1.
|
|
2.
|
20 p, 129.7 KB |
Da Dante a Mercadante : Francesca da Rimini voce del belcanto ottocentesco
/
O'Grady, Deirdre (University College Dublin)
Questo studio rintraccia l'evoluzione della figura di Francesca da Rimini da voce poetica dantesca, a voce scenica del Romanticismo italiano per arrivare sulla scena lirica ottocentesca in veste di primadonna, espressione del belcanto ottocentesco. [...] Aquest estudi traça l'evolució de la figura de Francesca da Rimini des de la veu poètica de Dante fins a la veu escènica del Romanticisme italià per arribar a l'escena operística del segle XIX com a "primadona, expressió del bellcant del segle XIX. [...] This study traces the evolution of the figure of Francesca da Rimini from the poetic voice of Dante, by way of the dramatic voice of Italian Romanticism to the nineteenth century operatic stage, where she appears as both prima donna and the voice of Nineteenth Century Bel Canto. [...] Este estudio traza la evolución de la figura de Francesca da Rimini desde la voz poética de Dante, hasta la voz escénica del romanticismo italiano para llegar a la escena operística del siglo XIX como primadonna, expresión del belcanto del siglo XIX. [...] Cette étude retrace l'évolution de la figure de Francesca da Rimini de la voix poétique de Dante à la voix scénique du romantisme italien pour arriver sur la scène lyrique du XIXe siècle comme une primadonna, une expression du belcanto du XIXe siècle. [...]
2021 - 10.5565/rev/dea.145
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 183-202 (Articles)
|
|
3.
|
22 p, 179.9 KB |
Procesión y misa del Domingo de Ramos en el monasterio de San Millán de la Cogolla (s. XI ex.-s. XV). Música, liturgia y espacios
/
Urones Sánchez, Vicente (Universidad de Salamanca)
El proceso de implantación y asimilación del rito romano en la península ibérica, llevado a cabo de manera irregular y asincrónica, se prolonga en muchos lugares durante todo el siglo XII. El análisis y estudio de tres fuentes litúrgico-musicales de esta época procedentes del monasterio de San Millán de la Cogolla -el misal mixto E-Mh Cód 18 (s. [...] The process of implantation and assimilation of the Roman rite in the Iberian Peninsula, carried out in an irregular and asynchronous manner, continued in many places throughout the 12th century. The análisis and study of three litur-gical-musical sources from this period from the monastery of San Millán de la Cogolla - the mixed missal E-Mh Cód 18 (11th century ex. [...]
2021 - 10.5565/rev/medievalia.547
Medievalia, Vol. 24 (2021) , p. 69-90 (Artículos)
|
|
4.
|
18 p, 423.8 KB |
El III Congreso Internacional de Musicología en Barcelona 1936, a partir de la documentación guardada en el Fondo Higini Anglès de la Biblioteca de Catalunya
/
Calmell, Cèsar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Apenas tres meses antes de que se iniciara la Guerra Civil se celebraron simultáneamente en Barcelona el III Congreso In-ternacional de Musicología y el XIV Festival Internacional para la Música Contemporánea, dos acontecimientos musicales que fueron exponente del proceso imparable de normalización y europeización en que se hallaba inmersa la actividad y la cultura musical de aque-lla ciudad desde comienzos del siglo XX. [...] Barely three months before the Civil War began, Barcelo-na was the meeting point of o the Third International Congress of Musicology and the XIV International Festival for Contemporary Music, two events celebrated simultaneously that were, both of them, exponent of the irrepressible process of modernization and Europeanization in which the musical activity and culture of that city was immersed since the early twentieth century. [...]
2015 - 10.3989/anuariomusical.2015.70.11
Anuario musical, Núm. 70 (ene/dic 2015) , p. 161-178
|
|
5.
|
12 p, 421.6 KB |
The Grunge Inferno : Dante as read by Kurt Cobain
/
Pantalei, Giulio Carlo (Università Roma 3)
This essay seeks to investigate the peculiar and undoubtedly intense relationship between Dante's Inferno and Kurt Cobain, lead songwriter to Grunge arguably most famous band, Nirvana, and main spokesman of the so-called «Generation X» at the beginning of the 90s in the Western Culture. [...] Questo saggio cerca di indagare il particolare e indubbiamente intenso rapporto tra l'Inferno di Dante e Kurt Cobain, cantautore di Grunge, probabilmente il gruppo più famoso, i Nirvana, e portavoce principale della cosiddetta "Generation X" all'inizio degli anni '90 nella cultura occidentale. [...]
2019 - 10.5565/rev/dea.119
Dante e l'Arte, Vol. 6 (2019) , p. 93-104 (Dossier monografico)
|
|
6.
|
|
7.
|
20 p, 171.4 KB |
Le canzoni politico-dottrinali di Dante e le tre fiere di Inferno I
/
Varela-Portas de Orduña, Juan (Universidad Complutense de Madrid)
In questo articolo si propone l'idea che nella rappresentazione visuale delle tre fiere, attraverso le caratteristiche di esse che il testo mette in evidenza, ci sia un'allusione alle tre canzoni politico-dottrinali "Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato", "Tre donne intorno al cor mi son venute" e "Doglia mi reca nello core ardire", o, per essere precisi, agli opponenti di Dante che queste canzoni descrivono o suggeriscono. En aquest article es proposa la idea que en la representació visual de les tres feres, mitjançant les característiques d'aquestes que el text posa en evidència, hi ha una al·lusió a les tres cançons políticodoctrinals Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato, Tre donne intorno al cor mi son venute i Doglia mi reca nello core ardire, o, per ser precisos, als oponents de Dante que aquestes cançons descriuen o suggereixen. This article argues that in the visual representation of the three beasts, through their features highlighted by the text, there is an allusion either to the three political and doctrinal canzoni Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato, Tre donne intorno al cor mi son venute and Doglia mi reca nello core ardire, or, more specifically, to Dante's opponents that these canzoni describe or hint at. En este artículo se propone la idea de que en la representación visual de las tre fieras, através de las características de éstas que el texto pone en evidencia, hay una alusión a las tres canciones político-doctrinales Poscia ch'Amor del tutto m'ha lasciato, Tre donne intorno al cor mi son venute e Doglia mi reca nello core ardire, o, por ser precisos, a los oponentes de Dante que estas canciones describen o sugieren.
2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 13-32 (Dossier 1)
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
8 p, 257.6 KB |
Iniciación educativa a la resistencia aeróbica.(III) Canto en carrera : funciones y asignaciones
/
Galera Pérez, Antonio David. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
El autor presenta un conjunto de factores didácticos sistemáticos para la iniciación educativa a la resistencia aeróbica, centrándose en métodos aplicables a la realidad escolar desde una perspectiva sostenible. [...] The author presents a series of systematic teaching factors for educational introduction to aerobic endurance, focusing on methods that can be used in schools over a prolonged period of time. The underlying doctrine was developed by the author as a result of his experience with a group of children who took part in a Cooperative Physical Education school programme whose core content included developing aerobic endurance. [...] to his proposal for disciplinary interplay between Physical Education and Music Education in order to an educational introduction to aerobic endurance from a sustainable standpoint.
2014 - 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/1).115.08
Apunts. Educació física i esports, Núm. 115 (enero-marzo 2014) , p. 82-89
|
|