Xarxes interculturals als centres de secundària : una anàlisi dels aspectes organitzatius afavoridors de la integració relacional dels alumnes immigrats
González Motos, Sheila (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)

Publicació: Barcelona : Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social i Família, 2012
Resum: Aquest article té per objectiu analitzar els factors de caràcter organitzatiu i pedagògic dels centres educatius que influeixen en la conformació de xarxes relacionals interculturals entre l’alumnat immigrat i l’alumnat autòcton. A partir d’un treball de camp centrat en vuit instituts (663 alumnes), s’han combinat tècniques qualitatives –entrevistes a alumnes i a membres de l’equip docent– i aproximacions quantitatives –explotació estadística i anàlisi de xarxes. Els punts d’anàlisi són dos: a) la influència de l’assistència a les aules d’acollida i b) el pes de les agrupacions flexibles o grups per nivell en les dinàmiques relacionals dels instituts.
Resum: Este artículo tiene por objetivo analizar aquellos factores de carácter organizativo y pedagógico de los centros educativos que influyen en la conformación de redes relacionales interculturales entre el alumnado inmigrante y el alumnado autóctono. A partir de un trabajo de campo centrado en ocho institutos (663 alumnos), se han combinado técnicas cualitativas –entrevistas a alumnos y miembros del equipo docente– y aproximacions cuantitativas –explotación estadística y análisis de redes. Son dos los puntós de análisis: a) la influencia de la asistencia a las aulas de acogida y b) el peso de las agrupaciones flexibles o grupos por nivel en las dinámicas relacionales de los institutos.
Resum: This article aims to analyze those organizational and pedagogical factors within schools that influence the creation of intercultural relational networks between native and immigrant students. Based on a fieldwork carried in 8 schools (663 students), we have combined a qualitative approach –interviews with students and members of the school staff– with some quantitative techniques –statistics and network analysis. There are two points of analysis: a) the influence of having attended Welcome Classes and b) the weight of level groups in the relational dynamics within High Schools.
Resum: L’objectif de cet article est d’analyser les différents facteurs dans le cadre de l’organisation et la pédagogie des centres d’enseignement qui ont une influence dans la formation des réseaux relationnels interculturels entre les élèves immigrés et les élèves autochtones. A partir d’un travail de terrain mené dans 8 collèges et lycées (663 élèves), des techniques qualitatives –entretiens avec les élèves et le corps enseignant– et des approches quantitatives –exploitation statistique et analyse des réseaux– ont été mises en place. L’analyse s’effectue en deux points : ba) l’impact de la participation aux classe d’accueil et b) le poids des groupes flexibles ou des groupes de niveaux en ce qui concerne les dynamiques relationnelles de l’enseignement secondaire.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Col·lecció: Ciutadania i immigració ; 8
Document: bookPart
Matèria: Educació ; Integració ; Interculturalitat ; Polítiques educatives de centre ; Aula d’acollida ; Educación ; Integración ; Interculturalidad ; Políticas educatives ; Aula de acogida ; Education ; Integration ; Interculturality ; School policies ; Welcome classes ; Intégration ; Multiculturalisme ; Politique éducative ; Classe d’accueil
ISBN: 9788439388883
Publicat a: Recerca i immigració IV : Convocatòria ARAFI-2008, 2012, p. 135-155

Adreça alternativa: http://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/01departament/08publicacions/coleccions/ciutadania_i_immigracio/09recerca4/recerca_immigracio_iv.pdf


21 p, 325.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP)
Llibres i col·leccions > Capítols de llibres

 Registre creat el 2018-06-13, darrera modificació el 2018-06-14



   Favorit i Compartir