Web of Science: 16 cites, Scopus: 17 cites, Google Scholar: cites
Análisis de las imágenes del cuerpo humano en libros de texto españoles de primaria
López-Manjón, Asunción (Universidad Autónoma de Madrid)
Postigo, Yolanda (Universidad Autónoma de Madrid)

Títol variant: Anàlisi de les imatges del cos humà en llibres de text espanyols de primària
Títol variant: Analysis of human body images in Spanish primary school textbooks
Data: 2014
Resum: Las imágenes utilizadas en la enseñanza, consideradas como sistemas externos de representación, suponen un desafío educativo debido a las numerosas dificultades que tienen los estudiantes con este tipo de material. El objetivo del trabajo es determinar si el tratamiento de las imágenes en los libros de texto seleccionados facilita su aprendizaje. Analizamos las imágenes sobre el cuerpo humano de libros de 3. º, 4. º y 6. º cursos de educación primaria de tres editoriales españolas. Examinaremos si hay diferencias entre editoriales y si existe algún tipo de secuenciación del uso de las imágenes a través de los cursos. Analizaremos el número, tamaño, tipo de imagen, presencia o ausencia de componentes visuales y verbales de la imagen, y si existe referencia a la imagen en el texto. Los resultados muestran que el tratamiento dado a las imágenes no ayuda a superar las dificultades con las que se enfrentan los estudiantes, al no incluir recursos específicos que podrían guiar su interpretación. La comparación entre las editoriales indica que una de ellas proporciona significativamente más recursos que las otras para el aprendizaje a partir de las imágenes. Aunque escasos, existen algunos criterios de secuenciación de las imágenes a lo largo de los cursos.
Resum: Les imatges utilitzades en l'ensenyament, considerades com a sistemes externs de representació, suposen un desafiament educatiu a causa de les nombroses dificultats que tenen els estudiants amb aquest tipus de material. L'objectiu del treball és determinar si el tractament de les imatges en els llibres de text seleccionats facilita el seu aprenentatge. Analitzem les imatges sobre el cos humà de llibres de 3r, 4t i 6è cursos d'educació primària de tres editorials espanyoles. Examinarem si hi ha diferències entre editorials i si hi ha algun tipus de seqüenciació de l'ús de les imatges a través dels cursos. analitzarem el nombre, mida, tipus d'imatge, presència o absència de components visuals i verbals de la imatge, i si hi ha referència a la imatge en el text. Els resultats mostren que el tractament donat a les imatges no ajuda a superar les dificultats amb què s'enfronten els estudiants, en no incloure recursos específics que podrien guiar la seva interpretació. La comparació entre les editorials indica que una de elles proporciona significativament més recursos que les altres per a l'aprenentatge a partir de les imatges. Encara que escassos, hi ha alguns criteris de seqüenciació de les imatges al llarg dels cursos.
Resum: The images used in teaching, considered as external systems of representation, suppose an educational challenging because of the many difficulties students have when they faced with this type of learning material. The aim of this work is to determine to what extent the treatment that is made from the images in the selected textbooks facilitates student learning. We analyzed the images on the human body that appear in textbooks 3rd, 4th and 6th year of primary school in three Spanish publishers. We examined whether there are differences between publishers and if there is any sequencing approach using images through the school years. We analyzed number, size, and type of image, presence or absence of visual and verbal components and if there are references of the text to the image. Results show that the treatment given to the images does not help especially to overcome the usual difficulties faced by students as they do not include specific resources that could guide their interpretation. The comparison among publishers indicates that one of them provides significantly more resources for learning from images. Although rare, there are some sequencing criteria of images along the courses.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Imatges ; Llibres de text ; Biologia ; Educació primària ; Dificultats d'aprenentatge ; Images ; Textbooks ; Biology ; Primary education ; Learning difficulties ; Imágenes ; Libros de texto ; Biología ; Educación primaria ; Dificultades de aprendizaje
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 551-570, ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-lopez-manjon-postigo
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287544
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-lopez-manjon-postigo
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1319


20 p, 876.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2022-12-12



   Favorit i Compartir