The Research Centre for Science and Mathematics Education (CRECIM)

The Research Centre for Science and Mathematics Education (CRECIM) was a Special Research Centre at the Autonomous University of Barcelona (2002-2022), created from the TIREC Research Group (Research and Educational Computer Technology). The CRECIM was an organization dedicated to promote better scientific, mathematical and technological literacy of the population from the following lines of work: The study of the scientific practice in the classroom and the scientific and technological literacy in society; the use of digital tools as mediating artifacts for teaching and learning Science; the promotion of interest in STEM disciplines (Science, Technology, Engineering & Mathematics); teaching and learning Science through tinkering and maker methodologies; and the promotion of equity in education in STEM disciplines.

 

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2024-12-14
07:39
10 p, 1.3 MB Short-term effect of air pollution on attention function in adolescents (ATENC!Ó) : A randomized controlled trial in high schools in Barcelona, Spain / Gignac, Florence (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Barrera-Gómez, José (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Persavento, Cecilia (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; López-Vicente, Mónica (Erasmus MC University Medical Center) ; Foraster, Maria (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Amato, Fulvio (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) ; Alastuey, Andrés (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) ; Querol Carceller, Xavier (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) ; Llavador, Humberto (Universitat Pompeu Fabra) ; Apesteguia, Jose (Universitat Pompeu Fabra) ; Julvez, Jordi (Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Sunyer Deu, Jordi (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ; Basagaña, X (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal))
Background: The recent evidence of the short-term impact of air pollution on youth cognitive functions is based primarily on observational studies. Objectives: We conducted a randomized controlled trial to assess whether purifying the air of the classrooms produced short-term changes in attention processes of adolescents. [...]
2021 - 10.1016/j.envint.2021.106614
Environment International, Vol. 156 (November 2021) , art. 106614  
2022-06-13
11:11
50 p, 2.3 MB Com podem saber si l'aire de l'escola està contaminat? / Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)
Quarta versió del material per treballar la contaminació de l'aire al cicle superior de primària a través d'un projecte d'investigació.
El material i la guia docent s'han desenvolupat en el marc del projecte Volem ser científiques i enginyeres! Projectes STEM amb perspectiva de gènere (FCT-20-15569).

2022
2 documents
2021-09-13
10:49
35 p, 1.4 MB El robot de les emocions / Grimalt-Álvaro, Carme, (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Neurociències
2017
2 documents
2021-09-13
10:45
39 p, 1.3 MB Plantes mutants / Garrido Espeja, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Babot, Zoila (Centre de Recerca en Agrigenòmica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Grimalt-Álvaro, Carme, (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Martí, Margalida (Centre de Recerca en Agrigenòmica) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)
2017
2 documents
2021-09-13
10:36
55 p, 2.1 MB Com podríem dissenyar un detector del dolor per a pacients que no poden comunicar-se? / Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Grimalt-Álvaro, Carme, (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)
2018
2 documents
2021-09-13
10:30
48 p, 2.5 MB Com podem disminuir la contaminació de la nostra escola? / Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)
2018
2 documents
2021-01-21
10:35
56 p, 3.7 MB Informe de evaluación del pilotaje 'La DefeNsA de las plantas' / Navarro Palà, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
2020  
2020-10-13
15:44
89 p, 1.6 MB Punts clau per STEM a l'educació infantil i incloent-hi els pares : una guia per a educadors d'infantil / Ünlü Çetin, Şenil, ed. (Kırıkkale Üniversitesi) ; Bilican, Kader, ed. (Kırıkkale Üniversitesi) ; Üçgül, Memet, ed. (Kırıkkale Üniversitesi) ; İdin, Şahin (STEAM Education Research Association) ; Dönmez, İsmail (STEAM Education Research Association) ; Radeva, Snezhana (Sofia University "St. Kl. Ohridski") ; Michelsen, Claus (University of Southern Denmark) ; Seidelin, Lars (University of Southern Denmark) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Mirtschewa, Iliana (Sofia University "St. Kl. Ohridski") ; Lindner, Martin (Martin Luther University Halle-Wittenberg) ; Lund Jensen, Birgitte (University College South) ; Brandt, Bettina (University College South) ; Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Pedreira, Montserrat (Universitat de Vic. Facultat de Ciències Socials de Manresa) ; Lemkow-Tovias, Gabriel (Universitat de Vic. Facultat de Ciències Socials de Manresa) ; Çetin, Şenil Ünlü (Kırıkkale University) ; Buldu, Metehan (Kırıkkale University)
Universitat Autònoma de Barcelona, 2020  
2020-09-29
14:54
77 p, 3.7 MB Key points for STEM in early childhood education and involving parents : a guidebook for early childhood educators / Ünlü Çetin, Şenil, ed. (Kırıkkale Üniversitesi) ; Bilican, Kader, ed. (Kırıkkale Üniversitesi) ; Üçgül, Memet, ed. (Kırıkkale Üniversitesi)
Ankara : Kuloğlu Press, 2020  
2020-06-19
13:01
40 p, 1.4 MB Informe de evaluación del Taller 'Plantas mutantes' del CRAG. (Curso 2019/20) / Navarro Palà, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Barcelona, 2020