Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
The ethics of poetic expression in Emmanuel Lévinas and Maurice Blanchot
Galofré Claret, Berta (Universitat de Barcelona)

Títol variant: L'ètica del llenguatge poètic en Emmanuel Lévinas i Maurice Blanchot
Títol variant: La ética del lenguaje poético en Emmanuel Lévinas y Maurice Blanchot
Data: 2022
Resum: Lévinas believed that Blanchot identified artistic inspiration with his understanding of the il y a, that is, an inauthentic attitude toward life and the Other. Lévinas, who tried to overcome the neutrality of the il y a, criticised Blanchot's desire to establish ethics as a prima philosophia. Lévinas asked himself in what way the artwork could give access to the ethical, which is why he explored the relationship between expression and responsibility. He concluded that poetic speaking was excluded from his understanding of ethical language. Therefore, Lévinas was against poetic activity, in ethical terms, because poetic activity (dis)possessed the subject/artist in such a way that the creator was not able to control his writing, which converted art into the worst kind of irresponsibility. This paper will focus on Lévinas' first aesthetic period, and on the ideas collected in the essay La Réalité et son ombre, published in 1948.
Resum: Lévinas considerava que Blanchot havia identificat la inspiració de l'artista amb el seu concepte d'il y a. És a dir, amb una actitud envers la vida i l'Altre inautèntica. Lévinas, que havia lluitat en contra de la neutralitat de l'il y a, criticava l'aproximació de Blanchot per tal de mantenir l'estatus de la prima philosophia. Així, Lévinas, tot preguntant-se per l'art com a accés a l'ètica, va explorar la relació entre l'expressió artística i la responsabilitat. Finalment, va concloure que el llenguatge poètic es trobava al marge de la seva concepció del llenguatge ètic. És per aquest motiu que Lévinas es mostrava contrari a l'activitat poètica, en un sentit estrictament ètic, ja que aquesta, segons ell, des(posseïa) el subjecte artístic de tal manera que li impedia de tenir control sobre la seva pròpia escriptura. Això convertia l'art en una pura irresponsabilitat. Aquest article precisament se centra en aquestes qüestions, les quals són tractades durant el primer període estètic de Lévinas, idees que queden recollides a La réalité et son ombre, assaig publicat el 1948.
Resum: Lévinas consideraba que Blanchot había identificado la inspiración del artista con su concepto de il y a. Es decir, con una actitud hacia la vida y el Otro inauténtica. Lévinas, que había luchado en contra de la neutralidad del il y a, criticaba la aproximación de Blanchot para mantener el estatus de la prima philosophia. Así, Lévinas, preguntándose por el arte como acceso a la ética, exploró la relación entre la expresión artística y la responsabilidad. Finalmente, concluyó que el lenguaje poético se encontraba al margen de su concepción del lenguaje ético. Por este motivo, Lévinas se mostraba contrario a la actividad poética, en un sentido estrictamente ético, puesto que esta, según él, des(poseía) el sujeto artístico de tal manera que le impedía tener control sobre su propia escritura. Esto convertía el arte en una pura irresponsabilidad. Este artículo precisamente se centra en estas cuestiones, las cuales son tratadas durante el primer periodo estético de Lévinas, ideas que quedan recogidas en La réalité et son ombre, ensayo publicado en 1948.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Il y a ; Philosophy ; Literature ; Other ; Demand of writing ; Aesthetics ; Language ; Filosofia ; Literatura ; Art ; Alteritat ; Exigència de l'escriptura ; Estètica ; Llenguatge ; Filosofía ; Arte ; Alteridad ; Exigencia de la escritura ; Estética ; Lenguaje
Publicat a: Enrahonar, Vol. 69 (2022) , p. 37-44 (Articles) , ISSN 2014-881X

Adreça original: https://revistes.uab.cat/enrahonar/article/view/v69-galofre
DOI: 10.5565/rev/enrahonar.1435


8 p, 80.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enrahonar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-11-28, darrera modificació el 2024-04-03



   Favorit i Compartir