Quint Horaci Flac (65 – 8 aC) era fill d’un ric llibert de Venosa, ciutat de l’antiga Lucà nia. El seu pare l’envià a estudiar filosofia i poesia a Atenes. Es trobava encara a Grècia quan Brut i Cassi, els assassins de Cèsar, arribaren a la ciutat i allistaren en el seu exèrcit als joves romans que hi trobà ren. Aixà fou com Horaci va ser nomenat tribú militar i lluità al costat de l'exèrcit republicà que va caure derrotat per Marc Antoni i Octavi a la batalla de Filipos (42 aC). Posteriorment, grà cies a una amnistia general, Horaci tornà a Roma i, per mediació de Virgili, entrà a formava part del cercle de Mecenes.
En el text que segueix, Horaci presenta el valor cÃvic com una virtut secular del poble romà i contraposa l’actitud dels romans del seu temps fets presoners pels parts, amb l’esperit heroic del cònsol Gai Atili Règul Serrà , que, en el decurs de la Primera Guerra Púnica, preferà mantenir-se fidel a la paraula donada a l’enemic abans que deslliurar-se d’u
na mort segura.
La Fecunditat d'Ità lia (Relleu oriental de l'Ara Pacis, Roma)
Al cel, perquè hi retruny el seu tro, creiem que hi regna Júpiter; August serà tingut per un déu entre nosaltres quan haurà ajuntat al nostre imperi els britans i els temibles perses.
¿Ha viscut el soldat de Crassus amb la vergonya d’haver pres per muller una dona bà rbara? ¿I han envellit –oh, com han canviat el senat i els costums!– a l’exèrcit d’uns sogres enemics, sota el comandament del rei dels medes, el mars i l’à pul, sense recordar-se dels escuts sagrats dels salis, de llur nom de romans, de la toga i de l’eterna Vesta, quan encara es mantenen ferms el temple de Júpiter i la ciutat de Roma?
Això és el que volgué evitar el seny previsor de Règul, quan s’oposà a un pacte ignominiós i a un precedent que fora funest per als temps venidors, si no morien, indignes que eren de llà stima, uns guerrers fets presoners.
Odes, III, 5, 1-18.
Text català de Josep Vergés.
Barcelona. Fundació Bernat Metge, 1981




