Study Group on Literacy in Teaching and Learning Second Languages and Translation (GELEA2LT)
At the intersection of second language acquisition, translation, and interpretation, literacy involves identifying, choosing, and making critical-strategic use of technological resources. It also implies generating the most appropriate ones for each linguistic combination and educational or professional situation, considering the digital medium or channel in which communication takes place. From the perspective of mediation and translation, literacy involves knowing how to choose, apply, and generate technological, linguistic, and cultural resources in accordance with the conditions of communication. Our scientific challenges revolve around digital access and the use of languages; identification of sociocultural communities of an interlinguistic nature through ICTs; gender perspective, generational bias, and their identification with specific technologies; and the impact of technology on language acquisition and on the professional learning, teaching, and practice of translation and mediation.
Usage statistics Most popular
Latest additions:
2025-11-27
04:15
25 p, 772.4 KB Representaciones culturales en los recursos digitales para aprender chino como lengua adicional / Gay-Punzano, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
La literacidad digital se ha convertido en una necesidad para quien aprende lenguas a partir de recursos digitales. Este artículo pretende ofrecer una panorámica de los recursos de chino que ofrecen contenido cultural. [...]
Digital literacy has become a prerequisite for language learners using digital resources. The aim of this article is to provide an overview of cultural contents offered by resources for Chinese as an additional language. [...]

2025 - 10.17345/rile24.4098
Revista Internacional de Lenguas Extranjeras = International Journal of Foreign Languages, Vol. 24 (2025) , p. 255-279  
2025-09-26
20:10
32 p, 1.7 MB Experiencias con la inteligencia artificial en la didáctica del chino / Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
2025
Reunión de Estudios Asiáticos. Casa Asia. Madrid, España, XIII : 2025  
2025-09-02
09:50
16 p, 368.1 KB Enseñar o engañar : el lado oscuro de ChatGPT en el aprendizaje del CLE / Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona)
Desde su introducción a finales de 2022, ChatGPT ha despertado un gran interés entre los docentes de lenguas extranjeras, quienes han explorado su potencial para mejorar la enseñanza y el aprendizaje. [...]
2025
East and West Contact and Dialogue: International Conference of Contemporary China Studies. León, : 2025  
2025-07-23
20:19
34 p, 980.9 KB Resultados y aprendizajes del uso de IA en la elaboración de materiales de lectura en el marco del proyecto LT-LiDER / Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
2025  
2025-07-07
18:25
24 p, 3.5 MB e·ChinesePlus : innovación en acceso abierto para la enseñanza y aprendizaje del chino en la era digital / Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Gay-Punzano, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; González-Torrents, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Xiaoyan, Guo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Lingzhi, Nie (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Paoliello, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
2025
IV Congreso de la AEEAO. Granada, : 2025  
2025-07-07
18:19
25 p, 4.1 MB e·ChinesePlus : Innovative Approaches to Chinese as an Additional Language for Less- Resourced Language Communities / Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Gay-Punzano, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; González-Torrents, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Xiaoyan, Guo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lingzhi, Nie (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Paoliello, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
2025
The 5th International Symposium of the European Association of Chinese Teaching. Nàpols, : 2025  
2025-07-02
23:04
5 p, 348.2 KB Herramienta de evaluación de actividades de comprensión escrita generadas con inteligencia artificial / Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González-Torrents, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Esta herramienta se ha desarrollado en el marco del proyecto LT-LiDER para la investigación asociada al capítulo «Using GenAI in the teaching and learning of additional languages: Chinese as a case study» (Casas-Tost et al. [...]
2025  
2025-07-02
14:53
46 p, 2.3 MB Materiales de análisis de actividades de comprensión escrita generadas con inteligencia artificial / Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González-Torrents, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este documento contiene los textos y datos de análisis asociados al capítulo «Using GenAI in the teaching and learning of additional languages: Chinese as a case study» (Casas-Tost et al. , en prensa) elaborado en el marco del proyecto LT-LiDER (ref. [...]
2025 (GELEA2LT Working paper)  
2025-06-06
17:31
11 p, 1.5 MB ¿Memorias ambiguas? : la colonización japonesa en la novela gráfica taiwanesa reciente / Paoliello, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Aunque menos conocido que el manga japonés o el manhwa coreano, el manhua taiwanés está atravesando una auténtica época dorada, impulsado por el apoyo de diversas instituciones y una promoción que trasciende las fronteras de la isla. [...]
2025
IV Congreso internacional AEEAO. Granada, 4t : 2025  
2025-04-03
15:58
29 p, 2.7 MB Bridging literary peripheries: The role of transmediality in the promotion of Taiwanese literature in Catalonia / Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
According to Comelles (2022), approximately 23% of all books published in Catalan during 2020-21 were translations from other languages, predominantly English, Japanese (manga), and other European languages. [...]
2025
Taiwanese literature's new representing Ways, Translating, trans-arting, interpreting. París, Inalco, : 2025