(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Títol variant: |
Modalitats, usos i presència de la ficció com recurs creatiu a la publicitat radiofònica |
Títol variant: |
Modalities, uses and presence of fiction as a creative resource in radio advertising |
Data: |
2011 |
Resum: |
Tras definir qué se entiende por ficción en el terreno de la publicidad radiofónica y acuñar tres modalidades ficcionales distintas -dramatizada, narrada e ilustrativa o testimonial mediática-, este artículo estudia y analiza con qué frecuencia aparecen la ficción y cada una de sus modalidades en las cuñas de la radio convencional, así como su especificidad según el producto o servicio anunciado y el tipo de publicidad (comercial o no comercial). Los resultados demuestran que, pese a su potencial comunicativo y de seducción a la hora de construir mensajes eminentemente persuasivos, la ficción es un recurso creativo poco utilizado, del que hacen uso menos de un tercio de las inserciones. |
Resum: |
After defining what can be considered fiction in radio advertising and coining three different fictional modalities -dramatized, narrated and illustrative or media testimonial-, this article studies and analyzes how frequently fiction and each of its modalities are found in conventional radio spots, as well as their specificity according to the advertised product or service and the type of advertising (commercial or non-commercial). Results demonstrate that, despite its communicative and seductive potential when it comes to constructing eminently persuasive messages, fiction is a hardly used creative resource, which appears in less than a third of the advertisements. |
Resum: |
Després de definir què s'entén per ficció en el terreny de la publicitat radiofònica i encunyar tres modalitats ficcionales diferents -dramatitzada, narrada i il·lustrativa o testimonial mediàtica-, aquest article estudia i analitza amb quina freqüència apareixen la ficció i cadascuna de les seves modalitats a les falques de la ràdio convencional, així com la seva especificitat segons el producte o servei anunciat i el tipus de publicitat (comercial o no comercial). Els resultats demostren que, malgrat el seu potencial comunicatiu i de seducció a l'hora de construir missatges eminentment persuasius, la ficció és un recurs creatiu poc utilitzat, del que fan ús menys d'un terç de les insercions. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Publicidad ;
Radio ;
Ficción ;
Modalidades ficcionales ;
Creación sonora ;
Publicitat ;
Ràdio ;
Ficció ;
Modalitats ficcionals ;
Creació sonora ;
Advertising ;
Fiction ;
Fictional modalities ;
Sound creation |
Publicat a: |
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 43 (2011) , p. 1-19, ISSN 2340-5236 |