Web of Science: 23 cites, Google Scholar: cites
El desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación
Lázaro Cantabrana, José L. (Universitat Rovira i Virgili)
Gisbert Cervera, Mercè (Universitat Rovira i Virgili)

Títol variant: El desenvolupament de la competència digital docent a partir d'una experiència pilot de formació en alternança en el Grau en Educació
Títol variant: The development of digital competence : A pilot experience in alternance training within the Bachelor in Education
Data: 2015
Resum: En este artículo presentamos una estrategia de innovación en la formación inicial de los futuros docentes de educación infantil y primaria que utiliza la alternancia como elemento que permite ofrecer mayor pragmatismo al proceso académico, desarrollar competencias propias de la profesión en contacto con escenarios reales y desarrollar una competencia clave para todo buen profesional del siglo XXI: la competencia digital (CD) orientada a la docencia: competencia digital docente (CDD). La experiencia piloto que analizamos se basa en la colaboración entre la Universidad Rovira i Virgili (URV) y la escuela El Serrallo para diseñar un programa formativo y una estrategia conjunta de formación, centrada en el desarrollo de la CDD. Los resultados de esta experiencia se analizan desde tres perspectivas: la universidad, el centro escolar y los alumnos del Grado de Educación. La valoración de la experiencia desde las tres visiones ha sido positiva. Destacamos como conclusiones la sinergia creada entre las dos instituciones, la satisfacción de los agentes implicados y la creación de una estrategia de trabajo conjunto exportable a otras situaciones similares. Esta estrategia permite mejorar la formación de los docentes, tanto en su momento inicial como durante el desarrollo de su carrera profesional.
Resum: En aquest article presentem una estratègia d'innovació en la formació inicial dels futurs docents d'educació infantil i primària que utilitza l'alternança com a element que permet oferir més pragmatisme al procés acadèmic, desenvolupar competències pròpies de la professió en contacte amb escenaris reals i desenvolupar una competència clau per a tot bon professional del segle XXI: la competència digital (CD) orientada a la docència: competència digital docent (CDD). L'experiència pilot que analitzem es basa en la col·laboració entre la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l'escola El Serrallo per dissenyar un programa formatiu i una estratègia conjunta de formació, centrada en el desenvolupament de la CDD. Els resultats d'aquesta experiència s'analitzen des de tres perspectives: la universitat, el centre escolar i els alumnes del grau d'educació. La valoració de l'experiència des de les tres visions ha estat positiva. Destaquem com a conclusions la sinergia creada entre les dues institucions, la satisfacció dels agents implicats i la creació d'una estratègia de treball conjunt exportable a altres situacions similars. Aquesta estratègia permet millorar la formació dels docents, tant en el seu moment inicial com durant el desenvolupament de la seva carrera professional.
Resum: This paper presents an innovative strategy for the initial training of future teachers using alternance as an element to provide greater pragmatism to the academic process, acquire specific professional skills in real scenarios, and develop a key competence for 21st century professionals: teacher's digital competence. The pilot experience is based on a collaboration between the Rovira i Virgili University (URV) and the Serrallo School to design a training program and a joint strategy for initial training (work-linked training) centered on the development of teacher's digital competence. The results of the pilot experience are analyzed from three perspectives: the university (teachers), the school (tutors), and the students (alternating their training between academic and real scenarios). The assessment of the experience from the three views has been very positive. The findings highlight the synergies arising between the two institutions and show that an experience of this kind can be exported to other similar situations to improve teacher training both in its inception and during professional practice.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Formació de mestres ; TIC ; Alfabetització digital ; Escola ; Formació dual ; Col·laboració ; Teacher training ; ICT ; Digital literacy ; School ; Alternance training ; Collaboration ; Formación de maestros ; Alfabetización digital ; Escuela ; Formación dual ; Colaboración
Publicat a: Educar, Vol. 51 Núm. 2 (2015) , p. 321-348 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v51-n2-lazaro-gisbert
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/295238
DOI: 10.5565/rev/educar.725


28 p, 817.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-07-02, darrera modificació el 2021-12-11



   Favorit i Compartir