1.
|
21 p, 277.1 KB |
Editor's note : unveiling the pedagogical advantages of Linguistic Landscapes: insights from secondary school students, teachers, and field experts
/
Kruszynska, Klaudia Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
This monograph extends an invitation for the continued exploration of Linguistic Landscape (LL) as a valuable instrument in secondary and higher education classrooms. The research presented here underscores the benefits of LL in both foreign language and global citizen education (GCE) settings. [...] Aquesta monografia convida a continuar explorant el paisatge lingüístic (PL) com a instrument valuós a les aules de secundària i educació superior. La recerca presentada aquí subratlla els avantatges del PL, tant en l'ensenyament de llengües estrangeres com en l'educació per a la ciutadania global (ECG). [...] Esta monografía extiende una invitación para continuar explorando el paisaje lingüístico (PL) como una herramienta valiosa en las aulas de educación secundaria y superior. La investigación presentada aquí resalta los beneficios del PL tanto en entornos de idiomas extranjeros como en entornos de Educación para la Ciudadanía Global (ECG). [...] Cette monographie invite à poursuivre l'exploration du paysage linguistique (PL) en tant qu'instrument précieux dans les classes d'enseignement secondaire et supérieur. Les études présentées ici soulignent les avantages du PL dans les contextes des langues étrangères et de l'ECM. [...]
2024 - 10.5565/rev/jtl3.1342
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1342 (Editors' Note)
|
|
2.
|
7 p, 183.8 KB |
Editors' Note : Reconceptualising ICTs in foreign language teaching and learning
/
Bellés-Calvera, Lucía (Universitat de València) ;
Martínez-Hernández, Ana-Isabel (Universitat Jaume I)
This special issue intends to highlight the relevant role of ICTs in language education. In that regard, this monograph brings together contributions that take a closer look at the use of technology in the foreign language classroom in the higher education context. [...] Aquest número especial pretén destacar la rellevància de les TIC a l'ensenyament de llengües. En aquest sentit, aquest volum monogràfic reuneix contribucions que aprofundeixen l'ús de la tecnologia a l'aula de llengua estrangera en el context de l'educació superior. [...] Este número especial pretende destacar la relevancia de las TIC en la enseñanza de idiomas. En ese sentido, este volumen monográfico reúne contribuciones que profundizan en el uso de la tecnología en el aula de lengua extranjera en el contexto de la educación superior. [...] Ce numéro spécial vise à mettre en évidence la pertinence des TIC dans l'enseignement des langues. En ce sens, ce volume monographique rassemble des contributions qui approfondissent l'utilisation de la technologie dans la classe de langues étrangères dans le contexte de l'enseignement supérieur. [...]
2023 - 10.5565/rev/jtl3.1290
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 3 (2023) , p. e1290 (Editors' Note)
|
|
3.
|
34 p, 1.1 MB |
CLIL in Pre-primary education : the views of In-service and Pre-service teachers
/
Segura, Marta (Universitat Internacional de Catalunya)
Content and Language Integrated Learning (CLIL) has rapidly gained ground in schools within the latest decades. Consequently, interest in analysing stakeholders' perceptions and needs has increased. [...] L'Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres (AICLE) ha guanyat terreny ràpidament a les escoles durant les darreres dècades. En conseqüència, l'interès en analitzar les percepcions i necessitats dels agents implicats ha augmentat. [...] El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) ha ganado terreno rápidamente en las escuelas durante las últimas décadas. En consecuencia, el interés en analizar las percepciones de los agentes implicados y sus necesidades ha aumentado. [...] L'Enseignement d'une Matière par l'Intégration d'une Langue Étrangère (EMILE) a rapidement gagné du terrain dans les écoles au cours des dernières décennies. Par conséquent, l'intérêt pour l'analyse des perceptions et des besoins des acteurs impliqués s'est accru. [...]
2023 - 10.5565/rev/jtl3.1230
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 2 (2023) , p. e1230 (Articles)
|
|
4.
|
14 p, 250.7 KB |
La traducció en l'ensenyament de llengües : un recurs exclòs de les aules del mètode directe?
/
Reverter Oliver, Beatriz (Universitat de València)
Tradicionalment s'ha pensat que la traducció com a eina a l'aula de llengües estrangeres va quedar desaconsellada en el mètode directe. Així, des de llavors, molts docents han defensat la idea que la traducció és un recurs nociu per ensenyar idiomes, encara que, segons Cook (2010), no hi ha evidències que ho hagin provat científicament. [...] Translation as a tool within the foreign language classroom has traditionally been thought to be discouraged in the Direct Method. Thus, since then, many teachers have defended the idea that translation is a harmful resource for teaching languages, although, according to Cook (2010), there is no scientifically-proven evidence. [...] Tradicionalmente se ha pensado que la traducción como herramienta en el aula de lenguas extranjeras quedó desaconsejada en el método directo. Así, desde entonces, muchos docentes han defendido la idea de que la traducción es un recurso nocivo para enseñar idiomas, aunque, según Cook (2010), no hay evidencias que lo hayan probado científicamente. [...] Traditionnellement, on pensait que la méthode directe décourageait l'utilisation de la traduction comme un outil dans la classe de langue étrangère. Ainsi, depuis lors, de nombreux enseignants défendent l'idée que la traduction est une ressource nocive pour l'enseignement des langues, bien que, selon Cook (2010), il n'existe aucune preuve scientifiquement établie. [...]
2021 - 10.5565/rev/jtl3.900
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 4 (2021) , p. e900 (Articles)
|
|
5.
|
|
6.
|
6 p, 133.6 KB |
An interview with Dr. Martin Lamb on research in English language learning and teaching
/
Torras Vila, Berta (Universitat Autònoma de Barcelona)
The author interviewed Dr. Martin Lamb (University of Leeds, United Kingdom) at the School of Education in Leeds, about research on English language learning and teaching and about the main challenges that this field of research currently faces. L'autora va entrevistar al Dr. Martin Lamb (University of Leeds, Regne Unit) a la School of Education, a Leeds, sobre la investigació en ensenyament-aprenentatge de l'anglès i sobre els reptes més importants als quals aquesta àrea de recerca s'enfronta avui dia. La autora entrevistó al Dr. Martin Lamb (University of Leeds, Reino Unido) en la School of Education, en Leeds, sobre la investigación en la enseñanza-aprendizaje del inglés y sobre los retos más importantes que esta área de investigación afronta hoy en día. L'auteur a interviewé le Dr Martin Lamb (Université de Leeds, Grande-Bretagne) à l'École d'éducation de Leeds sur la recherche dans l'enseignement et l'apprentissage de l'anglais et les défis que ce domaine de recherche important est confrontée aujourd'hui.
2016 - 10.5565/rev/jtl3.664
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 1 (february-march 2016) , p. 89-94 (Interviews)
|
|
7.
|
4 p, 133.2 KB |
An interview with Dr. Ruth Breeze and Dr. Florentina Taylor on foreign language teaching and learning
/
Jiménez, Ricardo-María (Universitat Internacional de Catalunya)
The author conducted an online interview with Dr. Ruth Breeze (University of Navarra, Spain) and Dr. Florentina Taylor (University of Greenwich, UK) about the present and future of foreign language teaching, following up on conversations initiated in York, Pamplona and Lancaster. L'autor entrevista per mitjans digitals a les doctors Ruth Breeze (University of Navarra, Spain) i Florentina Taylor (University of Greenwich, Regne Unit) sobre el present i futur de l'ensenyament de les llengües estrangeres, després d'haver iniciat converses amb elles a York, Pamplona i Lancaster. El autor entrevista por medios digitales a las doctoras Ruth Breeze (Universidad de Navarra, España) y Florentina Taylor (University of Greenwich, Reino Unido) sobre el presente y futuro de la enseñanza de lenguas extranjeras, después de haber iniciado conversaciones con ellas en York, Pamplona y Lancaster. L'auteur interview avec des médias numériques aux Dr. Ruth Breeze (Université de Navarre, Espagne) et Dr. Florentina Taylor (Université de Greenwich, Royaume-Uni) sur le présent et l'avenir de l'enseignement des langues étrangères, après avoir entamé des discussions avec eux à York, Lancaster et Pampelune.
2015 - 10.5565/rev/jtl3.649
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 3 (august-september 2015) , p. 99-102 (Interviews)
|
|
8.
|
|
9.
|
24 p, 1.2 MB |
Physical education and English integrated learning : how school teachers can develop PE-in-CLIL programmes
/
Coral Mateu, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
This paper provides school teachers of Physical Education (PE) with strategies to facilitate the development of Content and Language Integrated Learning (CLIL). The article begins by introducing the concept of CLIL and outlining the literature related to both the integration of physical education and language and recent research about PE-in-CLIL. [...] L'article proporciona estratègies al professorat d'Educació Física que faciliten la incorporació i aplicació de programes d'Educació Física en AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llegües Estrangeres) als centres educatius. [...] El presente artículo proporciona estrategias al profesorado de Educación Física para facilitar la incorporación y aplicación de programas de Educación Física en AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extrajeras). [...] L'article fournit des stratégies aux enseignant(e)s d'éducation physique qui facilitent l'incorporation et l'application de programmes d'éducation physique en EMILE (Enseignement de Matières par l'Intégration d'une Langue étrangère) dans les centres éducatifs. [...]
2013
Temps d'educació, Núm. 45 (2013) , p. 41-64
|
|
10.
|
|