Generador d'autoestimulació intracranial per a rates
Departament de Psicologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut
“Fem memòria: Un equip de primera construït de peces de segona mà” |
Aquest és un dispositiu d'estimulació elèctrica del cervell, la funció del qual és regular la intensitat i la durada del corrent elèctric dirigit a través d'uns cables connectats al cervell d'una rata. Va ser dissenyat i construït al Laboratori de Psicobiologia de la Facultat de Psicologia de la UAB (entre els anys 1978 i 1980) per un grup d’investigadors encapçalat pel professor Ignacio Morgado, a partir de peces adquirides d'equips obsolets que tenien altres funcions, peces que van ser adaptades i integrades per conformar aquest generador.

Aquest generador és un equip complex que forma part d'una sèrie d'aparells que funcionaven en conjunt. Una caixa experimental de Skinner té una palanca que en ser pressionada encén un llum i emet un senyal al generador. En resposta, el generador emet una descàrrega elèctrica dirigida al cervell de la rata que està connectat al generador. Aquesta descàrrega elèctrica és representada gràficament en l'oscil·loscopi.

Pel seu funcionament cal sotmetre a la rata a una cirurgia en la qual se li implanten uns elèctrodes en el cervell. Una vegada que la rata es recupera, és introduïda en una caixa experimental. La caixa experimental té una palanca que en ser pressionada encén una llum i emet un senyal al generador. En resposta, el generador emet una descàrrega elèctrica dirigida al cervell de la rata que està connectat al generador. Aquesta descàrrega elèctrica és representada gràficament en l'oscil·loscopi.

La seva gran fiabilitat ha fet que al llarg de més de 35 anys, fins el 2018, aquest generador hagi estat el principal instrument de recerca en facilitació de l'aprenentatge i la memòria per “motivació”, és a dir, per estimulació elèctrica de les regions cerebrals que generen reforçament i conducta apetitiva que, a la seva vegada, activen positivament regions relacionades amb l'aprenentatge i la memòria. Gràcies a aquest generador cent per cent UAB s’han llegit més de 20 tesis doctorals i s’han publicat quasi un centenar de treballs científics experimentals.
Actualment, el Generador es conserva a un laboratori del Departament de Psicologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut.
Bibliografia
- Aldavert-Vera, L.; Segura-Torres, P.; Costa-Miserachs, D.; Morgado-Bernal, I. (1996). “Shuttle-Box memory facilitation by post-training intracranial self-stimulation: Differential effects in rats with high and low basic conditioning levels”. Behavioral Neuroscience, 110(2): 346-352.
- Aldavert-Vera, L.; Costa-Miserachs, D.; Massanes-Rotger, E.; Soriano-Mas, C.; Segura-Torres, P.; Morgado-Bernal, I. (1997) Facilitation of a distributed shuttle-box conditioning with posttraining intracranial self-stimulation in old rats. Neurobiology of Learning and Memory, 67: 254-258.
- Chamorro-López, Jacobo (. Potenciación del aprendizaje y la memòria por autoestimulación elèctric intracranial en rates: cambios morfológicos en neuronas hipocampales. (Tesis Doctoral) Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
- Massanés-Rotger, E., Aldavert-Vera, L., Segura-Torres, P., Martı́-Nicolovius, M., & Morgado-Bernal, I. (1998). “Involvement of the parafascicular nucleus in the facilitative effect of intracranial self-stimulation on active avoidance in rats”. Brain Research, 808(2), 220–231.
- Redolar-Ripoll, D.; Aldavert-Vera, L.; Soriano-Mas, C.; Segura-Torres, P.; Morgado-Bernal, I. (2002). Intracranial self-stimulation facilitates memory consolidation, but not retrieval: the effects are more effective than increased learning. Behavioural Brain Research,129: 65-75
- Redolar Ripoll, D.; Soriano Mas, C.; Guillazo Blanch, G.; Aldavert Vera, L.; Segura Torres, P.; Morgado Bernal, I. (2003) Post training intracranial self stimulation ameliorates the detrimental effects of parafascicular thalamic lesions on active avoidance, in young and aged rats. Behavioral Neuroscience, 117: 246-256.
- Ruiz-Medina, J. (2007). Facilitación del aprendizaje y la memoria de una tarea de referencia espacial en el laberinto acuático de Morris por autoestimulació eléctrica intracraneal, en ratas wistar. (Tesis Doctoral) Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
- Ruiz-Medina J, Redolar-Ripoll D, Morgado-Bernal I, Aldavert-Vera L, Segura-Torres P. (2008). Intracranial self-stimulation improves memory consolidation in rats with little training. Neurobiology of Learning and Memory, 89: 574–581.
- Ruiz-Medina J, Morgado-Bernal I, Redolar-Ripoll D, Aldavert-Vera L, Segura-Torres P. (2008). Intracranial self-stimulation facilitates a spatial learning and memory task in the Morris water maze. Neuroscience, 154: 424-430.
- Segura-Torres, P., Capdevila-Ortís, L., Martí-Nicolovius, M., & Morgado-Bernal, I. (1988). “Improvement of shuttle-box learning with pre- and post-trial intracranial self-stimulation in rats”. Behavioural Brain Research, 29(1-2), 111–117.
- Soriano-Mas, C; Redolar-Ripoll, D.; Aldavert-Vera, L.; Morgado-Bernal, I.; Segura-Torres, P. (2005) Post-training intracraneal self-stimulation facilitates a hippocampus-dependent task. Behavioural Brain Research, 160: 141-147.
- Soriano-Mas C, Redolar-Ripoll D, Guillazo-Blanch G, Morgado-Bernal I; Segura-Torres P. (2007). Intracranial self-stimulation after memory reactivation: immediate and late effects. Brain Research Bulletin, 74: 51-57.
Més informació
Bases neuronales de la motivación y el refuerzo (presentació en diapositives)