Hansson. [...]
Horror in Argentine literature at the end of the 19th century takes relevance through the different expressions of the fantastic genre appeared in newspapers. In 1898, a journal from Tucumán, a Province of the Argentine Northwest, published «Ghosts», a tale by Ola Hansson. [...]
El horror en la literatura argentina de fines del siglo XIX cobra significativa importancia a través de las distintas modulaciones del género fantástico publicado en los periódicos. En 1898, el periódico El Orden de Tucumán, una provincia del noroeste de Argentina, publica «Fantasmas», un relato de Ola Hansson. [...]

2024 - 10.5565/rev/brumal.1024
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 267-290 (Miscelánea)  
2024-12-20
06:41
29 p, 2.8 MB Lo "fantástico" de Borges : epistemología y ontología patafísica y anárquica / Grzesiak, Zofia (Universidad de Varsovia (Polònia))
Este trabajo ofrece una interpretación del carácter fantástico de la obra de Jorge Luis Borges en el marco de la patafísica. Los elementos fantásticos de Borges son descritos como parte de un proyecto artístico más amplio, cuya filosofía debe describirse como un tipo de patafísica particular, basada en el surracionalismo. [...]
This essay offers an interpretation of the fantastic character of Jorge Luis Borges's oeuvre within the framework of pataphysics. Borges's fantastic elements are described as parts of a larger artistic project, whose philosophy should be described as a particular type of pataphysics, based on surrationalism. [...]

2024 - 10.5565/rev/brumal.1027
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 291-319 (Miscelánea)  
2024-12-20
06:41
6 p, 907.2 KB Érica Couto-Ferreira, Infestación. Una historia cultural de las casas encantadas, Dilatando Mentes, Ondara (Alicante), 2021 / Díez Cobo, Rosa María (Universidad de Burgos)
Obra ressenyada: Couto-Ferreira, Érica. "Infestación : una historia cultural de las casas encantadas". Ondara (Alicante) : Dilatando Mentes, 2021. ISBN 978-84-123321-1-7.
2024 - 10.5565/rev/brumal.1265
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 395-400 (Reseñas)  
2024-12-20
06:40
21 p, 2.4 MB Fantastic bodies : the body as a tool of social criticism in two fantastic short stories by two central American women writers / Grivell, Lynette (University of New England)
One of the characteristics of the Fantastic is its subversive nature when dealing with contemporary social issues and taboo subjects, which is particularly noticeable in narratives written by women. This comparative analysis of short stories by two women writers from Central America -«Manual de hijo muerto» by Claudia Hernández (El Salvador) and «Para elegir la muerte» by María Eugenia Ramos (Honduras)- will discuss how women use narratives of violation of the body as a tool of social and cultural criticism against the authorities and the patriarchy. [...]
Una de las características de lo fantástico es la índole subversiva al abordar cuestiones sociales contemporáneas y temas tabúes, la que es especialmente notable en las narraciones fantásticas escritas por mujeres. [...]

2024 - 10.5565/rev/brumal.1007
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 345-365 (Miscelánea)  
2024-12-20
06:40
16 p, 1.4 MB Nunca nos fuimos de Manderley : monstruos fílmicos en la narrativa de Patricia Esteban Erlés / de la Varga Llamazares, Raquel (Universidad de León)
Patricia Esteban Erlés es una de las voces más destacadas dentro de la narrativa actual en lengua española. Sus primeras obras -Manderley en venta (publicado originalmente en 2008 y recientemente reeditado en Páginas de Espuma [2019c]), Azul ruso (2010, Páginas de Espuma), Casa de muñecas (2012, Páginas de Espuma) y Las madres negras (2018, Galaxia Gutenberg)- encierran un universo de crueldades familiares, decepciones y todo tipo de monstruos en ambientaciones que van desde los espacios góticos hasta las viviendas posmodernas, tendencia que gira hacia el terreno de lo maravilloso y los cuentos de hadas en Ni aquí ni en ningún otro lugar (2021). [...]
Patricia Esteban Erlés is one of the prominent writers in Spanish contemporary fiction. Her early works -Manderley en venta (2008), Azul ruso (2010, Páginas de Espuma), Casa de muñecas (2012, Páginas de Espuma) and Las madres negras (2018, Galaxia Gutenberg)- present a universe of family cruelties, disappointments and all kinds of monsters in settings that range from gothic places to postmodern homes. [...]

2024 - 10.5565/rev/brumal.981
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 251-266 (Miscelánea)  
2024-12-20
06:40
24 p, 2.5 MB Lamento boliviano con enanitos verdes : Liliana Colanzi y la nostalgia de lo ajeno / Bizzarri, Gabriele (Università degli Studi di Padova (Itàlia))
Este artículo se ocupa de definir la poética de Liliana Colanzi, quien trabaja en la intersección entre diferentes subcódigos de la ficción no mimética, participando en ese "continuo weird" que Ramiro Sanchiz indica como una de las señas de identidad del panorama literario contemporáneo. [...]
This article is concerned with defining the poetics of Liliana Colanzi, who works at the intersection between different subcodes of non-mimetic fiction, participating in that "weird continuum" that Ramiro Sanchiz indicates as one of the hallmarks of the contemporary literary scene. [...]

2024 - 10.5565/rev/brumal.1257
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 321-344 (Miscelánea)  
2024-12-20
06:40
4 p, 654.5 KB Miguel Carrera Garrido, El miedo llama a tu puerta. Estudios sobre el terror como género ficcional, Ediciones Trea, Gijón, 2024 / Aldana Reyes, Xavier (Manchester Metropolitan University (Regne Unit))
Obra ressenyada: Carrera Garrido, Miguel . El miedo llama a tu puerta : estudios sobre el terror como género ficcional. Gijón : Ediciones Trea, 2024. ISBN 978-84-19525-27-7.
2024 - 10.5565/rev/brumal.1250
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 391-394 (Reseñas)  
2024-12-20
06:40
9 p, 281.3 KB Presentación : fantástico y memoria / López Fernández, Álvaro (Universitat de València)
2024 - 10.5565/rev/brumal.1327
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 9-17 (Monográfico "La memoria y lo fantástico")  
2024-12-20
06:40
5 p, 807.6 KB Mariano Martín Rodríguez (ed.), Fantasía épica española 1843-1903. Historia y antología, Gaspar & Rimbau, Valencia, 2024 / Molina Porras, Juan (Real Sociedad Menéndez Pelayo)
Obra ressenyada: Martín Rodríguez, Mariano (ed. ). "Fantasía épica española 1843-1903 : historia y antología". Valencia : Gaspar & Rimbau, 2024. ISBN 978-84-18613-52-4.
2024 - 10.5565/rev/brumal.1244
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 407-411 (Reseñas)  
2024-12-20
06:40
19 p, 1.2 MB La bruja como dispositivo de memoria en Carcoma (2021), de Layla Martínez / de Benito Mesa, Iris (Universitat de València)
A partir de un estudio de caso de la novela Carcoma (2021), de Layla Martínez, nos disponemos a explorar las posibilidades de la bruja como figura de memoria. Las hipótesis planteadas surgen de un marco interpretativo que denominamos Relectura Feminista de la Caza de Brujas (RFCB), un reciente fenómeno cultural que consiste en la actualización del personaje de la bruja y su empleo en diversos discursos feministas, dentro y fuera de la ficción. [...]
Based on a case study of the novel Carcoma (2021) by Layla Martínez, we set out to explore the possibilities of the witch as a figure of memory. The hypotheses we put forward arise from an interpretative framework that we call Feminist Re-reading of the Witch Hunt (RFCB), a recent cultural phenomenon that consists of updating the character of the witch and employing it in various feminist discourses, both within and outside fiction. [...]

2024 - 10.5565/rev/brumal.1177
Brumal, Vol. 12 Núm. 2 (2024) , p. 159-177 (Monográfico "La memoria y lo fantástico")