Títol variant: |
Independent Publishers for Children Facing Contemporary Censorship : An Exploratory Case Study |
Títol variant: |
Editorials independents per a la infància davant la censura contemporània : un estudi de cas exploratori |
Títol variant: |
Les éditeurs indépendants pour enfants et la censure contemporaine : une étude de cas exploratoire |
Data: |
2025 |
Resum: |
La investigación reciente sobre censura y literatura infantil ha señalado que, pese a que los procesos censores suelen asociarse con los regímenes dictatoriales, las sociedades democráticas contemporáneas no están exentas de su influencia sobre la producción literaria infantil (Ruiz Arriaza, 2020; Sánchez Ortiz, 2016; Travalia, 2019). Partiendo de esto, la presente investigación se planteó el objetivo de explorar la percepción de editoriales independientes para la infancia acerca de las dinámicas censoras contemporáneas. Desde una aproximación cualitativa concretada como estudio de caso exploratorio, se indagó en la subjetividad de 5 editores independientes por medio de entrevistas semiestructuradas (Kvale, 2011). Los resultados del análisis de los datos recogidos (Glaser y Strauss, 1967) desvelan cómo el compromiso con el propio proyecto editorial y el desarrollo de una concepción específica sobre la literatura infantil han determinado la interacción de los participantes con las dinámicas censoras de su alrededor. |
Resum: |
La investigació recent sobre censura i literatura infantil ha assenyalat que, malgrat que els processos censors solen associar-se amb els règims dictatorials, les societats democràtiques contemporànies no estan exemptes de la seva influència sobre la producció literària infantil (Ruiz Arriaza, 2020; Sánchez Ortiz, 2016; Travalia, 2019). Partint d'això, aquesta investigació es va plantejar l'objectiu d'explorar la percepció d'editorials independents per a la infància sobre les dinàmiques censores contemporànies. Des d'una aproximació qualitativa concretada com a estudi de cas exploratori, es va indagar en la subjectivitat de 5 editors independents per mitjà d'entrevistes semiestructurades (Kvale, 2011). Els resultats de l'anàlisi de les dades recollides (Glaser i Strauss, 1967) revelen com el compromís amb el projecte editorial mateix i el desenvolupament d'una concepció específica sobre la literatura infantil han determinat la interacció dels participants amb les dinàmiques censores del seu voltant. |
Resum: |
Recent research on censorship and children's literature has pointed out that, despite the fact that censorship processes are usually associated with dictatorial regimes, contemporary democratic societies are not exempt from their influence on children's literature (Ruiz Arriaza, 2020; Sánchez Ortiz, 2016; Travalia, 2019). Based on this, the aim of this study was to explore the perception of independent publishers for children regarding contemporary censorship dynamics. Using a qualitative approach through exploratory case study, the subjectivity of five independent publishers was explored by means of semi-structured interviews (Kvale, 2011). The results of the analysis of the data collected (Glaser y Strauss, 1967) reveal how the participants' commitment to their publishing project and the development of a specific conception of children's literature have determined the interaction of the participants with the censorship dynamics around them. |
Resum: |
Des recherches récentes sur la censure et la littérature jeunesse ont souligné que, malgré le fait que les processus de censure sont généralement associés à des régimes dictatoriaux, les sociétés démocratiques contemporaines ne sont pas exemptes de leur influence sur la littérature jeunesse (Ruiz Arriaza, 2020 ; Sánchez Ortiz, 2016 ; Travalia, 2019). Partant de ce constat, l'objectif de cette étude était d'explorer la perception des éditeurs indépendants pour la jeunesse concernant les dynamiques de censure contemporaines. En utilisant une approche qualitative par le biais d'une étude de cas exploratoire, la subjectivité de cinq éditeurs indépendants a été explorée au moyen d'entretiens semi-structurés (Kvale, 2011). Les résultats de l'analyse des données collectées (Glaser et Strauss, 1967) révèlent comment l'engagement des participants dans leur projet d'édition et le développement d'une conception spécifique de la littérature pour enfants ont déterminé l'interaction des participants avec la dynamique de la censure autour d'eux. |
Ajuts: |
Agencia Estatal de Investigación PID2021-126392OB-I00
|
Nota: |
Altres ajuts: Gobierno de Aragón, proyecto S61_23R |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Censura ;
Editoriales independientes ;
Literatura infantil ;
Álbum ilustrado ;
Estudio de caso ;
Editorials independents ;
Àlbum il·lustrat ;
Estudi de cas ;
Censorship ;
Independent publishers ;
Children's literature ;
Picturebooks ;
Case study ;
Censure ;
Éditeurs indépendants ;
Littérature enfantine ;
Livres d'images ;
Étude de cas |
Publicat a: |
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 18 Núm. 1 (2025) , art. e1316 (Articles) , ISSN 2013-6196 |